Isoleren van goud uit "oude" computer onderdelen

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Isoleren van goud uit "oude" computer onderdelen

Post by Reap » 31 Jan 2012, 18:19

Iemand op school vroeg of ik dit ooit geprobeerd had en toevallig heb ik nog 2 GPU's liggen van de nvidia 8800GT, de PCI-e contactjes van dezelfde kaarten en PCI-e contactjes van een harde schijf.

Mijn plan van aanpak is:
-53% HNO3 badje van 100ml

Laat ik de onderdelen X tijd in zitten.
(alle niet-goud metalen oplossen volgens: M (s) + 3 NO3− (aq) + 6 H+ (aq) → M3+ (aq) + 3 NO2 (g) + 3 H2O (l))

-Demiwaterbadje 1 200ml
Afspoelen

-1 deel 53% HNO3 vs 3 delen 30% HCl badje van 75ml (aqua regia)

laat ik de onderdelen x tijd in zitten.
(alleen goud als metaal zou over moeten zijn met ander onoplosbare rommel van de onderdelen. (PCB etc)
Au (s) + 3 NO3− (aq) + 6 H+ (aq) → Au3+ (aq) + 3 NO2 (g) + 3 H2O (l)
Au3+ (aq) + 4 Cl− (aq) → AuCl4− (aq).

Vervolgens met een reductor eventueel goud neer laten slaan.
Au3+ + 3 e− -> Au(s) E0= +1.52
Ik gebruik liever geen metaal poeder maar iets dat oplosbaar is in water zodat ik de poeders naderhand niet hoef te scheiden.

Ik verwacht eigenlijk dat dit niet lukt, maar proberen en ervaring op doen kan nooit kwaad, misschien houd ik er een leuk element voor de verzameling aan over. :D
Ik wil graag jullie mening horen over mijn aanpakmethode en eventuele tips.
Ik wil dit eigenlijk wel op school uitvoeren, niet thuis. (lijkt mij niet zo handig om zo'n sterk corrosieve stof in huis te hebben)

En niet te vergeten: hoe lang moet ik het in de badjes laten zitten?
Last edited by Reap on 09 Feb 2012, 18:43, edited 1 time in total.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Isoleren van goud uit "oude" computer onderdelen

Post by woelen » 01 Feb 2012, 15:05

Dit zou in principe moeten werken. Ik denk alleen wel dat de hoeveelheid goud die je krijgt erg tegen zal vallen. De laagjes die gebruikt worden in electronica zijn echt ongelooflijk dun. Het goud wordt opgebracht op een ander onderliggend metaal. Uit een paar videokaarten en PCI-contacten haal je denk ik niet meer dan een paar mg goud.

Vroeger zat er veel meer goud in electronica (jaren '70 van vorige eeuw), zelfs IC's hadden soms nog vergulde pootjes, maar die tijd is al lang voorbij.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Reap
Argon

Post by Reap » 01 Feb 2012, 18:09

Ja ik verwachtte ook niet veel. Maarja ookal is het weinig, toch goud. :P

woelen
IJzer

Post by woelen » 03 Feb 2012, 09:23

Ik zou zeggen, probeer het eens op kleine schaal met 1 GPU en enkele tientallen ml. zuur. Al haal je er vrijwel geen goud uit, de ervaring kan op zich al heel leerzaam en interessant zijn.

Reap
Argon

Post by Reap » 03 Feb 2012, 20:38

Ik kan het denk ik wel reduceren met oxaalzuur.
Als het met MnO2 naar Mn2+ kan kan het goud ook vast wel reduceren :p (ik kan de E0 niet in mijn tabellen vinden).

@ woelen:
Moet je niet een behoorlijke overmaat zuur omdat er ook andere dingen in oplossen?

Reap
Argon

Post by Reap » 04 Feb 2012, 14:10

Bedankt voor de tip woelen.
Heb de contactjes van de HDD en 2 kleine contactjes (met PCB) in het salpeterzuur gedaan en uiteindelijk bleek het erg te helpen de 2 kleine contactjes te krassen. (waarschijnlijk omdat het goud erop geplate zit en dat dat het metaal eronder beschermt.

Ik denk ook dat ik de GPU's doormidden breek oid voordat ik ze in het salpeterzuur doe.

