wet/regelgeving

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
katzenklo
Foton

wet/regelgeving

Post by katzenklo » 18 Feb 2012, 11:58

hallo wie kan mij helpen
ik volg rechts en wetskennis en wou graag weten waar de regels/wetten over particulier gebruik/eigendom van stoffen als zoutzuur staan
LET OP!! ik bedoel niet vervoer gevaarlijke stoffen van de WvW deze behandelt alleen vervoer en tijdelijke opslag
er moet toch wel ergens staan wat je als particulier wel en niet mag hebben (hoop ik)
hoop dat me iemand kan helpen
met vriendelijke groet

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: wet/regelgeving

Post by Wouter » 18 Feb 2012, 19:23

Voor bedrijven zijn er hele boeken geschreven over de regelgeving. Voor particulieren is dit erg vaag. Dat komt omdat de gemiddelde ambtenaar of advocaat weinig affiniteit heeft met chemie. De meeste stoffen, zoals zoutzuur, worden alleen al vanwege een relatie met "chemie" als boosaardig bestempeld.
Organisch chemicus

lapidee
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Post by lapidee » 19 Feb 2012, 23:44

Als de hoeveelheden bescheiden zijn, hier in Den Haag max 1 liter per stof. En opgeborgen in kunststof "lek"containers indien niet in gebruik, zijn er eigenlijk geen eisen.
Voorkeur verwerking onder afzuiging Logisch.
Afvoeren via de chemo afdeling van de afvalverwerking, bij twijfel vraag een briefje dat je het daar ingeleverd hebt. Wat en hoeveel natuurlijk.

Maar als particulier kan je vrij ver gaan zonder vragen.
Echter.... als er door een ongelukje ernstige schade ontstaat, waar dan ook, en je krijgt met verzekeringen of instantie's te maken kan je wel eens een groot probleem hebben.

Hiervoor moet je je indekken en melden bij de verzekering dat je wat experimenteert met deze stoffen.
Op de site van jouw gemeente nazoeken hoe ze tegen gebruik van chemische stoffen staan.

Ik wens je sterkte bij deze speurtocht en ga bij jezelf te rade of de stoffen en concentratie's waar je mee werkt daadwerkelijk zeer gevaarlijk zijn.

Ik werk regelmatig met bv HF. om titanium te etsen bv. of aquaregia en hoewel ik daar uiterst voorzichtig mee ben, kan het altijd misgaan en heb ik daarvoor een speciaal pakket in huis om de schade zoveel mogelijk te beperken.

Die info moet je bedenkzaam aandragen, "zwakke zuren/ cianiden"en een streng veiligheid pakket in huis, is het idee.
Nog nooit problemen gehad hier ondanks verschillende overheidsinspectie's .

Hoewel niemand daar wat van weet is het wel eens grof misgegaan, erlenmeyer geknapt met 2 liter bijna kokende aqua-regia bv. of een vette blauwzuurgaswolk door een hol object in een galvaniseerbad te hangen ( cyanide ).

Eén advies, koppie erbij altijd!! en indien niet in gebruik, achter slot en grendel.

Groet Ruud

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 04 Mar 2012, 22:32

Wet- en regelgeving: inderdaad een heel interessant onderwerp! Ik kan mij nog herinneren dat we na de nieuwjaarsbrand te Volendam (01 januari 2001) ineens te maken kregen met een veel strengere regelgeving omtrent veiligheid (waaronder ook het werken met c.q. de opslag van chemicaliën). Medewerkers van de arbodienst kwamen destijds regelmatig bij ons over de vloer.

Thuis experimenteer ik helemaal niet, ik weet dan ook niet welke regels/ beperkingen voor particulieren gelden. Wel kan ik mij enigszins voorstellen dat men niet blij zal zijn met de aanwezigheid van uitgebreide particuliere laboratoria in woonwijken.

lapidee
Helium

Post by lapidee » 05 Mar 2012, 00:18

Uit ervaring worden de thuis lab-jes, klein experimenten met rust gelaten, zolang het geen drugs relevante dingen zijn. Echter zodra de gebruikte stoffen ook op een of andere wijze hiervoor gebruikt kunnen worden is de aandacht verscherpt. Een open rondleiding in je lab-je verheldert meestal voldoende om de aandacht tot nihiel te verkrijgen.

