Vreemde koper(II)hydroxide?

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Vreemde koper(II)hydroxide?

Post by Z4x » 04 Nov 2010, 12:19

Hallo,

Ik had bij koper(II)sulfaat (van de pottenbakker) ammonia gedaan. Eerst deed ik dat door middel van ammonia verdampen en je kon dan mooie wolken turquoise zien. Echter, waar ik bang voor was, zoog het ding opeens de oplossing op. Toen heb ik alles maar bij elkaar gegooid en nog meer ammonia erbij gedaan totdat het een mooie donker paarse oplossing was. Dit heb ik laten staan voor een kristal, maar zoals gewoonlijk met deze stof, kreeg ik dat niet. Niet tevreden dacht ik, dan maar de hele boel koken zodat ik koper(II)oxide en ammoniasulfaat krijg. Dit is echter niet gelukt. Ik houd een vaste stof (geen gel) die turquoise van kleur is. Is dit een vorm van koper(II)hydroxide of is het iets anders?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Vreemde koper(II)hydroxide?

Post by woelen » 04 Nov 2010, 12:58

Je hebt door het koken de meeste ammoniak weggedreven en wat je over houdt is dus goeddeels kopersulfaat. Het feit dat het niet echt blauw is is vanwege de onzuiverheid er in. Wellicht heb je een mengsel van gewoon kopersulfaat en basisch kopersulfaat met ook nog wat ammoniumsulfaat er door.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 04 Nov 2010, 14:23

Ik denk niet dat het kopersulfaat is. De hele oplossing is doorzichtig en op de bodem ligt die turquoise vaste stof.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 04 Nov 2010, 22:32

Dan is het basisch kopersulfaat. Dat lost niet op in water. De kleurloze vloeistof er boven bevat dan ammonium sulfaat.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 04 Nov 2010, 23:04

Z4x wrote:Niet tevreden dacht ik, dan maar de hele boel koken zodat ik koper(II)oxide en ammoniasulfaat krijg.

OFFTOPIC:
Leermoment: ammonia is een oplossing van ammoniak (NH3) in water. Ammoniak lost goed op in water en hydrolyseert deels volgens:
NH3(aq) + H2O <--> NH4+(aq) + OH-(aq)
Vervolgens kun je een zuur toevoegen aan deze oplossing (aan de ammonia dus). Neem als voorbeeld even een eenwaardig zuur met de generieke formule HX. In waterige omgeving splitst een zuur protonen af:
HX(aq) + H2O <--> H+(aq) + X-(aq)
Als deze nu bij elkaar komen, dan reageren de OH- met de H+ tot H2O. Daardoor verschuift het evenwicht (1) naar rechts, omdat er OH- uit de oplossing verdwijnt door reactie met H+. Het gevolg is dat NH3 wordt omgezet in NH4+. NH4+ heet het ammonium-ion.
Je krijgt dus geen ammoniasulfaat, maar ammoniumsulfaat.

Z4x wrote:Ik had bij koper(II)sulfaat (van de pottenbakker) ammonia gedaan. Eerst deed ik dat door middel van ammonia verdampen en je kon dan mooie wolken turquoise zien.
Da's vreemd. Het moet of lichtblauw zijn of donkerblauw. Cu(OH)2 is lichtblauw; bij een overmaat aan ammonia, complexeert het NH3 aan het koper en ontstaat er een donkerblauw complex.

Dus hoe kan het turquoise zijn? Waar moet dat groenige vandaan komen? Van het sulfaat kan het ook niet komen. Dat complexeert niet. Zat er chloride in je oplossing, of carbonaat?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Nov 2010, 14:33

spidey wrote:Dus hoe kan het turquoise zijn? Waar moet dat groenige vandaan komen? Van het sulfaat kan het ook niet komen. Dat complexeert niet. Zat er chloride in je oplossing, of carbonaat?
Nee. Doe maar eens een beetje ammonia(k) in een koper(II)sulfaat oplossing (het moet niet paars worden). Dan krijg je turquoise wolken. Het is niet snot zoals koper(II)hydroxide en ook niet echt een vaste stof zoals koper(II)oxide. Na verhitten is het wel meer een vaste stof.
woelen wrote:Dan is het basisch kopersulfaat. Dat lost niet op in water. De kleurloze vloeistof er boven bevat dan ammonium sulfaat.
Basisch kopersulfaat? Wat is daar de formule dan van of is het een mengelmoes van stoffen? Lost het wel in iets anders op (alcohol)? Als ik een zuur toevoeg, bijvoorbeeld azijnzuur, krijg ik dan mijn koper(II)sulfaat terug? Of als ik er waterstof langs geleid (elektrolyse)?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 05 Nov 2010, 16:13

Basisch kopersulfaat zou je kunnen zien als CuO.xCuSo4.yCu(OH)2, de waarden van x en y zijn variabel en afhankelijk van concentraties, temperatuur wijze van mengen, etc. Het lost niet op in alcohol, aceton e.d.

