Ammoniumnitraat

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Ammoniumnitraat

Post by Wouter » 11 Feb 2009, 19:33

Persoonlijk vind ik ammoniumnitraat (en andere nitraten) niet zulke leuke stoffen voor thuischemie. Ze zijn energetisch wel interessant, maar voor syntheses heb ik altijd moeite hier iets mee te bedenken. Handig om moeilijke metalen mee op te lossen als ze in nitraatvorm zijn.

Ammoniumnitraat levert bij opwarming wel N2O op, dat is vrij uniek, maar tevens weer extra oninteressant. Andere nitraten kunnen ontleden naar NO2, wat nog gebruikt kan worden voor andere syntheses.
Organisch chemicus

Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Post by Jor » 11 Feb 2009, 22:25

Ik heb ook niet zoveel interesse in alkali-metaal nitraten. Bariumnitraat kun je wel aardig wat mee.

Salpeterzuur is echter een zeer interessant zuur. Je kunt het gebruiken om vele metalen op te lossen (wat ik vaak doe, gezien ik veel van mijn transitiemetalen ook in elementvorm heb), het is een goed, niet-coordinerend zuur , ik gebruik het in reageerbuisexperimenten wel eens als oxidator voor andere reacties dan met metalen, en je kunt natuurlijk nitro-groepen op een molecuul zetten bij organische synthese (en dit hoeven geen explosieven te zijn! Je kunt bijvoorbeeld nitrobenzeen maken uit benzeen, om dit vervolgens om te zetten naar aniline, je kunt 3-nitroftaalzuur maken voor luminol synthese, enz.). En er zullen wel meer applicaties zijn die ik even vergeet. Salpeterzuur gebruik ik echt heel vaak. Ik heb nu zo'n 400-500mL van het zuur gebruikt, het laatste jaar. Ik heb een groot gedeelte gebruikt voor het oplossen van metalen (zoals mijn zilver, goud (terugwinning uit tandartsgoud), kobalt, koper, nikkel, enz.), maar dit is maar 10-20% van de experimenten waarmee ik het heb gebruikt.

Een redelijke hobbychemist moet toch wel tenminste conc. zwavelzuur en zoutzuur hebben, en wat salpeterzuur komt ook zeker van pas.

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 11 Mar 2009, 23:08

Damen und heren.

Ik heb 2g AN verhit in een bakje, hierbij ontstond in het begin een witte rook, die bestaat volgens de literatuur uit NH3, HNO3, N2 en H2O. Toen ik de temperatuur iets verder ophoogde onstonden er roodbruine dampjes, natuurlijk weet ik dat ik het over nitreuze dampen heb, weet iemand waarom die dampen ontstonden? De ammoniumnitraat was gehaald uit KAS maar was zeker wel behoorlijk zuiver. Ik kan nergens terug vinden dat bij verhitten van AN nog andere stikstofoxiden onstaan.

Voor diegenen die denken dat er een explosie kan plaats vinden, dat is onmogelijk mits de hoeveelheden niet al te hoog worden opgeschroeft. Als men een detonatie wil dan zal men een flinke schokgolf nodig hebben, of veel grotere hoeveelheden moeten verwarmen. Dat was natuurlijk niet de insteek van dit experiment.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Jor
Zwavel

Post by Jor » 11 Mar 2009, 23:30

Ten eerste zal ammoniumnitraat niet ontleden in stikstof, maar in lachgas (N2O)

NH4NO3 --> N2O + 2 H2O

Je geeft aan dat er salpeterzuur wordt gevormd, wat ik niet wist. Het lijkt me ook sterk dat dit niet gelijk weer reageert met het ammonia tot ammoniumnitraat, dit lijkt mij dan ook de rook. Maar stel dat de boel zo heet is, dat ammonia en salpeterzuur niet reageren (omdat de temperatuur boven de ontledingstemperatuur zit), dan zou bij die temperaturen HNO3 zeker ontleden in NO2, als volgt:

2 HNO3 --> NO2 + O2 + H2O

Maar ik weet het niet zeker. Misschien kan iemand mij corrigeren, of het bevestigen als dit de goede verklaring is?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 12 Mar 2009, 21:42

