Barium (sulfaat) geur

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Barium (sulfaat) geur

Post by Z4x » 11 Sep 2010, 16:00

Ik had bij de pottenbakker ook wat bariumcarbonaat gekocht, hierbij deed ik zwavelzuur en kreeg onverwacht een aparte geur. Het rook naar ei en naar afvalwater ofzo, echt vies was het ook niet. :D

Ik kwam er ook net achter dat bariumsulfaat niet oplost in water, haha, maar ik vond de geur wel grappig en vraag me af hoe dat kon. Misschien zwaveldioxide wat ik rook?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Barium (sulfaat) geur

Post by Pyrochemistry » 11 Sep 2010, 17:08

Waarschijnlijk zit er wat sulfide/sulfiet vervuiling in, bij toevoegen van zuur ontstaat er dan H2S of SO2.

Maar 'één dingetje, waarom kom je er nu achter dat BaSO4 niet oplost in water? Dat had je allang moeten weten voordat je het goedje kocht, leer de eigenschappen van je chemicaliën kennen, dat is zó belangrijk!

Bariumsulfaat is het enige Ba2+ zout dat slecht oplosbaar is in water, let erop dat andere verbindingen van dit element dat wel zijn en zij worden dus gemakkelijk opgenomen in je bloedbaan, dit is gevaarlijk want barium is best giftig.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Sep 2010, 17:41

Ik had van te voren gecheckt (voor het kopen) of paar bariumzouten die ik wou maken ook giftig waren, maar blijkbaar heb ik de verkeerde wikipedia sites gepakt, want op de engelse wordt weinig verteld over giftigheid. Bij acetaat wordt het niet eens gemeld.

Wat een rotspul. Gaat binnenkort direct in rode afval bak, weg ermee.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 11 Sep 2010, 17:46

Weggooien hoeft nou ook weer niet :P Zonde van het goedje, welke zouten wou je er van maken dan? Lijkt me nogal lastig voor een practisch onoplosbaar zout. De enige manier om de barium-ionen er uit te krijgen is door het zout op te lossen in een zuur dat sterker is dan zwavelzuur(welke?) zo krijg je zwavelzuur en het andere zout.

Bariumzouten zijn zouten van een zwaar metaal en dus vrij giftig, wel minder dan lood of kwik weliswaar maar toch een beetje voorzichtigheid is wel geboden.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Sep 2010, 18:31

Gewoon voor paar kristallen, zoals bariumacetaat en bariumchloride. Ik had begrepen in een ander topic dat het chemisch verder niet zo'n interessante stof was.

Ik denk dat ik het stofje dan maar goed opsla voor later. Als ik meer veilige en gecontroleerde kristalliseer mogelijkheden heb.

Op wikipedia staat dat je bariumsulfaat in geconcentreerde zwavelzuur kan oplossen. Ik heb wel 96% zwavelzuur, maar dat laat ik eerst mooi staan. :)

De kleine hoeveelheid bariumsulfaat die ik gemaakt had heb ik in een doekje gegoten en weggooit. Misschien niet de beste oplossing, maar beter dan door de goot dacht ik.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 12 Sep 2010, 00:31

Bariumsulfaat heb je niets aan. Compleet inert en lost absoluut nergens in op. Hooguit in geconcentreerd zwavelzuur onder vorming van bariumbisulfaat, wat vermoedelijk ook slechts matig oplosbaar is, in zwavelzuur. Bariumcarbonaat is echter een geweldig reagens om bariumchloride van te maken. Bariumchloride is een reagens dat je perfect kan gebruiken om sulfaten met chlorides kan vervangen. Stel dat je koper(II)chloride wil maken uit koper(II)sulfaat, dan kan je daarvoor bariumchloride gebruiken. Hierbij reageert je bariumchloride met koper(II)sulfaat, slaat er bariumsulfaat neer en houd je koper(II)chloride over. Gezien de oplosbaarheid van bariumsulfaat kan dit praktisch stochiometrisch.

