Percentage stof in oplossing bepalen

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
pdfbq
Waterstof

Percentage stof in oplossing bepalen

Post by pdfbq » 07 Aug 2011, 11:09

Ik ben al vaker tegen het volgende probleem aangelopen en heb nog steeds geen antwoord kunnen vinden al lijkt het me basis scheikunde.

Stel ik heb een stof (NaClO4) in oplossing en ik weet dat deze verzadigd is.
Nu kan ik wel oplossingstabellen vinden of, op wikipedia dat er 209.6 g in 100 ml bij 25 °C gaat.
Dit is wat ik denk: Er wordt bedoelt dat als je 100ml water hebt je er 209.6 g NaClO4 in kan oplossen.
Het totale gewicht is dan dus ~ 309.6 gram bij een voor mij onbekend volume.
De dichtheid van de stof kan ik ook te vinden op de wiki namelijk 2.4994 g/cm3.
Als de dichtheid IN oplossing hetzelfde is als de dichtheid droog kan ik het volume uitrekenen.
Mijn bange vermoeden is dat bovenstaande niet zo is (dus dat dichtheid verandert in oplossing).

Mijn vraag: Hoe kan ik via de dichtheid van mijn oplossing NaClO4 uitvinden wat het percentage is (Voor HNO3 heb ik wel tabelletjes, zelfs met verschillende temperaturen)

Edit: 8 aug 2011
De dichtheid weet ik nog steeds niet maar denk dat ik veel te moeilijk heb lopen doen.
~100 g H2O + 209.6 g NaCLO4 = ~309.6 g oplossing
209.6/309.6 * 100 zou het percentage moeten geven, iets van 67.7%

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Percentage stof in oplossing bepalen

Post by spidey » 09 Aug 2011, 12:25

Juist.

De dichtheid kun je niet uitrekenen. Het klassieke voorbeeld is dat je water en alcohol in gelijke volumes mengt en op 97% van de som ven beide volumes uitkomt. Om die reden is ook een volume% een rare eenheid en zijn (zonder vermelding) de percentages in de scheikunde steeds massa%.

Post Reply