wat is nu eigenlijk aluin?

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
samb
Foton

wat is nu eigenlijk aluin?

Post by samb » 09 Apr 2014, 15:33

Beste forumlezers,

Ik ben geen chemicus, zelfs geen amateurchemicus maar ik maak wel zelf cosmetica op momenten dat ik bestaande producten niet verdraag of niet vertrouw. In het algemeen gaat dat prima, ook als niet-chemicus.

Nu loop ik echter tegen een vraag aan waar ik niet uit kom, Ik kan mij voorstellen dat er in dit forum genoeg mensen te vinden zijn die mijn vraag kunnen beantwoorden, dus stel ik deze graag aan jullie.

Omdat ik de normaal in de handel verkrijgbare deodorants niet goed verdraag (eczeemvorming, irritatie, onprettige parfums) ben ik een jaar of twee geleden aan het zoeken geslagen op internet en ben ik uitgekomen op het gebruik van aluin. Deze zorgt namelijk ook voor een zure omgeving waarin bacteriën en schimmels niet goed gedijen. Het werkt ook prima moet ik zeggen. Aanbrengen met een beetje water als "smeermiddel" en als oplosmiddel voor de kristallen, dan wel de staaf en ik ben de hele dag prima beschermd tegen transpiratiegeuren. Niet tegen transpiratie overigens, maar dat is ook mijn doel niet, transpireren heeft een reden en die wil ik niet tegen werken.

Ik gebruik altijd de aluinstaaf van De Vergulde Hand, volgens het etiket is dat Aluminium Potassium Sulfate. In een poging om nog iets voordeliger uit te zijn heb ik van Tendo op een bepaald moment een kiloverpakking aluin gekocht. Dat is echter volgens het etiket kaliumaluminiumsulfaat.

Nu heb ik twee vragen:
1. Ik heb het idee dat beide stoffen iets anders werken in het gebruik, maar ik vraag me af of ik mij dit inbeeld of dat het daadwerkelijk verschillende stoffen zijn.
2. Er is veel te doen over de al dan niet vermeende onveiligheid van aluminium in onze cosmetica, en met name deodorants staan in een "kwade reuk". Ik zie in beide namen het woord aluminium terugkeren maar zie tegelijkertijd op etiketten van deodorants een andere stof vermeld staan, namelijk Aluminum Chlorohydrate. (het gaat mij er - nadrukkelijk! - niet om de discussie te starten of deze onveiligheid er echt is of niet) en ik vraag mij af hoe dit zich dan weer verhoudt tot de stoffen die ik als aluin gekocht heb.

Zoals al gezegd, ik ben geen chemicus dus ik zou het meest geholpen zijn met een zo eenvoudig antwoord (als dat kan, uiteraard)

Vriendelijke groet.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: wat is nu eigenlijk aluin?

Post by Pyrochemistry » 10 Apr 2014, 04:16

1. Beide stoffen zijn exact hetzelfde
2. Aluin is ook een aluminiumverbinding (iets wat je hopelijk, zelfs als niet chemicus, wel begrijpt). Er zijn inderdaad studies gaande naar de potentiele toxiciteit/genotoxiciteit van aluminium, sommige publicaties wijzen inderdaad naar schadelijke effecten, andere spreken het weer tegen. Ik zou me nog geen zorgen maken.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: wat is nu eigenlijk aluin?

Post by woelen » 10 Apr 2014, 11:27

Aluin is aluminium kalium sulfaat. In het Engels wordt dit genoemd aluminium potassium sulfate. Dus jouw aluin is prima, het is hetzelfde.

Een alternatief voor aluin is aluminium chloride. Deze laatste stof wordt gebruikt in commerciële produkten. Dit zal wel te maken hebben met oplosbaarheid. Aluminium chloride lost beter op in allerlei vloeistoffen. Het gaat in de cosmetica wel om gehydrateerd aluminium chloride (voluit: aluminium chloride 6-hydraat). Mocht je ooit besluiten om zelf aluminium chloride aan te schaffen (gezien jouw openingspost lijkt me dat niet onlogisch) koop dan ALTIJD het gehydrateerde materiaal. Op eBay wordt het ook wel aangeboden, maar dat is veelal watervrij en dat spul is behoorlijk gevaarlijk als je niet weet wat je doet (als je de pot open schroeft, dan komt je een dikke nevel tegemoet, die bijzonder corrosief is, vergelijkbaar met geconcentreerd zoutzuur). Gehydrateerd aluminium chloride wordt waarschijnlijk wel als cosmetic grade o.i.d. aangeboden en is volstrekt onschuldig net als aluin.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply