Chemische oefeningen

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
Hypnoz
Foton

Chemische oefeningen

Post by Hypnoz » 10 Mar 2017, 10:01

Beste lezer

Ik heb nogal moeite bij een taak in verband met chemische oefeningen.
Zelf heb ik er 1 van proberen oplossen maar volgens mij is de uitkomst helemaal fout. Mijn uitkomst:

1. Bereken hoeveel de MAC-waarde voor ozon bedraagt uitgedrukt in ppm en op basis van de gegevens in onderstaand krantenknipsel uit De Standaard van 28 mei 2001.

Ozondrempel overschreden
Voor het eerst dit jaar is er teveel ozon in de lucht gemeten.
In Dessel werd zaterdag 212 microgram ozon per kubieke meter lucht gemeten, ruim boven de norm van 180 microgram/m³.

Mijn uitkomst: ((212 ug/m3) / (180ug/m3) )*10^6 = 1 177 777,78

Maar ben helemaal niet zeker of dit klopt of hoe ik anders aan deze oefening kan beginnen...

Hier is een andere oefening die ik nu ga proberen op te lossen, maar alle hulp is natuurlijk welkom.

2. De zwaveldioxideconcentratie in de omgevingslucht wordt vaak uitgedrukt in ppb volume-eenheden. Bereken de concentratie in μg/m3 waarmee 1 ppb zwaveldioxide bij 20 °C en normale atmosferische druk overeenkomt.

Alvast bedankt voor alle hulp!

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Chemische oefeningen

Post by woelen » 10 Mar 2017, 11:02

Bij die eerste vraag is het niet duidelijk of die ppm in gewicht is of in volume.
Als het gaat om volume ppm, dan moet je het gewicht omrekenen naar aantal mol.

180 microgram kun je omrekenen naar een aantal micromol, gebruikmakend van molecuulgewicht van O3.
Dat aantal micromol dat je krijgt heeft een bepaald volume. Dat volume hangt af van de temperatuur. Je moet hiervoor de gaswet gebruiken en je moet hiervoor de temperatuur weten. Die laatste weet je niet, maar als je uitgaat van 20 graden Celcius, dan kun je er nooit meer dan een procentje of 2 à 3 naast zitten en je kunt dus redelijk goed schatten wat de MAC-waarde is in volume ppm.

Voor de tweede opdracht moet je de andere kant oprekenen. Er is nu een volume-ppb waarde opgegeven en je mag uitgaan van 20 graden celcius. Je kunt dan uitrekenen hoeveel mol (eigenlijk: nanomol) je hebt aan SO2 in een kuub lucht. M.b.v. de molecuulmassa van SO2 kun je dit dan omrekenen naar gewicht.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Hypnoz
Foton

Re: Chemische oefeningen

Post by Hypnoz » 10 Mar 2017, 19:21

@ woelen

(1) Zal ik dan microgram/ kubieke meter omzetten?
Klopt dit: MAC-limiet : 180 microgram/m^3 = 180*10^-6 gram/(1*10^6 ml)
En dit getal dan maal 10^6 doen om het in ppm om te zetten dus dan krijg je 1.8*10^-4 ppm ?

(2) Ik weet nog steeds niet goed hoe te beginnen?
Hoe kan ik het aantal mol uitrekenen met de gegevens die ik gekregen heb?
Is dit met pv=nrt?

Post Reply