Basisch kopersulfaat lost wel op in zure oplossingen (met azijn krijg je een mengsel van koper(II) acetaat en koper(II) sulfaat). Het lost ook op in ammonia, het koper(II) vormt dan een complex met de ammonia en het oxide leidt tot vorming van hydroxide in je oplossing en de sulfaat komt ook weer in oplossing.

Waarom denk je dat langsleiden van waterstofgas iets doet? Denk je dit omdat er in zuren ook waterstof zit? Het waterstof in zuren kan heel gemakkelijk als H(+) ion worden afgesplitst en dat kan reageren met het oxide. De waterstof in waterstof is echter niet zomaar om te zetten in H(+). Langsleiden van H2-gas zal dus niets doen.

Bij heel hoge temperatuur heeft langsleiden van H2-gas wel effect (leiden van H2 over CuO in een kwartz buis bij ettelijke honderden graden leidt tot reductie van het CuO onder vorming van Cu en H2O).

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Nov 2010, 20:57

woelen wrote:Waarom denk je dat langsleiden van waterstofgas iets doet? Denk je dit omdat er in zuren ook waterstof zit? Het waterstof in zuren kan heel gemakkelijk als H(+) ion worden afgesplitst en dat kan reageren met het oxide. De waterstof in waterstof is echter niet zomaar om te zetten in H(+). Langsleiden van H2-gas zal dus niets doen.

Bij heel hoge temperatuur heeft langsleiden van H2-gas wel effect (leiden van H2 over CuO in een kwartz buis bij ettelijke honderden graden leidt tot reductie van het CuO onder vorming van Cu en H2O).
Ik dacht aan dat experiment (hoge temperatuur). Op een website van een forumlid staat dat experiment ook.

Ik kijk nog wel even wat ik met me basische kopersulfaat doe. Misschien doe ik er wat zwavelzuur bij of kook ik het droog en maak het heel warm of het gaat de afvalpot in. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 06 Nov 2010, 00:27

Z4x wrote:Ik kijk nog wel even wat ik met me basische kopersulfaat doe. Misschien doe ik er wat zwavelzuur bij of kook ik het droog en maak het heel warm of het gaat de afvalpot in.
Jammer om het weg te gooien. Ik zou het oplossen met een minimale hoeveelheid zoutzuur of azijnzuur en vervolgens neerslaan met soda. Filtreren en spoelen. Je hebt dan kopercarbonaat, wat een handige uitgangsstof is voor het maken van andere koperverbindingen. Thermolyse geeft koper(II)oxide.

Op deze manier houd je ook het koper uit het milieu; je recyclet het in feite.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 06 Nov 2010, 12:29

spidey wrote:Jammer om het weg te gooien. Ik zou het oplossen met een minimale hoeveelheid zoutzuur of azijnzuur en vervolgens neerslaan met soda. Filtreren en spoelen. Je hebt dan kopercarbonaat, wat een handige uitgangsstof is voor het maken van andere koperverbindingen. Thermolyse geeft koper(II)oxide.

Op deze manier houd je ook het koper uit het milieu; je recyclet het in feite.
Dat was een nutteloze actie. Ik zit nu met 200ml verdunde koperzout oplossing en als nog basisch kopersulfaat. :'(

Ik had eerst 20ml azijnzuur bij de basische kopersulfaat gedaan, maar dat was veel te weinig de kleur veranderde maar een beetje. Vervolgens er zoutzuur bij gedaan. Daar loste het duidelijk allemaal in op. Toen er soda bij ... mooi, koper(II)hydroxide. Aardig wat water erbij zodat alles goed reageren kan. Nog meer soda erbij gedaan zodat er geen zuur meer over is, oei, daar kwam de donker blauwe/paarse kleur al weer. Toen viel het me op, de koper(II)hydroxide was turquoise van kleur. Ik heb de boel nog zitten koken, maar heb gewoon weer basisch kopersulfaat en nu zelfs nog een verdunde koperzout oplossing erbij. Tijdens het koken heb ik extra soda in gedaan, maar dat hielp niet. Nou ja, ik damp de boel wel in en gooi het in de afvalpot. Mission failed.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 07 Nov 2010, 14:43

Probleem is opgelost, ik heb nu mooi koper(II)oxide.

Tip: Als je koper(II)oxide wil dan hoef je niet een tussenstap naar carbonaat te doen. Gewoon NaOH bij je koperzout gooien en goed verwarmen (koken). Easy. :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Nov 2010, 16:50

Beide kan. Het is maar van waaruit je wilt werken. Punt is wel dat je basisch kopersulfaat niet gemakkelijk kunt thermolyseren, dus dat wil je eerst oplossen. Voor mij is NaOH waardevoller dan Na2CO3, dus vandaar mijn voorstel om via het carbonaat te gaan. Maar inderdaad, zowel het hydroxide als het carbonaat geven bij thermolyse het oxide. Dit kom je trouwens bij veel metalen tegen.

Post Reply