Eigenschappen van Extractie en Absorptie

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
michielewiel
Foton

Eigenschappen van Extractie en Absorptie

Post by michielewiel » 05 Jun 2013, 16:32

Beste,
Ik doe een onderzoek opdracht voor school naar het succesvol koffie zetten en de chemie er achter.
Nu heb ik al verschillende werken geraadpleegd in verband met mijn vraag maar geen enkel sluitend antwoord ontvangen.
Ik vroeg me af wat de Extractie en Absorptie allemaal beïnvloed. (niet te veel in details maar gewoon algemene factoren).
ook vroeg ik me eveneens af hoe ik het beste Kalk uit het begin water haal ik zou veronderstellen dat ik dit het beste doe door het water te verhitten en dan de damp laten condenseren in een liebich koeler of is deze methode niet efficiënt?

Sorry voor deze korte en domme vragen maar het zou me echt helpen.
Mvg,
Michiel Schoofs

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Eigenschappen van Extractie en Absorptie

Post by Wouter » 05 Jun 2013, 17:06

Gedestilleerd water is per definitie ook gedemineraliseerd. Zouten zijn niet vluchtig en zullen dus niet in de koeler condenseren, zoals water dat wel doet. Het is relatief inefficient, odmat er betere demineralisatiemethoden bestaan (osmose, ionenwisselaars etc).

Je vraag betreffende extractive en absorptive begrijp ik niet goed. Kan je in meer detail uitleggen wat je wilt doen?
Organisch chemicus

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 17 Jun 2013, 22:26

Wouter wrote:Je vraag betreffende extractive en absorptive begrijp ik niet goed. Kan je in meer detail uitleggen wat je wilt doen?
Misschien bedoelt Michielewiel adsorptie in plaats van absorptie.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 22 Jun 2013, 11:28

Ik vroeg me af wat de Extractie en Absorptie allemaal beïnvloed.
Meestal speelt temperatuur voor extractie een rol. Bij lagere temperatuur kan een bepaalde oplosbaarheidsconstante namelijk heel erg verschuiven opzichte van een hogere temperatuur. De mate waarin dit invloed heeft zal af hangen van het type extractie dat je doet. Voorbeeld uit het dagelijks leven: probeer maar eens een kop thee te zetten in koud water, je zult merken dat de thee veel langzamer trekt dan in heet water.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Post Reply