sn-1 monolauraat

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
fienie
Elektron

sn-1 monolauraat

Post by fienie » 02 Jun 2012, 14:20

Dag mensen!

Weet iemand precies hoe uit laurinezuur het glycerine 1 monolauraat wordt gemaakt?

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: sn-1 monolauraat

Post by Reap » 02 Jun 2012, 16:10

Verestering met zwavelzuur en glycerol. En ik weet niet of het nodig is en hoe dat ookalweer ging en of het hier van toepassing is maar er was volgensmij een reactie om groepen te beschermen van reacties. (iets met O-O bindingen als ik het me goed herinner (acetaal?))

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 02 Jun 2012, 16:45

Eerst de methylester methyllauraat maken, en dan door middel van een transesterficatie met glycol en een milde base (MgO) laten reageren.
Deze reactie is wat beter controleerbaar. Er zal wel wat di-ester gevormd worden, maar meerendeels het monoester.

fienie
Elektron

Post by fienie » 02 Jun 2012, 17:46

Dank je wel mensen, ik moet wel even melden dat ik een absolute leek ben.
Is dit een moeilijk en duur proces? Is er bv iemand onder jullie die dit voor mij zou kunnen maken of is het toch allemaal wat duurder en ingewikkeld.
Ik kom op http://www.lookchem. soms fikse prijzen tegen. http://translate.google.nl/translate?hl ... -18-7.html.
Ik streef naar een produkt voor humane toepassing tegen o.a. kalknagels.. .

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Jun 2012, 18:45

Reap wrote:Verestering met zwavelzuur en glycerol. En ik weet niet of het nodig is en hoe dat ookalweer ging en of het hier van toepassing is maar er was volgensmij een reactie om groepen te beschermen van reacties. (iets met O-O bindingen als ik het me goed herinner (acetaal?))
Een acetaal is RO-C-OR. RO-OR is een peroxide, denk aan perazijnzuur: CH3C(O)OOH.
fienie wrote:Dank je wel mensen, ik moet wel even melden dat ik een absolute leek ben.
Is dit een moeilijk en duur proces? Is er bv iemand onder jullie die dit voor mij zou kunnen maken of is het toch allemaal wat duurder en ingewikkeld.
Ik kom op http://www.lookchem. soms fikse prijzen tegen. http://translate.google.nl/translate?hl ... -18-7.html.
Ik streef naar een produkt voor humane toepassing tegen o.a. kalknagels.. gelijk aan het merk Lauricidin.
Als je zuivere verbindingen zoekt, dan zijn honderden euros per gram geen uitzondering. Het lijkt mij dan ook stug dat Lauricidin 200 gram zuiver monolaurine is tegen 28 euro. Waarschijnlijk is dit een verwerkte vorm van kokosolie met een aanzienlijk percentage monolaurine. Dat betekent ook dat het relatief gemakkelijk gemaakt zou kunnen worden uit kokosolie, maar de vraag is in hoeverre dat wenselijk is voor een dergelijk product en of het baat heeft.
Organisch chemicus

fienie
Elektron

Post by fienie » 02 Jun 2012, 18:57

Dank je wel Wouter. Op deze site: http://translate.google.nl/translate?hl. ... -18-7.html staat Lauricidin als synoniem vermeld.

Dit is de original: http://lauricidin.com/., misschien dan toch verdund?

Op dit moment, met de wens om het antibioticagebruik in o.a. varkenshouderijen terug te dringen, wordt er al behoorlijk met glycerine 1 monolauraat
als bijmenging in voeder gewerkt en naar het schijnt met succes.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 03 Jun 2012, 00:47

fienie wrote:Dank je wel Wouter. Op deze site: http://translate.google.nl/translate?hl. ... -18-7.html staat Lauricidin als synoniem vermeld.

Dit is de original: http://lauricidin.com/., misschien dan toch verdund?

Op dit moment, met de wens om het antibioticagebruik in o.a. varkenshouderijen terug te dringen, wordt er al behoorlijk met glycerine 1 monolauraat
als bijmenging in voeder gewerkt en naar het schijnt met succes.
Als ik de site van Lauricidin moet geloven is het gewoon praktisch zuiver spul. Aan de andere kant vind ik sites met zgn. testimonials altijd wantrouwenwekkend. Ik ben geen expert in toepassing van dergelijke middelen, om het te mogen verkopen als middel tegen aandoeningen zal het eerst bewezen moeten worden, anders mag je de claim niet maken dat het daartegen werkt. Grappig dat op de site van Lauricidin geen enkele echte claim wordt gebracht voor wat dan ook.
Organisch chemicus

fienie
Elektron

Post by fienie » 03 Jun 2012, 08:15

Iets zegt me dat dit spul wel degelijk werkt, alleen hoe wordt het gemaakt en in welke verhouding in de mini-pellets verwerkt.
Hoe zit het met een analyse vd samenstelling ? Is dit qua kennis en zeker ook de kosten redelijk te doen? Iemand met eigen lab?
Als iemand nog goede suggesties heeft? Graag!
Vriendelijk dank!
Last edited by fienie on 11 Jun 2012, 11:10, edited 2 times in total.

Reap
Argon

Post by Reap » 03 Jun 2012, 14:15

Wouter wrote:Als ik de site van Lauricidin moet geloven is het gewoon praktisch zuiver spul.
"95%+ pure sn-1 Monolaurin"

Als ze toch een simpele vorm van esterficatie hebben en het mengsel destilleren zal het denk ik hier wel op lijken. (igg. dit is een van de eerste dingen waar ik aan denk)

Laurinezuur + glycerol + H2SO4 -> H2O + H2SO4 + verscheidene laurine-glycerol esters.
Fasescheiding -> H2O en H2SO4 uit het mengsel (misschien ook overmaat aan glycerol, laurinezuur zit denk ik veelal in de apolaire fase door de lange C-staart)
verscheidene laurine-glycerolesters destillatie -> Het monoester afdestilleren (weet niet zeker of de laurine groep aan een primair of aan de secundaire C atoom zit). Residu is eventueel gevormd di of tri ester (misschien worden deze alleen gevormd bij een overmaat aan laurinezuur, maar dit leid tot een moeilijker te zuiveren product dus lijkt me niet logisch)

-Ik weet niks concreets van de kookpunten, dit heb ik geschat aan molecuulstucturen en polariteits schatting, dit is alleen om een idee van het proces te geven-

Niettemin denk ik dat als je gewoon gezond en gevarieed eet dergelijke supplementen niet nodig zullen zijn. Ik zou ook overigens niks eten dat ik in mijn eigen lab of iemand anders in zijn lab heeft klaar gemaakt.

fienie
Elektron

Post by fienie » 04 Jun 2012, 07:28

Dank je wel Reap!

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 04 Jun 2012, 15:32

fienie wrote:Iets zegt me dat dit spul wel degelijk werkt, alleen hoe wordt het gemaakt en in welke verhouding in de mini-pellets verwerkt.
Hoe zit het met een analyse vd samenstelling ? Is dit qua kennis en zeker ook de kosten redelijk te doen? Iemand met eigen lab?
Als iemand nog goede suggesties heeft? Graag!
Vriendelijk dank!
Serieuze analyse is niet bereikbaar voor hobbyisten, zeker niet de analyses die worden geëist bij voedingsmiddelen en farmaceutica.
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 13 Jun 2012, 18:58

Wel als je heel veel geld en een HBO opleiding in de chemie hebt:p

Maar ik zou inderdaad niet graag iets eten dat op een dhz. lab is gepdroduceerd. Cosmetica en farmaceutica moeten aan zeer strenge zuiverheidseisen voldoen.

Fienie, ik ben eigenlijk wel benieuwd over je gedachte waarom het zou kunnen werken, als je, zoals je zelf aangeeft niet zo veel kennis omtrent chemie hebt?
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 13 Jun 2012, 19:23

Ik zou alsnog voor transesterificatie gaan en niet die gewone Fischer verestering.
Het lijkt mij namelijk dat het een olie achtige mengsel van stoffen geeft, dus met een behoorlijk hoog kookpunt of zelfs een vaste stof.
Om verder een redelijke opbrengst te krijgen zou je bij de Fischer ook nog water dat vrijkomt af moeten vangen met bijvoorbeeld een Dean Stark.

fienie
Elektron

Post by fienie » 14 Jun 2012, 08:56

Pyrochemistry wrote:Wel als je heel veel geld en een HBO opleiding in de chemie hebt:p

Maar ik zou inderdaad niet graag iets eten dat op een dhz. lab is gepdroduceerd. Cosmetica en farmaceutica moeten aan zeer strenge zuiverheidseisen voldoen.

Fienie, ik ben eigenlijk wel benieuwd over je gedachte waarom het zou kunnen werken, als je, zoals je zelf aangeeft niet zo veel kennis omtrent chemie hebt?
Ik heb de laatste tijd veel zo niet alles gelezen over monolaurine en de diverse toepassingen. Het is nu meer vanuit helikopterview dan specifieke kennis dat ik deze stille overtuiging kreeg.
Ondertussen slik ik sinds 3 wkn glyceridemonolauraat >95% tegen mijn chronische hsv2. Ik kan hier melden dat i.t.t. mijn normale uitbraak deze nu wegblijft en dat zelfs littekenweefsel vervaagt!

Reap
Argon

Post by Reap » 14 Jun 2012, 21:29

Ik ben erg blij voor je dat je geen last van hsv2 uitbraken hebt! Ben wel benieuwd waarom eigenlijk.

Ik denk echter wel dat het meer behandeling van symptomen is dan genezing van het virus helaas.

Locked