Kleurige molybdeen complexen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Kleurige molybdeen complexen

Post by spidey » 30 Jan 2009, 01:51

Van een keramieker heb ik een potje molybdeenoxide. Het is lichtgrijs van kleur, zoals hieronder links is getoond.
Image Image
In een bekerglas heb ik wat van dit molybdeenoxide opgelost in een NaOH oplossing. Aanvankelijk blijft de oplossing kleurloos, maar bij extra toevoegen totdat het niet meer oplost, ontstaat er en groenige oplossing, zie het plaatje hierboven rechts.
Mijn vraag is: waardoor wordt de oplossing groenig? Ontstaat er nu een ander molybdaat? Zuiver natriummolybdaat, Na2MoO4 is wit van kleur volgens http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_molybdate. Dit is denk ik wat er op de wand van het bekerglas zit. In werkelijkheid is het nog iets lichter dan op de foto.
Last edited by spidey on 30 Jan 2009, 13:09, edited 1 time in total.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Kleurige molybdeen complexen

Post by woelen » 30 Jan 2009, 09:08

Ik heb ook van dat lichtgrijze MoO3. Zuiver MoO3 is wit en lost kleurloos op in NaOH-oplossing. ik heb soms ook licht gekleurde oplossingen van MoO3. Meestal gaat het om een heel lichtblauwe kleur. Ik denk dat dat MoO3 een heel klein beetje Mo in een lagere oxidatietoestand dan +6 bevat, oftewel het is niet helemaal zuiver (tja... het blijft materiaal van de keramieker). Toch vind ik de kwaliteit van deze MoO3 heel goed. Ik heb ook wat gekocht via Internet (eBay) en deze MoO3 is geelgroen van kleur en bij oplossen in NaOH-oplossing krijg ik een bruine troebele oplossing die bij staan een dik bruin neerslag geeft. Ik denk dat dat komt doordat er VEEL ijzer in zit.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 30 Jan 2009, 13:13

Is er misschien een methode om het te oxideren naar +6? Ik bedoel eigenlijk: als het al in de NaOH oplossing zit. Ik zoek dus eigenlijk een oxidator in een alkalisch milieu, liefst een die geen metalen ed bevat.
Dit MoO3 heb ik hier in Amsterdam gekocht.
Met een beetje H2O2 geeft het een zeer felgekleurd geel complex. Vanavond zal ik de details posten.

phj1990
Waterstof
Chemistry interests: Physical

Post by phj1990 » 30 Jan 2009, 13:38

Als de groenige kleur pas ontstaat na toevoegen van extra NaOH heb ik toch mijn twijfels of het door onzuiverheden komt.
Ik vraag me af of molybdeen(VI) geen polymolybdaten kan vormen, net als vanadium en chroom.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 30 Jan 2009, 14:18

Dat zou denk ik heel goed kunnen phj.
Heeft iemand literatuur over polymolybdaten?

Over het algemeen is hypochloriet een goede oxidator in alkalisch millieu.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 30 Jan 2009, 17:43

phj1990 wrote:Als de groenige kleur pas ontstaat na toevoegen van extra NaOH heb ik toch mijn twijfels of het door onzuiverheden komt.
Ik vraag me af of molybdeen(VI) geen polymolybdaten kan vormen, net als vanadium en chroom.
Nee, ik heb me niet duidelijk genoeg uitgedrukt, denk ik: als ik MoO3 in overmaat toevoeg aan de NaOH oplossing, dan wordt de oplossing op het einde merkbaar groenig. Het kan heel goed zijn dat je het aanvankelijk niet ziet, omdat de concentraties dan nog te laag zijn. Merk op dat de concentraties in het bekerglas zeer hoog zijn; natriummolybdaat heeft een oplosbaarheid van 64 gram / 100ml.
Molybdeen vormt inderdaad polymolybdaten en moleculen met 2 of 4 molybdeenatomen die onderling metaalbindingen kunnen hebben.
Ik zal Mellor hierover raadplegen, maar daarvoor moet ik eerst naar de bieb.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 30 Jan 2009, 19:49

Molybdeen vormt polymolybdaten, maar die zijn allemaal kleurloos in oplossing en wit in vaste toestand. Ik ben er echt zeker van dat de kleur van de oplossing komt door onzuiverheid, of in de MoO3, of er zit iets reducerends in de gebruikte NaOH. Maar aangezien de MoO3 niet helemaal wit is verdenk ik die stof het meest van onzuiverheid. Maar nogmaals, het is echt maar heel weinig, want Mo in lagere oxidatie toestand dan +6 vormt echt superintens gekleurde stoffen, dus als je het bijna niet ziet, dan is het echt heel weinig.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 31 Jan 2009, 01:39