Zo heb ik hier een privé edelsteenkundig lab waar veel chemische hulpstoffen ( in minimale hoeveelheden) gebruikt worden die drugs gerelateerd zijn.
Na een zorgvuldige uitleg en verklaring heb ik al jaren geen controle meer gehad.
Ik heb dus schijnbaar de status betrouwbaar bereikt.

Maar persoonlijk advies is, wat niet weet, wat niet deert. Dus gewoon doen wat je wilt zolang het geen gevaar voor de omgeving oplevert. Wil je je zelf in risico effecten begeven dan is dat puur je eigen keus.
Bezint wat je begint zeg maar.
Maar dan ben je ook bewust met de risico's bezig en weet wat je doet!

Wetgeving okè maar dat is een wasse neus in vergelijking tot wat chemische reactie's tot stand kunnen brengen.

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Mar 2012, 00:50

lapidee wrote: Maar persoonlijk advies is, wat niet weet, wat niet deert. Dus gewoon doen wat je wilt zolang het geen gevaar voor de omgeving oplevert. Wil je je zelf in risico effecten begeven dan is dat puur je eigen keus.
Bezint wat je begint zeg maar.
Maar dan ben je ook bewust met de risico's bezig en weet wat je doet!
Groet Ruud
Zit natuurlijk een limiet aan :D .
http://www.youtube.com/watch?v=3hZo5k0V9M0.
"The nuclear boy scout"

Labstuff
Boor

Post by Labstuff » 05 Mar 2012, 00:57

Een 'lab' in huis wordt met rust gelaten zolang niemand ervan weet en niemand er last van heeft.
Zodra een bange buurman klaagt of als er toevallig politie of brandweer je huis betreed ben je de sigaar.
Een 'lab' in een woonwijk staat niet in het bestemmingsplan van de gemeente. En de verhuurder of gemeente kan je er dan ook meteen uitgooien

Een bang agentje laat meteen je hele zooi in beslag nemen en kijkt later wel of het legaal was.
Je bent dan meestal ook gemarkeerd als gevaarlijke gek omdat je meteen in de krant komt te staan.

Maar echte regels meer dan bestemmingsplannen en potentieel gevaar voor de omgeving zijn er niet
Wat 'gevaarlijk' is ligt eraan wat de rechter gevaarlijk vind, een pak spijkers kan al gevaarlijk zijn voor sommige mensen

lapidee
Helium

Post by lapidee » 06 Mar 2012, 00:09

Het is idd net met wie je te maken hebt. Meeste hobby labs kunnen ongestoord hun gang gaan.
Totdat een boze ex bv je aangeeft.
Dan is een netjes gelabeld potje met een gevarenteken citroenzuur al voldoende om je je huis uit te zetten.
Ja ruim voldoende ervaring met ex-en trouwens en hun zotte capriolen.

Saillant detail hierin bij een controle. Gewoonte getrouw berg ik gevaarlijke stoffen even snel buiten bereik op als m'n kind van bijna 3 in m'n atelier komt. Zo ook een pot kaliumcyanide die ik nét aangekocht had. Opdruk KCN.
Omdat ik druk bezig was even boven in de keukenkast gezet ruim buiten bereik van de kleine.
Toen de controle dus. Afijn alles na gelopen en in orde, bied ik de controleur een kop koffie aan, kastje open en naast de suiker dus de KCN goed zichtbaar.
Met een rode blos over mijn fout gewoon doorgegaan met koffie zetten en naderhand vrolijk afscheid genomen. Had de controleur dus niet gezien.
Feitelijk nogal een blunder. Ook mijnerzijds.

