Eigenschappen van cesium

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: Eigenschappen van cesium

Post by Jor » 21 Mar 2011, 00:18

Ik heb de stof nu gedroogd. Het is een prachtig droog blauw kristallijn poeder. Ik kan het alleen niet afwegen omdat de batterij van mijn weegschaaltje op is.

Het was wel enigzins een 'messy job' omdat ik het poeder moest overbrengen naar een vial, waarbij ik wat in de plastic opvangbak kreeg en wat op mijn handschoen. Ook zat er natuurlijk wat op de spatel. Al deze voorwerpen werden behandeld met hete HNO3 om het op te lossen, en vervolgens deze oplossing + het nawassen + het filtraat van de reactie samengevoegd in een groot bekerglas. Dit is zeker 250mL oplossing. Ik ben dit nu aan het indampen tot ca 50mL op een lage temperatuur (90C op de hotplate) om niet een te groot volume afval te hebben. Ik durf geen hogere temperuren omdat HgCl2 vluchtig is (0,001 mbar @ 20C, ca. 1,3 mbar bij 138C., vergelijking: kwikmetaal ca. 0,0023 mbar @ 20C en 0,35 mbar @ 100C), en hier zal dan teveel HgCl2 vrijkomen. Al weet ik niet of deze dampdruk ook geld als het in water is opgelost. Een dampdruk van 1 mbar betekent dat een verzadigde atmosfeer ca. 1000ppm van de stof bevat.

Maar dit is zeker een proefje om aan te raden als je weet hoe je met kwikzouten om moet gaan. Het blauwe poeder lijkt een beetje op Cu(NH3)4SO4.H2O

Post Reply