Loodzouten en metaalzuivering

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Loodzouten en metaalzuivering

Post by Wouter » 04 Aug 2008, 23:29

In de poging om loodzouten (en andere zouten) te verkrijgen, ben ik begonnen aan elektrodes te maken met behulp van gesmolten lood(legeringen). Los van het feit dat ik er óók een indiumlegering doorheen heb gegooid, waarvan ik in de waan was dat het soldeertin was, heb ik een paar mooie elektroden gemaakt met hoofdzakelijk lood en tin. De elektroden ga ik gebruiken om de metaalhydroxiden te laten neerslaan en deze vervolgens in zoutzuur oplossen. Het lood kan ik eruit zuiveren door middel van neerslag met een chloride. De tin, indium, gallium en aluminium (laatste drie zijn de legeringmetalen) zullen als filtraat te gebruiken zijn om weer opnieuw neer te laten slaan met behulp van elektrolyse.

In eerste instantie dus:
2Pb + 2H2O -> Pb(OH)2 + H2
Hetzelfde voor tin, de aluminium, gallium en indium zullen gelijk reageren met het verschil dat die driewaardig zijn. Dit is ervanuitgaande dat er lood(II) ontstaat.

De hydroxiden kan ik vervolgens oplossen in een (kleine) overmaat azijnzuur (Ac = acetaat, in dit schema).
Pb(OH)2 + HAc -> PbAc(aq) + H2O

Bij toevoegen van natriumchloride zal er loodchloride neerslaan, terwijl de andere zouten blijven opgelost.
Pb2+ + 2Cl- -> PbCl2
Het loodchloride kan worden afgevangen en ingedampt, de andere oplossing kan ook worden ingedampt tot een hogere concentratie.

Om de andere metalen te isoleren ga ik wederom elektrolyse toepassen, dit maal in de geconcentreerde oplossing. Zo zal tin als volgt neerslaan:
Sn2+ + 2e- -> Sn
De andere metalen zullen hierbij ook neerslaan, hoe ik deze verder ga opzuiveren is me voorlopig nog een raadsel.

Het smeltproces en de elektroden:
Image Image Image
Organisch chemicus

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Loodzouten en metaalzuivering

Post by Wouter » 09 Oct 2008, 14:57

Door tijdsnood is dit project even op ijs gezet, zodra ik hieraan verder ga zal ik updaten.
Organisch chemicus

stinonator
Foton

Re: Loodzouten en metaalzuivering

Post by stinonator » 06 Feb 2014, 21:17

Aluminium kan niet gereduceerd worden in een waterig milieu, omdat het metaal zeer elektropositief is. Om het metaal te kunnen reduceren moet je een gesmolten zoutoplossing van aluminiumzout elektrolyseren. Het is ook mogelijk om de aluminium ionen te laten reageren met magnesium metaal, dat zal het aluminium zal reduceren waarbij magnesium ionen gevormd worden.

Post Reply