Bariumsulfaat is één van de minst oplosbare verbindingen die we kennen. Het is derhalve ook compleet onschadelijk. In tegenstelling tot water-/zuuroplosbare bariumzouten, die zeer toxisch zijn.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 12 Sep 2010, 00:58

Wouter wrote:Bariumsulfaat heb je niets aan. Compleet inert en lost absoluut nergens in op. Hooguit in geconcentreerd zwavelzuur onder vorming van bariumbisulfaat, wat vermoedelijk ook slechts matig oplosbaar is, in zwavelzuur. Bariumcarbonaat is echter een geweldig reagens om bariumchloride van te maken. Bariumchloride is een reagens dat je perfect kan gebruiken om sulfaten met chlorides kan vervangen. Stel dat je koper(II)chloride wil maken uit koper(II)sulfaat, dan kan je daarvoor bariumchloride gebruiken. Hierbij reageert je bariumchloride met koper(II)sulfaat, slaat er bariumsulfaat neer en houd je koper(II)chloride over. Gezien de oplosbaarheid van bariumsulfaat kan dit praktisch stochiometrisch.

Bariumsulfaat is één van de minst oplosbare verbindingen die we kennen. Het is derhalve ook compleet onschadelijk. In tegenstelling tot water-/zuuroplosbare bariumzouten, die zeer toxisch zijn.
Dat klinkt wel erg handig en ook nog eens mooi dat de barium onschadelijk gemaakt wordt, dat is erg mooi. :) Ik kan de bariumsulfaat gewoon weggooien in het normale afval of? In plaats van bariumchloride zou ik ook bariumacetaat kunnen gebruiken?

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 12 Sep 2010, 10:15

Het is en blijft een zwaar metaal. Afvoeren als fotografie-afval zou ik zo zeggen.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 12 Sep 2010, 14:57

Bariumsulfaat is op zichzelf helemaal onschadelijk, het wordt gebruikt in contrastvloeistof in de medische industrie, ook bekent als "bariumpap".

Bariumacetaat en chloride zijn beide goed oplosbaar in water dus waarom niet? (had je zelf ook wel kunnen beredeneren..)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 12 Sep 2010, 16:25

Pyrochemistry wrote:Bariumsulfaat is op zichzelf helemaal onschadelijk, het wordt gebruikt in contrastvloeistof in de medische industrie, ook bekent als "bariumpap".
Maar, kan het in het normale afval? Kan de barium ooit weer vrijkomen? Bijvoorbeeld in de verbrandingsovens? Zo ja, dan doe ik het bij chemisch afval.
Pyrochemistry wrote: Bariumacetaat en chloride zijn beide goed oplosbaar in water dus waarom niet? (had je zelf ook wel kunnen beredeneren..)
Wie zegt dat ik dat niet zelf had beredeneerd? :) Ik vraag het voor de zekerheid, misschien was bariumacetaat een apart geval. Deze stof is helemaal nieuw voor mij, dan kan ik daar beter iets te veel over vragen dan te weinig.

Ik heb ondertussen wat bariumacetaat geneutraliseerd met ijzer(II-III)sulfaat, ging op zich perfect (overmaat ijzersulfaat gebruikt), maar die ei geur is er nog wel.

Ik heb ook nog even zitten denken over een minder milieubelastende manier om hetzelfde "trucje" als barium toe te passen. Volgens mij is calcium hier wel redelijk geschikt voor. :) Alleen lost dit met 2g/L nog wel een beetje op.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 12 Sep 2010, 18:34

Maar, kan het in het normale afval? Kan de barium ooit weer vrijkomen? Bijvoorbeeld in de verbrandingsovens? Zo ja, dan doe ik het bij chemisch afval.
Gewoon alles altijd afvoeren als chemisch afval. Bariumzouten zijn echt niet gering toxisch.

In principe werken alle oplosbare bariumzouten voor deze verdringingsreacties. Calciumsulfaat lost wel enigszins op, wat funest is voor mooie reacties. Het gebruik van barium is in principe geen probleem, zolang je er verstandig mee omgaat.

De geur van H2S krijg je overigens nauwelijks weg, daar moet je maar mee leren leven. Dat is het gevolg van keramiekkwaliteit gebruiken. :P
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 13 Sep 2010, 01:13

Wouter wrote:Gewoon alles altijd afvoeren als chemisch afval. Bariumzouten zijn echt niet gering toxisch.

