Theorie ontsluiting

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Theorie ontsluiting

Post by Reap » 25 Feb 2013, 09:57

Ik ben bezig met een project op school, chemische analyse van australisch woestijnzand.
Hiervoor zou ik graag ontsluiting willen gebruiken om het zand in oplossing te krijgen. Echter kan ik mijn oude protocol en inleiding van een experiment wat ik ooit gedaan heb niet meer vinden. (electrogravimetrische bepaling van koper in koperdraad mbv ontsluiting met K2S2O7)

Wat ik me dus afvroeg is of ontsluiting specifiek is voor wat je in oplossing wil brengen en hoe het zorgt dat je sample oplosbaar wordt.

Eventuele suggesties zijn ook welkom. (We willen kwantitatief testen op: Fe, Cu, Ca, Mg met AAS. we willen ook testen op PO4 3-, en NO3-, maar weten nog niet welke methode daar geschikt voor is)

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Theorie ontsluiting

Post by Pyrochemistry » 27 Feb 2013, 22:59

Meestal ga je met ontsluiten alles kapot maken, om zo alleen je analyt in oplossing over te houden, het liefst is je matrix zo zuiver mogelijk omdat je geen storende elementen of componenten er bij in wilt hebben. Denk aan organische verbindingen of anorganische liganden die mogelijk metalen complexeren. Als je metalen zoals Cu en Ca wilt bepalen zul je een behoorlijke destructie op het monster moeten uitvoeren, om woestijnzand op te lossen zul je met en middel als HF aan moeten komen om alle silicaten op te lossen. Nadeel is dat HF glas oplost.. Normaliter gebruik je voor destructie van organische zooi koningswater of piragnha oplossing, op die manier houd je alleen metalen over maar woestijnzand.. ik zou het niet weten waar je dat kapot mee maakt. XRF zou een mooie analysemethode zijn zonder destructie, daarmee kan je redelijk goed elementanalyses doen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 28 Feb 2013, 10:31

Om verontreiniging van je glas te voorkomen kan je een Teflon reactievat gebruiken.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 28 Feb 2013, 11:50

Ja, we hebben helaas geen XFS en HF is out of the question om te gebruiken. Dus dan denk ik dat ik gewoon geen volledige en heel nauwkeurige analyse kan doen.

Uiteindelijk gaat het wel om de biologische beschikbaarheid dus ontsluiten voldoet misschien ook, gewoon een discussiepunt van maken.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 28 Feb 2013, 15:43

Oplossen in gesmolten NaOH of KOH? Ook niet echt een heel lekkere methode en je houdt een dikvloeibare silicaathoudende vloeistof over. Voordeel boven HF is wel dat deze methode niet zo allemachtig giftig is.

Reap
Argon

Post by Reap » 30 Mar 2013, 14:19

Geprobeerd, de SiO2 is gewoon té hardnekkig. Minimaal 30min staan verwarmen in gesmolten toestand. En er slaat ook nog een hele hoop troep neer.
En overigens nog steeds geen te citeren bronnen gevonden over hoe oxides reageren om precies in oplossing raken.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 01 Apr 2013, 22:14

Lost SiO2 niet ook op in geconcentreerd zoutzuur onder vorming van kiezelzuur?
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 01 Apr 2013, 23:16

H4SiO4 bedoel je? denk het niet. gebeurde niet toen ik het effect van H2SO4 testte op het sample.
Wat echter wel gebeurde onder toevoeging van NaCl/KCl/KI is dat het sample ontkleurde en grijzig werd. De oplossing werd vervolgens oranje. Tov. kleurloos van H2SO4. Dit is echter wel offtopic ;)

Post Reply