Het is met alles in de chemie, koppie erbij, en voorzichtig zijn, zeker voor je eigen gezondheid en je dierbaren.
Werk nauwkeurig, vooral veilig en zelden zal je een probleem hebben.

Hang je hobby niet aan de grote klok en maak het vooral niet gevaarlijker dan het feitelijk is, zwijgen is goud in dit geval.
Iedere stof kan op een of andere manier gevaarlijk maken, maar is dat nodig? De meesten snappen zo wie zo niet wat chemie inhoud.

Groet Ruud

Reap
Argon

Post by Reap » 06 Mar 2012, 15:28

Goed voorbeeld:
Mijn moeder wordt al bang als ik een verzadigde oplossing sucrose/NaCl/KCl in de keuken maak.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 06 Mar 2012, 23:37

En terecht! :P

17DAS35
Waterstof
Chemistry interests: Analytical

Post by 17DAS35 » 20 May 2012, 21:12

Reap wrote:Goed voorbeeld:
Mijn moeder wordt al bang als ik een verzadigde oplossing sucrose/NaCl/KCl in de keuken maak.
Heel herkenbaar haha! :D Die van mij is dan weer niet bang voor NaCl en KCl. Maar die denkt dat de natrium en kalium in deze zouten hetzelfde materiaal is als het natrium metaal en kalium metaal :P

Richard
Waterstof

Post by Richard » 19 Feb 2013, 22:13

Toekomst of alweer fictie ?

Europa verbiedt aanbieden aan particulieren van basisstoffen voor explosieven.
De volgende stoffen mogen niet meer aan particulieren worden aangeboden, tenzij dat gebeurt in concentraties die gelijk zijn of lager dan de vermelde grenswaarde:
1) natriumchloraat, in een concentratie van meer dan 40% m/m;
2) natriumperchloraat, 40% m/m;
3) kaliumchloraat, 40% m/m;
4) kaliumperchloraat, 40% m/m;
5) nitromethaan, 10% m/m;
6) salpeterzuur, 3% m/m; en
7) waterstofperoxide, 12% m/m.

Vanaf 2 september 2014.

Bron:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 011:NL:PDF.

M.v.g. Richard

Edit: 1ste link werkt niet meer is verwijderd 25-09-'13 09:00
Last edited by Richard on 25 Sep 2013, 09:00, edited 1 time in total.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 21 Feb 2013, 22:03

Fear, Fear everywhere.. Laat ze eerst maar velgenreiniger met gama-butyrolacton uit de schappen halen, ik denk dat de GHB sukkeltjes een groter probleem voor de maatschappij gaan vormen dan de potentiële terroristen.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 22 Feb 2013, 08:33

Dit soort regelgeving ziet er toch wel behoorlijk serieus uit en maakt het voor de hobby-chemicus nog weer een stuk lastiger om aan materialen te komen. Hoogst vervelend, terwijl ik niet geloof dat terroristen zich tegen laten houden door zo iets. Bovendien nemen die niet een litertje salpeterzuur af, die hebben minstens een paar honderd liter nodig om een grote knal te produceren en het wil er bij mij niet in dat zij als leveranciers de kleine handel gebruiken waar je iets koopt in liters of 100 gram hoeveelheden.

Ik zou er wel voorstander van zijn als er voor bepaalde chemische stoffen een maximum hoeveelheid per persoon zou worden ingevoerd. Zoiets is er nu in de USA. Je mag als particulier bijv. max. 1 pond KClO4 per jaar kopen. Dat is genoeg voor flink wat experimenten, ook genoeg om jezelf flink wat schade te berokkenen, maar niet genoeg om een autobom te maken of een gebouw op te blazen. Zo zou een maximum van bijv. 1 liter HNO3 (50 ... 70%) per jaar in mijn ogen heel reeel zijn.

