dijoodpentoxide

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
leergierig meisje
Helium

dijoodpentoxide

Post by leergierig meisje » 05 Nov 2012, 18:26

hoi

vandaag hebben wij een oefening gekregen die er als volgt uitziet :
geef de twee reacties waarbij uit dijood, dizuurstof en water het zuur waterstofjodaat wordt gemaakt. als tussenproduct onstaat dijoodpentoxide.

ik graag er niet aan uit welke twee reactievergelijkingen je moet opstellen kan iemand mij helpen ??

ik heb al I2 + O2 + H2O ---------> I2O5 + H2O klopt dit ??

grtjs leergierig meisje

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: dijoodpentoxide

Post by woelen » 05 Nov 2012, 18:56

Dit is weer een typisch voorbeeld van een slechte opgave. Dijood, dizuurstof en water krijg je nooit en te nimmer gereageerd met elkaar tot dijoodpentoxide of joodzuur (waterstofjodaat).

Jood reageert niet met zuurstof, ook niet bij flink verhitten. Ik weet dit uit veelvuldige ervaring ;)

De bedenker van de opdracht zal vast en zeker dit in gedachten hebben gehad: 2 I2 + 5 O2 --> 2 I2O5

De stof I2O5 reageert met water tot joodzuur (die reactie vindt ook echt plaats als je I2O5 toevoegt aan water): I2O5 + H2O ---> 2HIO3

Als je dit combineert met elkaar dan krijg je: 2 I2 + 5 O2 + 2 H2O --> 2 I2O5 + 2 H2O --> 4 HIO3, samengevat geeft dit:

2 I2 + 5 O2 + 2 H2O --> 4 HIO3

Maar nogmaals, deze reactie zul je in de praktijk nooit te zien krijgen, want als je jood, water en zuurstof bij elkaar doet, dan treedt deze reactie beslist niet op. Ik zou dit ook maar eens zeggen tegen je leraar, want ik vind dat die niet moet komen met dit soort onzinvraagstukken. Als het doel is om te leren reactievergelijkingen op te stellen, laat ze dan in ieder geval iets bedenken dat ook echt kan plaatsvinden. Dan leer je behalve de truucjes achter het opstellen van de reactievergelijking in elk geval ook nog een beetje chemie.

De stof I2O5 wordt dus op geheel andere manier gemaakt dan vanuit I2 en O2. Het is een witte vaste stof, welke gemakkelijk reageert met water tot HIO3 en welke bij verhitten boven pakweg 250 graden ontleedt in jood en zuurstof.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Re: dijoodpentoxide

Post by Reap » 09 Nov 2012, 08:31

Waar is de "vind ik leuk" knop als ik die nodig heb? :D

Post Reply