kettingreactie

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
Watermuseum
Foton

kettingreactie

Post by Watermuseum » 03 Aug 2011, 14:42

Wie kan mij helpen om een kindvriendelijke activiteit te ontwikkelen waarbij er door water en verschillende stoffen (zoals (bitter of zuiverings-) zout, rodekoolsap etc.) bij elkaar te doen er een spectaculaire chemische reactie ontstaat?
Het is de bedoeling dat het gaat bruisen, van kleur veranderd etc. Ik ken al wel wat bestaande proefjes maar die vind ik niet spectaculair genoeg.
Alvast bedankt!

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: kettingreactie

Post by Wouter » 03 Aug 2011, 15:31

Een oplossing van soda (natriumcarbonaat) in water met een indicator (bijvoorbeeld rodekoolsap) en daar een oplossing van citroenzuur bij gieten. Dat schuimt, heeft een kleurverandering en is onschadelijk.
Organisch chemicus

Watermuseum
Foton

Post by Watermuseum » 03 Aug 2011, 16:02

Bedankt Wouter. Ik ken al wel de proef met maizena, rodekoolsap, soda, zuiveringszout en citroenzuur. Dat hebben we tot nu toe, maar vinden het nog niet spectaculair genoeg. Zijn er nog andere stoffen die een groter effect hebben?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 03 Aug 2011, 19:56

Ja, maar dat heeft bijna een rechtevenredig effect op veiligheid.. Citroenzuur is overigens in zuivere vorm te koop bij de lokale toko. Het is een wit kristallijn poeder. Gewoon citroenzuur is niet bepaalde spannend. Wat moet maizena en zuiveringszout in dat mengsel doen?
Organisch chemicus

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 07 Aug 2011, 00:20

Elektrolyse van water en de waterstof laten "ploffen" kan ook aardig spectaculair zijn. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 16 Aug 2011, 17:59

Maak een soort "knalgasgenerator" en bubbel het gasmengsel door een dreft-oplossing. Wijs iemand aan met een grote mond en laat het mengsel ontsteken; iedereen schrikt zich een ongeluk. Voor een schoolproject heb ik ooit als "TOA stagair" op mijn oude middelbareschool deze proef gedemonstreerd voor een 5V klas, de reactie echter was geweldig :) )

Wel verdient de proef een volwassen begeleider (knalgas kan ook gevaarlijk zijn)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Watermuseum
Foton

Post by Watermuseum » 17 Aug 2011, 09:49

Bedankt voor de reacties allemaal! Inmiddels hebben we de keuze gemaakt om het simpel te houden vanwege de veiligheid. Maar ik zal de ideeen zeker behouden voor andere activiteiten. Nogmaals bedankt!

Post Reply