cyaniden, cyano feraten,thiocyaniden

Alles over zouten, katalysatoren, reductie-/oxidatiereacties, neerslagreacties. Discussies over niet-ionische verbindingen horen thuis in "organische chemie".
Post Reply
patrickvda
Foton

cyaniden, cyano feraten,thiocyaniden

Post by patrickvda » 11 Feb 2009, 20:18

Beste iedereen,

Ik ben nieuw op deze website, maar ik ga toch proberen om een antwoord te vinden op iets wat mij reeds geruime tijd bezig houdt en waar niet echt iemand een duidelijk antwoord op heeft.
Waarover gaat het: welke zijn de reacties en de kleuren van de complexen die ontstaan met ijzer 2+, ijzer 3+ , Co2+ en misschien nog andere metaal- ionen, met K4(Fe(CN)6) en K3(Fe(CN)6) en KSCN .
Ik heb nog geen echt antwoord gevonden op dit probleem, laat staan dat men mij de correcte naam van een mogelijk complex kan geven. Zijn er op dit forum mensen die mij wel kunnen helpen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: cyaniden, cyano feraten,thiocyaniden

Post by Wouter » 11 Feb 2009, 21:19

Even snel gevonden:
Thiocyanate @ wikipedia
In het geval van kaliumthiocyanaat (KSCN) reageert Fe3+ in waterig milieu tot het bijbehorende complex:
KSCN + [Fe(H2O)6]3+ (geel/oranje) -> K+ + [Fe(SCN)(H2O)5]2+ (dieprood)
Let hierbij op dat de georiënteerde watermoleculen in [Fe(H2O)6]3+ altijd aanwezig zijn in waterig milieu. Deze zijn soms inwisselbaar met andere moleculen (liganden).

Ik denk dat Co2+ en Fe2+ op eenzelfde manier kunnen reageren, gezien deze ook kleurrijke complexen vormen met water. Denk ook aan koper, nikkel of chroom. Welke kleuren dit zal vormen weet ik niet.

Bij een hogere concentratie thiocyanaat in de reactie zullen er waarschijnlijk ook meer watermoleculen worden verplaatst, wat meer kleurverandering geeft.

K4[Fe(CN)6] reageert met Fe3+ tot Pruisisch blauw, K3[Fe(CN)6] reageert met Fe2+ ook tot Pruisisch blauw. Wikipedia zegt over de structuur:
The chemical formula of Prussian blue is Fe7(CN)18(H2O)x, where 14 > x > 16.
Pruisisch blauw
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 11 Feb 2009, 21:33

Cyanide vormt een heel stabiel complex zowel met ijzer(II) als ijzer(III):
- ferrocyanide: [Fe(CN)6](4-)
- ferricyanide: [Fe(CN)6](3-)

Beide ionen vormen met veel metaal-ionen prachtig gekleurde neerslagen (ook dit zijn weer complexen, met meer dan 1 soort metaalion in het complex).

Koper(II) ionen geven steenrood Cu2Fe(CN)6 met ferrocyanide.
Cobalt(II) ionen geven grasgroen Co2Fe(CN)6 met ferrocyanide
Ijzer(III) ionen geven donkerblauw KFeFe(CN)6 met ferrocyanide (precieze samenstelling is wat onzeker, het is een mix van Fe(3+), Fe(CN)6(4-) en K(+), uiteraard electrisch neutraal, maar van onbestemde stoichiometrie).

Met thiocyanaat, SCN(-), heb je heel andere reacties. Ijzer(III) geeft een bloedrode serie van complexen, zoals Fe(SCN)(2+), Fe(SCN)2(+), Fe(SCN)3, Fe(SCN)4(-), Fe(SCN)5(2-) en Fe(SCN)6(3-). Het neutrale complex Fe(SCN)3 lost op in diverse organische oplosmiddelen en kan uit een waterige oplossing worden geextraheerd. Al deze complexen zijn met elkaar in evenwicht.

Koper(II) geeft een donkergroen complex met thiocyanaat of een zwart neerslag van Cu(SCN)2. Cobalt geeft een donker cyaankleurig complex met thiocyanaat. Volgens mij is dat Co(SCN)4(2-).
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

chemaniac
Lithium

Post by chemaniac » 11 Feb 2009, 21:50

Ik heb op school onlangs pruissisch bauw proberen maken.

Ik deed wat rood bloedloogzout samen met ijzer(III)nitraatoplossing de oplossing bleef geel rood.
Is dit omdat de pH in het rode gebied lag en niet in het blauw?
Of is er meer nodig om dat te maken.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 Feb 2009, 22:01

Prussian blue, such as that in inks, is prepared by adding a solution containing iron(III) chloride to a solution of potassium ferrocyanide. During the course of the addition the solution thickens visibly and the color changes immediately to the characteristic blue of Prussian blue.
http://en.wikipedia.org/wiki/Prussian_blue#Production

Je gebruikt geel bloedloogzout in combinatie met Fe3+
of
Rood bloedloogzout in combinatie met Fe2+
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 12 Feb 2009, 13:32

chemaniac wrote:Ik heb op school onlangs pruissisch bauw proberen maken.

Ik deed wat rood bloedloogzout samen met ijzer(III)nitraatoplossing de oplossing bleef geel rood.
Is dit omdat de pH in het rode gebied lag en niet in het blauw?
Of is er meer nodig om dat te maken.
Je moet inderdaad ijzer(II) met ijzer(III) combineren. Wat jij kreeg was een ander complex, Fe[Fe(CN)6]. Dit complex is rood/bruin, intensiever van kleur dan de oorspronkelijke oplossingen.

Pruisisch blauw is alleen maar stabiel in zuur en neutraal milieu. In basisch milieu wordt het afgebroken en ontstaat er Fe(OH)3 en de Fe(CN)6(4-) ionen gaan in oplossing. Dit is een manier om van een rood bloedloogzout een geel bloedloog zout te maken. Aan de oplossing van rood bloedloogzout voeg je iets overmaat ijzer(II) toe. Dan wordt alles omgezet in pruisisch blauw. Voeg je vervolgens lichte overmaat NaOH toe, dan gaat alle pruisisch blauw over in Fe(OH)3 en vrij ferrocyanide. Eventueel nog aanwezig vrij ijzer(II) wordt ook neergeslagen als Fe(OH)2. Na filteren van de oplossing houd je een oplossing over met alleen overmaat NaOH en ferrocyanide.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

patrickvda
Foton

Post by patrickvda » 12 Feb 2009, 22:16

Beste iedereen,

dank voor de inlichtingen, en is er nu iemand die mij de correcte naamgeving kan bezorgen? "Hexacyanoferaat" , tot hier ben ik logischerwijze mee in de naamgeving, maar voor Koper en voor bijvoorbeeld Cobalt, en als we te maken hebben met die SCN-complexen: hoe ziet de naamgeving er dan uit??

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 13 Feb 2009, 12:58

thiocyanaat, en NCS wordt isothiocyanaat.

Post Reply