Ammoniumzouten

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Ammoniumzouten

Post by Z4x » 28 Nov 2010, 18:01

Dit is mooi (ammoniumchloride kristallen ontstaan): http://www.youtube.com/watch?v=BRNiagLn9Co.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 28 Nov 2010, 18:16

Ja, zo'n kristallisatie heel mooi. Vooral als je een reactie hebt gedaan en er opeens kristallen ontstaan, allemaal mooie naalden. Alleen blijkt de stof geen uitslag te geven op GC of LC en is een NMR meten ook lastig. Opeens besef je dat je de basische oplossing hebt gequenched (=blussen) met ammoniumchloride en te weinig hebt gewassen met water om de ammoniumzouten er uit te wassen. :'(

Ammoniumzouten zijn altijd mooi en heel vaak naaldvorming. Daarom vertrouw ik het eigenlijk nooit als een (al dan niet zuivere) stof als naalden uitkristalliseert, want ammoniumzouten zijn zeer zelden het gewenste eindproduct in een lab. :D
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 28 Nov 2010, 18:26

Daarom vertrouw ik het eigenlijk nooit als een (al dan niet zuivere) stof als naalden uitkristalliseert, want ammoniumzouten zijn zeer zelden het gewenste eindproduct in een lab. :D
Probleem met die theorie is dat er ook héél wat andere stofjes zijn die naaldvormig uitkristalliseren :P
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 28 Nov 2010, 19:36

Daarom ook altijd testen. :P Maar ik spring geen gat meer in de lucht als ik naalden zie groeien.
Organisch chemicus

Post Reply