Aan de andere kant, deze beperkingen zijn vrij eenvoudig te omzeilen. Chloraten kun je thuis prima maken uit keukenzout of dieetzout. Zelf heb ik nu ongeveer 250 gram KClO3 gemaakt uit kaliumchloride, wat je kunt kopen als dieetzout en ook in de supermarkt is te vinden als 70% KCl en 30% NaCl. Salpeterzuur kun je maken uit nitrieten en een ander zuur (maakt NOx, leiden door lucht en dan leiden door water geeft HNO3). Nitrieten zijn ook vrij te koop (voor beschermen van vlees) en zijn niet echt duur. Op eBay wordt regelmatig natriumnitriet aangeboden. Uit 12% H2O2 kun je vrij eenvoudig 30% H2O2 maken. Dus, de hobbyist zal zijn weg wel vinden, als hij in kleine hoeveelheden iets wil maken. Het enige echt lastige is perchloraat. Dat is moeilijk thuis te maken, tenzij je veel geld wilt uitgeven aan platina electroden of heel moeilijke dingen wilt doen met PbO2-electroden. Er zijn maar weinig mensen die thuis perchloraten maken.
Toch irriteert dit soort regelgeving mij wel enorm. Naar mijn idee worden heel veel mensen die er echt geen rottigheid mee uit halen gepakt en moeten die mensen weer allerlei extra moeite doen, terwijl de terroristen hun kanalen wel hebben en toch wel aan de stoffen komen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Richard
Waterstof

Post by Richard » 22 Feb 2013, 22:25

Ten eerste:in de PDF haast boven net voor 1 aan staat: "Overwegende het geen volgt:"
Dat wil zeggen dat het overwogen wordt maar nog niet als zodanig is besloten.
Het kan dus nog allen kanten uit vallen.

Ten tweede:voor sommige toepassingen is het inderdaad beter dat sommige mensen niet aan bepaalde spullen en chemicaliën kunnen komen. denk aan de ontsteking explosie.
In de praktijk is dit voor zulke mensen maar bijzaak, die op een andere/eenvoudige manier ook gefabriceerd/geleverd zal worden.

Nitrieten zijn ook vrij te koop en zijn niet echt duur, inderdaad +- € 2,90/ €6,50 de kilo.
Maar dan moet ik het nog maken, dan koop ik liever salpeterzuur 60% voor +-€4.30/€4,70 de liter.

Je kunt vrij eenvoudig 30% H2O2 maken, maar voor +- €40,- 20 liter 35% is hier lokaal ook te koop.
Dit was al verboden om aan mij te verkopen na de treinaanslagen, maar na enige uitleg waarvoor kon ik het wel krijgen.(proef: onderdrukken en hergebruik NOX)

Door woelen "1 liter HNO3 (50 ... 70%) per jaar in mijn ogen heel reëel zijn". Daar zal ik het niet mee redden met 1 liter HNO3 als ik weer begin met mijn nieuwe chemieruimte(met nat natronloog filter).

Helaas is dat einde oefening als dit voorstel er door komt, met betrekking tot het verkrijgen van, prijs en tijd.
Ben wel benieuwd hoe dat de kleinere leveranciers van producten tegen deze materie aan kijken.
De chemische producten zullen gedeeltelijk verdwijnen maar het apparatuur gedeelte zal er beter op draaien.

Wat bederft de elektroden kun je misschien eens kijken naar AISI 316 zuurbestendig r.v.s. in combinatie met lage voltages (ik heb daar weinig ervaring mee).

Door woelen "Toch irriteert dit soort regelgeving mij wel enorm. Naar mijn idee worden heel veel mensen die er echt geen rottigheid mee uit halen gepakt en moeten die mensen weer allerlei extra moeite doen, terwijl de terroristen hun kanalen wel hebben en toch wel aan de stoffen komen".

Mijn eerste gedachte was: They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.Benjamin Franklin.

Mijn tweede gedachte: rechtlijnig denken, is zo krom dat de hele waarheid verdraaid is. Ik Richard.

M.v.g. Richard.

Post Reply