bier & Capsaïcine

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
drbeer
Foton

bier & Capsaïcine

Post by drbeer » 08 Mar 2018, 18:13

Beste,

ik ben biersommelier in bijberoep & amateurbrouwer met een formele opleiding maar voornamelijk kennis uit wat boeken en online informatie. Ik heb gelezen dat capsaïcine op hetzelfde eiwit effect heeft als alcohol. Ik wil een alcoholvrij bier brouwen en het warmende effect maw effect op TRPV1 nabootsen met capsaïcine. Gewoon pepers toevoegen ea zorgt ervoor dat je ook smaak van desbetreffende producten introduceert wat ik niet in mijn bier wil. Het lijkt me daarom beter om te werken met capsaïcine zelf (of een synthetische vervanger?) voordeel is dat je kan meten hoeveel pikantheid er in een bepaalde hoeveelheid zit en met enkele formules kan je komen tot een hoeveelheid die je dan toevoegt aan je bier.

Ik vraag mij af of iemand mij hierover enige tips kan geven? Ik heb namelijk geen idee hoeveel je een bepaalde hoeveelheid capsaïcine kan verdunnen om tot een bepaalde waarde op de Scoville schaal te komen.

mvg, Jeroen.

Post Reply