scheikkunde opdracht

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
minion
Foton

scheikkunde opdracht

Post by minion » 05 Mar 2014, 16:30

Hey allemaal,

Ik heb hier wellicht een interessante opdracht waar ik zelf niet helemaal uitkom. Voor scheikunde moet ik namelijk uitzoeken hoe een toverstift werkt. Zelf ben ik al een heel eind, maar een conclusie vind ik moeilijk te vinden. De opdracht is zoek uit hoe de toverstift werkt, hierbij hoeft geen reactie vergelijking worden gegeven van de betrokken stoffen bij die proces.

Wat doet een toverstift? Een toverstift heeft een bepaalde soort kleur, wanneer je over de het getekende deel met een witte stift gaat veranderd de kleur. Bijvoorbeeld: Ik zet een rode streep op een blaadje, en wanneer ik er met de witte stift overheen ga wordt de streep geel.

Wat is zelf al heb is het volgende:
- Ik heb de Ph van de gekleurde stiften en de witte stift gemeten. De witte stift heeft een Ph van 11 terwijl de overige stiften een Ph van tussen de 5 en 6 hebben. Aan de hand van deze resultaten dacht ik dat het een zuur-base reactie is. Alleen wordt bij zo’n reactie een stof omgezet in een andere stof. Dus kan dat het niet zijn, dit is dan ook een punt waar ik zelf het antwoord niet op kan bedenken.
- Ik heb chromatografie gedaan met de stiften. Hiermee kan ik de Rf waarden bereken en uitzoeken welke stoffen er in de stift zitten.
- Ik heb getest of er in de witte stof Chloor zit, door een neerslag te laten ontstaan. Maar kan deze neerslag niet ontstaan door een andere stof die eventueel in de witte stift aanwezig is?

Dan hebben we de extra opdracht met een speciale stift. Wanneer je hier met de witte stift overheen gaat kleurt deze als de gele kleur van een marker. Hij is fluoriserend. Ik dacht dat er daarom fluor in de stift aanwezig zou zijn. Dit heb ik geprobeerd aan te tonen door het te laten reageren met Magnesium en zo een neerslag te laten ontstaan. Helaas ontstond deze neerslag niet. En zit er waarschijnlijk dus geen fluor in de stift. Heeft iemand enig idee wat er speciaal aan deze stift zou kunnen zijn?

Heel erg bedankt alvast!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: scheikkunde opdracht

Post by Wouter » 06 Mar 2014, 18:24

Laat ik voorop stellen dat neerslagreacties je waarschijnlijk niet gaan helpen, zoals: fluorescentie heeft niets met fluor te maken, behalve dat het is ontdekt in een fluorhoudend mineraal. Fluorescentie is een effect dat optreedt wanneer een foton met een bepaalde frequentie een electron in een molecuul aanslaat waardoor deze in een "hogere" energiebaan komt. Zie dit alsof je een bal in de lucht gooit, het kost je wat kracht om deze een beweging mee te geven, als gevolg vliegt de bal de lucht in tot de zwaartekracht weer de overmacht krijgt. De bal zal weer terugvallen en de energie die nodig was om deze hogere positie te verkrijgen zal weer worden afgegeven zodra de bal tot stilstand komt. Dit is bekend als potentiële energie. Dus, jij bent een foton en je geeft een electron een rotschop, deze zal in een andere baan belanden doordat het een hoeveelheid energie overneemt van het foton. De aantrekkingskracht van het proton op het electron zal nog steeds even groot zijn, dus het electron zit daar niet lekker in z'n hogere energiebaan. Bij het terugvallen naar z'n oorspronkelijke baan geeft het electron weer energie af, in de vorm van een foton (licht). Dit terugvallen gebeurt heel gelijkmatig waardoor er een heel exacte golflengte wordt "geëmitteerd" (uitgezonden). Deze absorptie en directe emissie van protonen/lichtgolven noemen we fluorescentie.

Afhankelijk van je molecuul zal de absorptie variëren en kan het geëmitteerde licht andere golflengtes hebben. Hedendaagse fluorescente verbindingen zijn vrijwel altijd organische verbindingen (koolstofgebaseerd, zoals olie, suiker, maar geen zout, zand, lucht) die veel eigenschappen hebben die grote voordelen hebben in verschillende toepassingen.

Hoe kan je testen of het een fluorescerende verbinding is? Een fotospectrometer meet de passage van licht in verschillende golflengtes door een oplossing van jouw molecuul. Daarmee kan je bepalen of en hoe jouw verbinding fluorescerend is. Is dat van belang voor jullie onderzoek? Misschien, het kan zijn dat je witte marker een laag over je oorspronkelijke inkt legt waardoor licht slecht doordringt en er weinig fluorescentie optreedt.

Je inkt is waarschijnlijk gebaseerd op een koolstofmolecuul, het organische aspect van chemie. Daarmee komen pH-indicatoren, fluorescente/fosforescente, reactieve groepen wel in zicht. Anorganische moleculen zijn zeker mogelijk, dan moet je denken aan (redox)reacties waarbij je oorspronkelijk gele verbinding (=startmarker) reageert met een kleurloze verbinding (=witte marker) tot een rode verbinding (=product).

Nog enkele kanttekeningen waarmee jullie verder kunnen:
- Je aanname dat een pH-indicator verandert van structuur is niet juist. Eén van de eigenschappen van een pH-indicator is juist dat de reactie reversibel is en dus weer terug kan gaan.
- Je aanname dat een retentiefactor Rf iets zegt over een verbinding is maar half juist. Hoewel de Rf een indicatie is wat de affiniteit is van je verbinding met je vaste drager, zal chromatografie alleen nooit een bewijs zijn. Er zijn ontelbaar veel moleculen te bedenken, de Rf zal ongetwijfeld overlappen met andere moleculen die niets met jullie onderzoeksonderwerp te maken hebben.
- Waarom test je op chloor?

Ik hoop jullie genoeg stof heb gegeven om over na te denken. ;)
Organisch chemicus

Post Reply