Hydrolyse van (metaal)chlorides

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Hydrolyse van (metaal)chlorides

Post by spidey » 12 Feb 2011, 18:01

Beste forumleden, het is me opgevallen dat er een hoop anorganische chlorides bestaan die de neiging hebben om te hydrolyseren. In het bijzonder treedt dit op als je de chlorides wilt indampen (onder standaarddruk). Calciumchloride is hiervan een voorbeeld, maar ook zinkchloride en zeldzame aardchlorides hebben deze neiging. Er ontstaan dan hydroxides of oxides of complexen met maar een deel van het chloor, terwijl er HCl ontwijkt.

Nu is mijn vraag: hoe is de situatie bij ijzer(II)chloride en ijzer(III)chloride? Kan het zijn dat als je een ijzer(III)chloride oplossing indampt, er een deel overgaat in ijzer(III)oxide?

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Re: Hydrolyse van (metaal)chlorides

Post by Z4x » 12 Feb 2011, 19:49

spidey wrote:Nu is mijn vraag: hoe is de situatie bij ijzer(II)chloride en ijzer(III)chloride? Kan het zijn dat als je een ijzer(III)chloride oplossing indampt, er een deel overgaat in ijzer(III)oxide?
Grappig dat je dat zegt, ik heb eens geprobeerd ijzer(II) en ijzer(III) mengsel in te dampen in mijn destilleer opstelling en daar kwam aardig wat zoutzuur van af. Ik kon dat zien omdat het destillaat zuur werd en na de tijd heb ik ammoniak in de buizen gespoten - kwam me toch een geweldige hoeveelheid witte rook van af. Ik ga dat indampen niet nog een keer doen, volgens mij is er wat gereedschap daardoor gaan roesten... :s
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 12 Feb 2011, 19:54

Ijzer(III)chloride hydrolyseert vrijwel volledig, er ontwijkt HCl als je het hexahydraat verhit.
Ijzer(II) chloride hydrolyseert veel minder, maar dat oxideert wel heel gemakkelijk. In de praktijk zul je zeker ook wat ijzer(III)oxychloride hebben als nevenprodukt van indampen van ijzer(II)chloride.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 14 Feb 2011, 21:14

Aha, bedankt. Dit verklaart mij het e.e.a. in mijn eerder uitgevoerde experiment van het maken van mangaanchloride. (Dit ligt her dus nog steeds, al een jaar en ik ben een grote opruiming aan het houden (Ja, duurt al enige maanden...))
Wat ik heb gedaan is het eerder getoonde filter
Image
in stukjes geknipt en opgelost in 37% HCl. Hierbij ontstond een gele oplossing. Bij het indrogen, wat heel moeizaam ging op de kachel, is uiteindelijk een geelbruine kristallijne stof ontstaan. Deze geeft een donkerrode reactie met KSCN en bevat zeker ijzerchloride.

Nu ik weet dat ijzer(III)chloride zo gemakkelijk hydrolyseert, is dat spul in het filter dus kennelijk allemaal ijzeroxide geweest! (Het loste heel gemakkelijk op in zoutzuur zonder chloorontwikkeling.) De zuiverheid van het MnO2 laat dus nogal te wensen over.

Post Reply