Bij de verhitting van ammoniumnitraat gebeurt naast de door Jor gegeven hoofdreactie ook dat er ontleding is in HNO3 en NH3, wat direct weer leidt tot witte rook (vergelijkbaar met verhitting van NH4Cl). Deze reactie is echter maar zwak vertegenwoordigd, omdat al bij een lagere temperatuur ontleding plaatsvindt in water en N2O. De reacties van ontleding van ammoniumnitraat zijn echter bepaald niet schoon, er zijn vele nevenreacties, waarbij naast N2O ook NO en NO2 ontstaan. Er zal ook zeker wel wat N2 ontstaan. Voor het maken van N2O is deze reactie dan ook matig geschikt, vooral vanwege de NO en NO2 die ook ontstaan.

Zelf heb ik een soortgelijk experimentje gedaan met NH4ClO4 en NH4IO4. Het perchloraat geeft ook een langzame ontleding, waarbij een hele zooi aan producten ontstaat. De groene kleur van chloor is te zien, maar ook veel rook (NH4Cl en misschien ook wel weer NH4ClO4). Die ammoniumzouten reageren allemaal op een erg ongedefinieerde manier. Het perjodaat is interessanter. Dat explodeert met grote kracht en 50 mg is voldoende om een reageerbuis te laten springen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

alchemist
Foton

Post by alchemist » 06 May 2009, 21:16

je kan salpeterzuur maken uit lucht met een vlamboog met behulp van hoogspanning bijv. een neon transformer en daar twee electrodes op aan te sluiten in een glazen pot en daar twee slangen op aan te sluiten input en output en daar lucht vanuit een compressor in te lijden en het ontstane noX in een flesje door ongeveer 30 graden water heen te lijden dan ontstaat eerst HNO2 salpeterig zuur dat instabiel is en met gewoon veel lucht overgaat in het echte HNO3 SALPETERZUUR. salpeter zuur is steeds moeilijker verkrijgbaar daarom maak je het zo.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 06 May 2009, 22:20

Dat is een mogelijkheid (al is het ietwat onduidelijk opgeschreven). Vergeet alleen niet dat hoogspanning niet iets is om mee te spelen zonder verstand. Wat zijn eventuele bijproducten van deze synthese?
Er zijn genoeg andere (goedkopere) opties, waaronder het gewoon kopen van salpeterzuur, al dan niet via het buitenland.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt

Post by woelen » 07 May 2009, 08:49

Die reactie van alchemist werkt in theorie inderdaad, maar voordat je zoiets in de praktijk hebt opgezet moet er toch wel heel wat gebeuren. Je moet een langzame luchtstroom realiseren, liefst stofvrij, je moet een goed geisoleerde buis hebben waarin de electroden zitten, je moet electroden hebben van het juiste materiaal, zodat je niet iedere 10 minuten je electroden moet vervangen en zo zijn er ongetwijfeld nog vele andere problemen te overwinnen. Dit zie ik daarom niet echt als een praktische oplossing.

Zo'n Jacobsladder-achtige vonk is ook niet echt fijn voor de ontvangst van signalen uit de ether. Ik kan me voorstellen dat als jij uren lang zo'n ding hebt te knetteren, dat er ook klachten uit de buurt kunnen komen over radioontvangst of zelfs verstoorde Wifi communicatie.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 07 May 2009, 12:12

Is een kooi van Faraday dan geen oplossing?
Toegegeven, het maakt de opstelling nog wat complexer, maar het kan wel.
Volgens mij is een stuk gaas al voldoende (bij 1MHz is je golflengte nog altijd 300m). Hou er wel rekening mee dat je je generator ook in de kooi moet plaatsen.

Jor
Zwavel

Post by Jor » 07 May 2009, 19:52

Afgezien van het feit dat het een interessante reactie is, is het echt niet nodig.
Ik kan zo 3-4 bronnen opnoemen voor salpeterzuur, met de concentraties 38, 53 en 65%. Allen kosten weinig.
Gelukkig hoeven wij hier in Nederland geen salpeterzuur te maken, in tegenstelling tot sommige andere landen.

Post Reply