In principe werken alle oplosbare bariumzouten voor deze verdringingsreacties. Calciumsulfaat lost wel enigszins op, wat funest is voor mooie reacties. Het gebruik van barium is in principe geen probleem, zolang je er verstandig mee omgaat.

De geur van H2S krijg je overigens nauwelijks weg, daar moet je maar mee leren leven. Dat is het gevolg van keramiekkwaliteit gebruiken. :P
Ik vind dit eerlijk gezegd flauwekul. Je doet toch ook bleekwater door het toilet, of allerlei andere reinigers? Sommige stoffen zijn gewoon niet giftig. Bariumsulfaat mag dan barium bevatten, het is echter gewoon compleet onschadelijk. Dus ja, het kan gewoon bij het afval. Ik zou het inderdaad niet bij het normale afval doen, omdat bij verbranding het materiaal oxiderend wordt en er wel andere bariumverbindingen vrijkomen (ik het (per)oxide/hydroxide/carbonaat, het sulfaat is eerst oxiderend, waarbij volgens mij BaS wordt gevormd, gevolgd door oxidatie van het sulfide door zuurstof , en reactie met water/CO2). Maar je kunt het wel gewoon bijvoorbeeld begraven. Deze verbinding is zo inert dat het niet veel gevaarlijker is als zand of aarde.

En zelfs oplosbare bariumverbindingen zijn niet erg schadelijk voor het millieu, het is dan ook niet gemarkeerd met het symbool N, in tegenstelling tot bijna alle transitiemetalen, waarschijnlijk omdat het in grondwater zeer snel onoplosbare verbindingen vormt, integenstelling tot transitiemetalen die complexen vormen.

Ik vind dat er over barium altijd overdreven wordt. Het is giftig (LD50=118 mg/kg), maar eigenlijk alleen echt een risico als je het opeet, of grote hoeveelheden van het stof/aerosols van de kokenden oplossing inademt. Het niet cumulatief, en is niet mutageen of iets dergelijks.

Oja, kijk wel uit met het H2S, los het carbonaat buiten op.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 13 Sep 2010, 09:09

Barium is inderdaad wel vrij giftig, maar zoals Jor al aangeeft, in het milieu wordt het snel gebonden door overal aanwezig sulfaat. Dus echt gevaarlijk voor het milieu is het niet.

Barium is ook geen cumulatief gif, het bouwt niet op in je lichaam. Al met al ben ik dus niet zo bang om met barium of zijn verbindingen te werken. Desnoods neem je een klein beetje bitterzout als je twijfels hebt en denkt dat je wat barium hebt binnengekregen. Dan wordt alle barium gebonden tot sulfaat en is het geneutraliseerd.

Bariumcarbonaat van de keramieker bestaat voor ca. 5% uit bariumsulfide en bevat ook nog een klein beetje andere materialen. Dus, als je het toevoegt aan zoutzuur krijg je naast CO2 ook nog wel aardig wat H2S.

Ik heb zelf bariumchloride gemaakt uit bariumcarbonaat van de keramieker:

http://woelen.homescience.net/science/c ... index.html.

Het resultaat is een prachtige volkomen zuivere witte kristallijne stof welke goed oplost in water.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Sep 2010, 09:57

Ik houd het meer op het 'better safe than sorry'-principe. Bariumsulfaat zelf is inderdaad nauwelijks giftig, maar ik zie er geen probleem in het zekere voor het onzekere te nemen en je stof gewoon als chemisch afval te behandelen. Begraven doe ik ook zeker niet, omdat je nooit weet welk effect microorganismen hebben op een stof. De LD50 is overigens ook geen goede maat voor giftigheid, omdat vergiftigingsverschijnselen bij veel lagere concentraties kunnen optreden, zoals bij barium het geval is.

Bariumsulfaat zal wellicht geen echt gif zijn, maar voor de zekerheid en veiligheid behandel ik in principe alle stoffen gelijk. Zo weet je ook zeker dat je geen fouten maakt en wel-giftige verbindingen in je omgeving brengt.
Organisch chemicus

Post Reply