Oxaalzuur zou dingen neer kunnen laten slaan (zou niet moeten maar je weet maar nooit).
Zou: Cl2(g) + 2 e− -> 2 Cl− E0= +1.36 werken?
Dat zou betekenen dat NaCl toevoegen goud neer laat slaan.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 04 Feb 2012, 15:42

Zie voor alle truuks op dit gebied het Goldrefiningsforum.com

Overigens gaat het makkelijker met elektrolyse met 10 % salpeterzuur en 3 a 4 volt. Zelf maakte ik een bakje van inox of geplatineerd titanium om de stroom er op te zetten. hier de deeltjes is en oplossen maar.
Vermorzelen van de onderdelen dmv een hamer of pers / wals maakt het edelmetaal makkelijker toegankelijk.

Scheiden is meestal vrij eenvoudig, filteren en in de vloeistof een staaf koper inzetten, als er zilver inzat dwarrelt dat als metallisch poeder naar de bodem. filteren spoelen en smelten. 97 % zuiver zilver meestal.

Goud lost niet op en zit dus in de resudu die in het 1e filter zit, uitspoelen en zo goed mogelijk het goud uitzeven van kunststof of overige dingen ( met een diep bord ofzo.) rest samensmelten.
Als je het goed hebt gedaan ca 800 Dz goud of hoger.

Makkelijker is of eerst de kunststof delen er af te slopen en er een broodje metaal van te maken en die in een anodezak op te lossen. het percentage goud mag dan maximaal 25 % zijn om goed te werken.

Deze methode gebruik ik al jaren om rest edelmetalen terug te winnen uit m'n werkplaats.

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Feb 2012, 01:25

lapidee wrote:Zie voor alle truuks op dit gebied het Goldrefiningsforum.com

Overigens gaat het makkelijker met elektrolyse met 10 % salpeterzuur en 3 a 4 volt. Zelf maakte ik een bakje van inox of geplatineerd titanium om de stroom er op te zetten. hier de deeltjes is en oplossen maar.
Vermorzelen van de onderdelen dmv een hamer of pers / wals maakt het edelmetaal makkelijker toegankelijk.

Scheiden is meestal vrij eenvoudig, filteren en in de vloeistof een staaf koper inzetten, als er zilver inzat dwarrelt dat als metallisch poeder naar de bodem. filteren spoelen en smelten. 97 % zuiver zilver meestal.

Goud lost niet op en zit dus in de resudu die in het 1e filter zit, uitspoelen en zo goed mogelijk het goud uitzeven van kunststof of overige dingen ( met een diep bord ofzo.) rest samensmelten.
Als je het goed hebt gedaan ca 800 Dz goud of hoger.

Makkelijker is of eerst de kunststof delen er af te slopen en er een broodje metaal van te maken en die in een anodezak op te lossen. het percentage goud mag dan maximaal 25 % zijn om goed te werken.

Deze methode gebruik ik al jaren om rest edelmetalen terug te winnen uit m'n werkplaats.

Groet Ruud

Waar ik bang voor ben als ik er koper in doe is dat het koper geplate wordt en niet dat het goud (en eventueel zilver) zomaar neerslaat.
Daarom zoek ik een selectieve reductor voor alleen goud.
NaCl toevoegen leek niet te helpen (geen duidelijke gasvorming/neerslag vorming) misschien dat de concentratie te laag is of dat het gewoon niet werkt. (er zit immers al Cl- in van HCl.

waterstofperoxide?
O2(g) + 2 H+ + 2 e− ->  H2O2(aq) E0= +0.70
 H2O2(aq) -> O2(g) + 2 H+ + 2 e− E0= -0.70

Ik denk overigens dat ik deze halfreactie voorm ijn oplossing moet nemen: [AuCl4]− + 3 e− <-> Au(s) + 4 Cl− E0= +0.93

Dat zou theoretisch deze reactie moeten geven:
2 [AuCl4]− + 3 H2O2 -> 2 Au(s) + 8  Cl−(aq) + 3 O2(g) + 6 H+(aq)

lapidee
Helium

Post by lapidee » 05 Feb 2012, 14:55

Voor het volledig zuiveren op alleen goud moet je echt je licht opsteken op het goldrefinersforum.
Daar kan je vinden hoe je ook platinametalen separaat eruit kan halen.
Voor mij is het uitfilteren van fijnzilver als eindproduct het belangrijkste en de overige hoogwaardige edelmetalen als 80 % goud met wat resten platina metalen worden toch bij de analyse apart uitbetaald.

Het is mij niet bekend welke metalen precies in de metaal legeringen zit dus een uniform advies kan ik niet geven.

