Isoleren van goud uit "oude" computer onderdelen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Isoleren van goud uit "oude" computer onderdelen

Post by woelen » 10 Feb 2012, 08:54

Kun je het goud wegen? Ik ben wel benieuwd hoeveel goud je gewonnen hebt en met hoeveel startmateriaal en hoeveel zuur je bent gestart.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 10 Feb 2012, 19:35

Ik heb te weinig om het thuis te wegen, mijn weegschaal is per gram.
Het is ook vrij lastig het fijne poeder van het water te scheiden omdat het door mijn koffiefilter heen zal gaan.
Dus daar moet ik nog een oplossing voor zoeken.(misschien een mini toiletpapier filtertje gebruiken)

2 onbekende chipjes van HDD PCB (minder dan 1 cm^2)
4 zeer kleine HDD connector pinnetjes
2 HDD connectors (S-ATA en ATA denk ik, 2 L vormen een brede en een minder brede)
1 PCI-e connector van Nvidia Geforce 8600GT

Ik heb 50ml 53% HNO3 gebruikt voor het eerste bad, leek mij ter plekke voldoende en onnodig om meer zuur te gebruiken.
1 uur laten weken, chips waren 1 keer gebroken door verwijdering en de connectors bij de basis bekrast (zodat het zuur bij de diepere lagen kan komen)

Ik heb 20ml AR gebruikt, 5ml 53% HNO3 en 15ml 30% HCl. (Dit staat op de verpakking, ik heb niet getitreerd.)
De gefilterde restjes van de voorgaande oplossing hierin gedaan.

Gefiltreerd, opgelost in 5ml HCl.
In laten dampen.
Poeder laten reageren met 30% H2O2.

@lapidee:
Mijn porseleinen kroesjes bleven sneuvelen tijdens pogingen tot smelten van nordic gold. Ik moet er bij vermelden dat ik de temperatuur op heb proberen te krikken met gebruikte frituurolie. Dat zal misschien voor temperatuurschommelingen gezorgd hebben. (injecteren met spuit bij de luchttoevoer)

lapidee
Helium

Post by lapidee » 11 Feb 2012, 00:50

Mijn weegschaal doet 0,01 gram, en als het meezit komt morgen m'n "nieuwe" te hands analytische balans binnen met 0,1 mg. Leve Marktplaats.

Het goudpoeder moet je niet filteren maar laten bezinken, zo voorzichtig mogelijk afschenken en vaak herhalen, afschenken in een grote bak en die wederom afschenken. Met een Sm van 19,32 bezinkt goud vrij snel. Uiteraard.
Als laatste 3 x met demi water. met een drupje afwas middel om de oppervlakte spanning te breken.

Met dit soort lage gewichten van enkele tienden grammen is het meer voor de gein dan dat het wat oplevert gezien de hoeveelheid werk.
Voor mij is het commercieel pas haalbaar bij een basis partij van minimaal 350 gram met een geschat percentage van ca 15 % fijngoud.
Dit is wat ik ca 2 x per jaar als werk-afval heb.

Ik zit nog even te wachten op de 53 % salpeterzuur die ik besteld heb maar ik gebruik dan ca een 5 % oplossing met elektrolyse 3 volt om de metalen baren op te lossen en het goudpoeder op te vangen in een plastic anode / via bezinken wil terug winnen.
Overigens maak ik de anode zakken zelf van puinzakken ( gamma / karwei, de witte nylon achtige ) en een lijmpistool of aansteker om de vezels te smelten / plakken. Vloeistof gaat er vrolijk doorheen maar fijnstof goud poeder blijft hangen.
Overigens ben ik niet al te nauwkeurig en zal het me amper boeien als er hier en daar een 1/2 gram verloren gaat.

Nadeel van deze methode is wel dat ik niet alle metalen separaat kan scheiden, Zilver en Palladium lossen vrolijk op, Neerslaan met koper toevoeging en zilver-vlokken separatie, waarbij ik het zilver wel weer kan terug winnen met zilvernitraat en wederom elektrolyse. Het palladium is dus wel terug te winnen maar kosten technische amper haalbaar.

Het goud is relatief zuiver met wat platina resten er nog in.
Als de elektrolyse volledig is ( wat het nooit is) Resten in de oven cuvettes, residuen, anode restanten worden in een volgende behandeling bewerkt.
Maar wat er te verwerken is, zuiver goud met wat platina restanten. Meestal platina, irridium, osmium. Maar in verwaarloosbare concentratie's.
Dit is de winst van de essayeur zeg maar.
Die deze metalen terug wint en "gratis" gekregen heeft.
Basis is goud en word uitbetaald, rest metalen boeit niet ....

Nu wijk ik wederom af van het topic omdat platina zelden gebruikt wordt in Pc's of mobieltjes, maar het gaat om het idee.

