Oefening geneeskunde chemie

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
Claire
Elektron

Oefening geneeskunde chemie

Post by Claire » 22 Jun 2014, 13:08

Hallo ! Laatste oefeningen over sessie 1 die ik niet begrijp... Kan iemand me helpen?

Welke is de correcte elektronenconfiguratie van jood?
a) [Kr]4d^105s^2 p^5
b) [Kr]5d^105s^2 p^5

Rutger
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Re: Oefening geneeskunde chemie

Post by Rutger » 22 Jun 2014, 14:25

Hi Claire,

Als je naar het periodiek systeem kijkt, zie je dat jood in de 5e regel staat. In deze 5e rij staan de periode-5 elementen.
Bij die elementen zijn de 1s, 2s, 2p, 3s, 3p, 4s en 4p-schillen helemaal met elektronen gevuld.

In 5-periode worden de 4d, 5s en 5p-schil gevuld.
Hieruit volgt dat [Kr]4d^105s^2 p^5 het juiste antwoord moet zijn en dat kun je ook checken in bijv http://webhost.ua.ac.be/mitac4/tbw/tbw_cursus_h6.pdf.

Voor mij was het even zoeken (lesstof eind 70-er jaren vorige eeuw), maar als je een heldere uitleg zoekt over de volgorde van vullen van de schillen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektronenschil..

Succes!

Rutger
Last edited by Rutger on 22 Jun 2014, 14:50, edited 1 time in total.

Claire
Elektron

Post by Claire » 22 Jun 2014, 14:35

Bedankt voor je antwoord! Helaas krijgen wij op het examen geen PSE, hoe moet ik het dan gaan aanpakken ?

Met vriendelijke groetjes

Rutger
Helium

Post by Rutger » 22 Jun 2014, 14:54

Claire,

Je was me voor, ik was net mn tekst aan het veranderen. In de wiki-link die ik gaf, staat het volgende:

De correcte opvulling kan men terugvinden met de diagonaalregel.
1s
2s 2p
3s 3p 3d
4s 4p 4d 4f
5s 5p 5d 5f
6s 6p 6d
7s

De tabel wordt gelezen beginnend met 1s, dan 2s, en daarna langs de diagonaal van rechtsboven naar linksonder beginnend bij 2s:

1s - 2s -
2p - 3s -
3p - 4s -
3d - 4p - 5s -
4d - 5p - 6s -
4f - 5d - 6p - 7s -
5f - 6d

Het enige dat je hiervoor uit je hoofd moet kunnen opschrijven is de diagonaalregel en dan kun je de volgende regels vrij gemakkelijk opschrijven. Kun je daar iets mee?

Rutger

Claire
Elektron

Post by Claire » 22 Jun 2014, 15:17

Maar waarom springt men dan van 4d oppeens naar 5s ?

Heel fel bedankt !

Rutger
Helium

Post by Rutger » 22 Jun 2014, 15:59

Het gaat om stabiliteit.
Meestal is de opbouw met de laagste energie-inhoud de gunstigste. Denk maar aan een piramide gestapelde pingpongballen. Die gaan toch echt het liefst allemaal op de vloer liggen ;)

Misschien moet ik het zó zeggen: tussen twee opeenvolgende hoofdschillen worden de energieverschillen steeds kleiner.
Op een gegeven moment is het laagste energieniveau van een bepaalde hoofdschil energetisch gunstiger dan het hoogste energieniveau van een voorafgaande hoofdschil.

Een subschil is stabiel als die vol is. Maar: halfvol geldt hier als tamelijk stabiel en daar wordt voor gekozen om de vorige subschil vol te krijgen. Het komt dus voor dat een electron niet een s-orbitaal volledig opvult, maar naar een p-orbitaal is overgegaan om dat half gevuld te krijgen. Deze extra stabiele toestand noemt men ook wel inversie.

Ik ben maar even op zoek gegaan: http://en.wikibooks.org/wiki/General_Ch ... ron_Shells. (Rule of Stability)
Daar zie je het principe heel mooi uitgelegd in een kleine animatie.

Rutger

Claire
Elektron

Post by Claire » 22 Jun 2014, 16:36

Oké ik heb het door! Heel fel bedankt Rutger ! :)

Post Reply