magnetische verf

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
gunslinger
Foton

magnetische verf

Post by gunslinger » 09 Oct 2012, 22:20

Ik heb een praktische vraag.

In de winkel kan je magnetische verf kopen. Om bv zelf een magnetische wand of ander oppervlak te maken. Evt over te schilderen in een leuke kleur of met schoolbordverf.
De resultaten zijn meestal teleurstellend zo lees ik. Maar ik heb wel een link gevonden van iemand die zelf de verf heeft gemaakt.
http://www.supermagnete.de/dut/project269.

Ik zou zelf ook zo aan de slag willen gaan, maar even een vraag aan jullie. Wat zou goede verf zijn om te gebruiken en hoe fijn zou het ijzerpoeder moeten zijn?
En dan voor het experiment: hoe kom ik aan het goede ijzerpoeder? (zonder zelf met de vijl aan de slag te moeten) Verf haal ik dan gewoon bij de bouwmarkt 8-)

(nu zie ik dit ze op diezelfde website van de supermagneten ook ijzervijlsel verkopen, maar dit komt neer op 60 euro per kilo...... Een kilootje verf + kilo poeder is denk ik wat ik nodig heb)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: magnetische verf

Post by Wouter » 10 Oct 2012, 10:40

Als je zoekt op "iron filings 1kg", dan krijg je al verschillende hits met goedkoop materiaal. Ik weet niet hoe fijn het poeder moet zijn?
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 12 Oct 2012, 05:40

Ondergetekende heeft dit al een lange tijd opgelost door zelf te vijlen :p (aluminium dan)

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 23 Oct 2012, 15:36

Reap wrote:Ondergetekende heeft dit al een lange tijd opgelost door zelf te vijlen :p (aluminium dan)
Aluminium is niet magnetisch...
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 27 Oct 2012, 10:57

Het ging in die zin niet om het materiaal maar om de actie ^^ (vijlen)

Post Reply