Kortom er zijn vele bronnen om edelmetaal terug te winnen en zeker met de huidige goudprijs Vandaag 41250,- P kilo zeer interessant maar in verhouding van de kosten en moeite om aan de nodige chemicaliën te komen nog wel interessant??

Zomaar een idee.

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 11 Feb 2012, 18:34

Ik heb het gedaan om goud toe te voegen aan de elementen collectie. :)
Niet zozeer voor de winst, meestal is er zelfs verlies als je tegenover kopen kijkt.

Ik ben wel 1 ding vergeten. Het HNO3 bad controleren op zilver.

Ik zal eens proberen om een beetje zeep toe te voegen want afgieten zo lukt echt niet (veeeeel te weinig, en zeer kleine deeltjes).

edit: Nadat ik het helemaal ingedampt had en losgeschraapt van de bodem sloeg het een stuk sneller neer, en kan ik het wel afgieten.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 12 Feb 2012, 00:24

Als je een stevig keramisch bakje om te smelten nodig hebt geef maar een PB ik koop ze in bulk.

Mijn reden om het zelf te verwerken is helaas niet zo nobel. Wantrouwen helaas. Uit een zeer dure negatieve ervaring met een verwerkend bedrijf.
Is voor mij de noodzaak ontstaan mijn rest materialen te zuiveren tot een voor mij te controleren gehalte.
Mijn rest metaal prut per jaar bevat relatief veel zilver, goud, platina maar ook onedele metalen als koper, zink, een fractie tin etc etc.
Meestal zo'n 350 tot 500 gram per jaar totaal.

In mijn begin periode heb ik in 10 jaar ca 5 kilo gespaard. Dit speelde ca 20 jaar geleden overigens, de helft van die partij 2,5 kilo heb ik laten verwerken met een opbrengst van maar liefst Fl 850.- Na 8 maanden wacht tijd.
De andere helft heb ik op de meest amateuristische manier die te bedenken is zelf behandelt. Met bijna kokende 53 % salpeterzuur etc etc. Lekker slim dus, NOT!!
Al met al kwam daar zonder opbrengst zilver, ( door het riool putje , hoe stom...) Maar dat was 20 jaar geleden hè.
zo,n 6000.- gulden uit. Toen was de goud en zilver prijs nog véél lager dus okee een lekker vakantie ervan geboekt.
Maar meteen was de illusie dat "erkende" bedrijven betrouwbaar zijn uit de lucht.

Sedert dien verwerk ik zoveel mogelijk zelf m'n afval metalen en aangezien wij steeds meer edelere metalen verwerken groeit die waarde ook per verwerkingseenheid. 12000.- p kilo zooi is geen uitzondering. Ook gerelateerd aan de idioot hoge metaal koersen natuurlijk.

Helaas gaat het separaat scheiden van goud, palladium, rhodium, platina me te ver maar fijn zilver goed haalbaar.
De rest platina metalen zijn maar enkele grammen per kilo.
Die schenk ik de koper van mijn gereinigde metaal baren.

Al met al ben ik zover dat met elektrolyse 3 V en slechts 5 % HNO3 op 45 C. Vrijwel alle metalen kan oplossen zonder het goud aan te tasten met uitzondering van de platina metalen. Al word Palladium wel opgevreten heb ik begrepen.
De goudpoeder restanten smelt ik vrolijk samen na filtratie natuurlijk. En dat kan ik eenvoudig testen op gehalte via een toets methode met reverentie metalen. Hierdoor weet ik ongeveer wat ik kan verwachten bij de test. Meeste gehaltes boven de 58% kan ik wel meten, min of meer.

Het zilver in de vloeistof win ik terug dmv koper precipitatie maar daar blijkt dus nog veel palladium in te zitten. Nuja veel, op 200 gram zilver 1,5 gram palladium , Gokje... en met 16500.- p kilo toch interessant een poging te wagen dit separaat eruit te halen.
Ook al omdat ik zeer zuiver zilver nodig heb voor andere werkzaamheden.

Ik ben er van overtuigd dat ik op chemie gebied er een enorme puinhoop van maak en zelfs het aangeschafte ophaal boek ( waarvoor veel dank) me als hopeloos erkend.
Ik zie wat er gebeurd maar thuis brengen waarom en hoe is me een volledig raadsel.

Aan de andere kant sta ik bekend als zeer goede vakman dus zal het heus wel goed komen met me, maar omgaan met chemicaliën is wat anders dan begrijpen wat er nu precies gebeurd. Helaas.

Groet Ruud

Ary
Elektron

Post by Ary » 24 Sep 2015, 17:31

Kan ik in contact met je komen

Zou graag een email of een mobiele nummer van je willen

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Sep 2015, 20:13

Lapidee is al langere tijd niet actief op het forum. Ik kan je met enige zekerheid vertellen dat hij ook niet meer actief gaat worden. Graag wil ik ook opmerken dat voor dit soort berichten de functie privé-berichten uitermate geschikt is.

Post Reply