Je geeft een mooie voorzet, woelen! Kleurrijke complexen!
Met de natriummolybdaat oplossing heb ik een paar proefjes gedaan. Als ik er een beetje waterstofperoxide aan toevoeg, ontstaat er een intens geel gekleurde oplossing. Deze is stabiel bij verwarmen. Vanaf een graad of 70 zal er overgebleven waterstofperoxide gaan ontbinden. Bij iets doorverwarmen wordt de reactie heftiger en is hij aflopend. Er komt hierbij zuurstof vrij. De gele kleur van de oplossing blijft, ook bij afkoelen. Zie de linker afbeelding (de foto is onderbelicht).
Image Image
Bij indampen komt er nog een beetje waterstofperoxide vrij. De stof blijkt oplosbaar te zijn in een volume water dat kleiner is dan het volume van de stof zelf. De structuur van de ingedampte stof lijkt veel op die van gestolde zwavel. Zie de rechter afbeelding. Het stofje is zacht en blijkt bij het uitschrapen kristallijn te zijn. De kleur is kanariegeel. De stof is niet hygroscopisch, i.e. een uur na indampen is er nog geen verschil merkbaar.

Wat is de gele stof nu precies? De natriummolybdaat oplossing kleurt een blauw lakmoespapiertje rose, dezelfde kleur die zoutzuur ook geeft. Dat betekent dat de waterstofperoxide niet in een alkalisch milieu heeft gereageerd en dus zeer waarschijnlijk als oxidator is opgetreden. Dit leidt tot de mogelijkheid van een permolybdaat.
Ik denk dat het tijd wordt om Gmelin en Mellor weer eens te raadplegen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Feb 2009, 01:46

Ik heb Mellor er op na geslagen en hij geeft aan dat er (naar alle waarschijnlijkheid) 2 permolybdaten voorkomen. Dit zijn de zouten behorend bij permolybdeenzuur van de vorm HMoO4 (Mo2O7.H2O), en permonomolybdeenzuur van de vorm H2MoO5 (MoO3.H2O2). Van beide stoffen wordt gezegd dat deze geel zijn.
Verder is er nog een dipermolybdeenzuur, H2MoO6, maar dit is in een waterig milieu niet stabiel.

Weet iemand of dit tegenwordig nog de juiste benamingen zijn? :s

Heeft iemand eigenlijk ervaring met dit soort complexen? Het lijkt me wel interessant om uit te vogelen of er nu NaMoO4 is ontstaan, of Na2MoO5.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Feb 2009, 03:14

Het originele natriummolybdaat is inmiddeels helemaal opgedraagd. Mellor geeft aan dat de groenige kleur (lijkt op de foto gelig) die op de randen zit mogelijk door zeer lage concentraties Mo2O3 wordt veroorzaakt. In hogere concentraties is dit oxide pikzwart.
Image
De originele natriummolybdaat oplossing geeft met kopersulfaat een kleine kleurverschuiving richting groen, maar de kleur lijkt sterk op die van kopersulfaat. Bij toevoeging van waterstofperoxide wordt de oplossing groen. Bij indampen ontstaat er een groene stof.

Met ijzer(II)sulfaat geeft de natirummolybdaatoplossing een intensieve donkere staalblauw kleuring. Zie de derde reageerbuis van links. (De ijzersulfaat concentratie was onderin veel hoger dan bovenin. Het ijzersulfaat bevat eveneens een beetje ijzer(III)sulfaat.)
Image
Bij toevoeging van waterstofperoxide ontstaat er een lichtgeel neerslag (reageerbuis uiterst rechts). De gele vloeistof erboven is natriumpermolybdaat. Ligt verhitten leidt tot het bruine Fenton's reagens, dan bij verder verhitten thermolyseert onder enorme gasontwikkeling en een neerslag van Fe2O3 geeft.
Interessant is (en dit snap ik niet) dat de blauwe oplossing van "ijzer(II)molybdaat" bij verwarmen rond een graad of 60 kleurloos wordt. Meteen daarvoor is de oplossing nog kortstondig groen-blauwig. Bij afkoelen blijft de oplossing kleurloos.
Toevoegen van het gedroogde natriummolybdaat geeft de blauwkleuring niet terug. In plaats daarvan wordt het natriummolybdaat paars-violet (zie foto). Dit zou kunnen duiden op een reductie(!!!) van het molybdaat naar molybdeenmonoxide, MoO.
Image
Het natriummolybdaat is in koud water slecht oplosbaar, maar bij verwarmen vormt het een kleurloze oplossing. Als deze aan de kleurloze "ijzermolybdaat"oplossing wordt toegevoegd, dan kleurt de oplossing paarsbruin, een soort kleur die we ook van mangaanverbindingen kennen. De kleuring is niet intensief.

Post Reply