"Nieuwe batterij"

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

"Nieuwe batterij"

Post by Z4x » 03 Mar 2011, 08:56

http://www.physorg.com/news/2011-03-sig ... ttery.html.
The chemistry behind this power is pretty cool. SiGNa's cartridge technology contains both sodium and sodium silicide (NaSi). Normally when a sodium metal reacts with water, and produces hydrogen gas, the reaction is fairly violent and releases a fair amount of heat. SiGNa has found a way around this by using a custom synthesis for their sodium silicide that creates a more controllable reaction.
Zou dit de reactie zijn?

Na2Si + 4H2O --> 2NaOH + SiO2 + 3H2

Lijkt me niet echt fijn, een blok geconcentreerd NaOH. Aan de andere kant, de huidige batterijen zijn ook niet fijne chemicaliën.

Mij lijkt deze batterij technologie niet echt handig voor groot commercieel gebruik. Waterstof omzetten in elektriciteit is inefficiënt (vooral op lage druk) en het "opladen" van deze batterijen vergt veel energie, NaSi is niet zomaar gemaakt volgens mij. Misschien handig voor noodgebieden als de batterij veel energie kan leveren (de batterij werkte ook op 'afvalwater' las ik).
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: "Nieuwe batterij"

Post by Wouter » 03 Mar 2011, 10:33

Wiki zegt:
Na2Si + 3H2O --> Na2SiO3 + 3H2
Al met al ongeveer dezelfde reactie als jij bedacht, siliciumdioxide lost op in natronloog om het silicaat te vormen. Het grootste probleem lijkt mij ook het ontstaan van die silicaten.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Re: "Nieuwe batterij"

Post by Jor » 03 Mar 2011, 23:58

Grappig dat je dit post. Ik heb me niet zo lang geleden bezig gehouden met de synthese van SiGNa. Ik had alleen geen goede resultaten:

http://www.sciencemadness.org/talk/view ... ?tid=14626.

Post Reply