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Feb 2012, 21:09

Ik heb ook op dat forum gelezen. :P
Maar wat ze daar vaak als reductor gebruiken is oxaalzuur (waarmee jammergenoeg niet alleen goud neerslaat, omdat divalente metaal oxalaten vrijwel niet oplosbaar zijn)
Ze gebruiken ook: FeSO4 en dan Fe2+ -> Fe3+ + e-
Maar dat heb ik niet zo voorhanden.

woelen
IJzer

Post by woelen » 06 Feb 2012, 12:21

Een goede manier om goud neer te slaan is toevoegen van sulfiet aan de sterk zure oplossing. Dit slaat goud neer, maar geen koper, ijzer e.d. De oplossing moet wel sterk zuur blijven, dus bij voorkeur natriumbisulfiet toevoegen en evt. extra zoutzuur (GEEN salpeterzuur, want ook dat oxideert sulfiet).

Reap
Argon

Post by Reap » 09 Feb 2012, 18:41

Ik heb woensdagnamiddag het AR (aqua regia) met opgelost goud (helder groen/gele oplossing, zie Cu2+ verontreiniging) op een hotplate gezet op 80C om in te dampen en HCl + HNO3 uit te drijven.
Au2Cl6 (s) + 2 HCl (g) <- 2 HAuCl4

Au2Cl6 (of AuCl3) is oplosbaar in water. ook is E0 van Au3+ + 3 e- -> Au(s) hoger dan [AuCl4]- + 3 e- -> Au(s) + 4 Cl-.
Dus zou de redoxreactie een grotere kans moeten hebben om te lopen.

[AuCl4]− + 3 e− <-> Au(s) + 4 Cl− E0= +0.93
Au3+ + 3 e− -> Au(s) E0= +1.52

Vanmiddag heb ik 6ml 30% H2O2 toegevoegd en er volgde een sterk exotherme reactie waarbij een gas ontstond.

Er ontstond vanuit een groen/roodbruine vaste stof een blauwe oplossing met een zeer fijn rood/bruin poeder op de bodem.

Het blauw in de oplossing komt waarschijnlijk door Cu2+ verontreiniging en er zijn praktisch geen Cl- ionen aanwezig, daarom is de kleur blauw en was het eerst groen. (H2O2 zou dat niet neer laten slaan)
Ik denk dat het fijne roodbruine poeder Au(s) is.

Er is een test om te kijken of er edelmetalen in oplossing zijn door wat SnCl2 bij een monster van de oplossing te doen. De kleur zou naargelang het soort edelmetaal moeten veranderen. Bij mij gaf deze test palladium aan, een groene kleur. (dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk) Dus ik denk gewoon dat het de koperverontreiniging is die de groene kleur veroorzaakt (SnCl2 bevat Cl-!)
Au_Pt_Pd_Stannous.jpg

lapidee
Helium

Post by lapidee » 09 Feb 2012, 19:12

Palladium word veel gebruikt in goud, ook in gouden sieraden.
Dus dat zou heel goed kunnen.

Het roodbruine poeder is idd goud . Overigens vrij lastig te smelten als poeder omdat het met een brander verstuift. electriche oven gaat wel goed. minimaal 1120 C.

Groet Ruud

ik heb hier 2 baartjes smurrie goud die ik binnenkort wil verwerken. Ca 230 gram. Ik zal wat foto's maken en het eindresultaat van de analyse na reinigen laten zien.
Dan zie je goed welke metalen er allemaal in sieraden verwerkt worden.

Reap
Argon

Post by Reap » 09 Feb 2012, 20:12

Ik moet ook vermelden dat de groene kleur minder sterk was.

Ja ik heb op het moment niet de mogelijkheid het goud te smelten, tenzij ze op school een oventje hebben.

Mijn laatste kroesje is gebarsten tijdens mijn laatste testje om nordic gold weer te smelten.
Ik heb wat problemen de temperatuur in de oven langzaam op te laten lopen. (sowieso vrij moeilijk te regelen)

lapidee
Helium

Post by lapidee » 09 Feb 2012, 20:58

Hoezo langzaam de oven temperatuur te laten oplopen?
De grote oven die ik heb 1000 C in 2 ,5 uur.
De smeltoven van 20 C naar 1125 C in 45 minuten met grafiet kroezen overigens. max 1 kilo goud dus ( ca 200 CC )

Een rond keramisch smeltbakje kan je van onderaf verhitten met een zuurstof / propaan brander dan gaat ie best redelijk snel . Net geprobeerd 75 gram ( argentium zilver in dit geval ) in 12 minuten giet klaar ( 1300 C )
Voor je poeder kan je beter er wel wat "seeds" bij doen, korrels fijngoud dus en een dekseltje natuurlijk erop

Groet Ruud

Post Reply