bereiding cyclohexeen uit cyclohexanol

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Locked
NielsBrouwers
Foton
Chemistry interests: --------------

bereiding cyclohexeen uit cyclohexanol

Post by NielsBrouwers » 26 Nov 2013, 17:21

Goedenavond,

Ik heb gisteren cyclohexeen bereid uit cyclohexanol(25ml) door er een hoeveelheid fosforzuur(6ml 85%) aan toe te voegen en dit over te destilleren. Ik ben van plan om mijn bekomen destillaat te wassen met natriumcarbonaat(dit is volgens mij om de resterende H+ uit mijn oplossing te verdrijven, aangezien er gasvorming CO2 wordt gevormd). Hierna is mij aangewezen om het destillaat te wassen met verzadigde zoutoplossing, alleen weet ik niet waarom dit mij zou helpen om een zuiverdere oplossing(lees als cyclohexeen) te bekomen. Graag jullie mening hierover! Ik ben natuurlijk ook van plan mijn oplossing na het wassen te drogen( met magnesiumsulfaat) en het daarna nog eens droog over te destilleren. Alvast bedankt en hopelijk vind ik via deze weg mijn antwoord.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: bereiding cyclohexeen uit cyclohexanol

Post by Wouter » 26 Nov 2013, 21:43

Graag het topic in "Organische Chemie" gebruiken voor opvolging van deze vraag. Deze dubbelpost wordt gesloten.

viewtopic.php?f=9&p=10322.
Organisch chemicus

Locked