IJzer(II)acetaat stabiliteit

Voor al je opdrachten van school, werk of al het andere waar je niet uit kan komen, ook voor je lastige vraagstelling waar je niet uit kan komen.Zowel chemie als andere onderwerpen mogen hier behandeld worden.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

IJzer(II)acetaat stabiliteit

Post by Reap » 18 Feb 2012, 13:46

Ik heb dus mijn MnO2 behandeld met H2SO4.
De oplossing gescheiden van het residu.
De oplossing behandeld met Na2CO3 om FeCO3 en Fe2(CO3)3 en MnCO3 neer te laten slaan.
Afgefiltreerd, ingedampt.
Azijnzuur toegevoegd tot ik een heldere oplossing verkreeg.
Ingedampt.
Was er niet zo blij mee, had langzamer gemoeten.
Weer azijnzuur toegevoegd, maar nu wordt de suspensie niet helder.

Is Fe(II) in Fe(III) omgezet zodat het het niet oplosbare Fe(III)AcO vormt?

spidey
Kobalt

Re: Fe(II)AcO stabiliteit.

Post by spidey » 20 Feb 2012, 21:05

IJzer(III)acetaat is oplosbaar in water. Basisch ijzer(III)acetaat niet. Het vormt de bekende bruinrode ijzer(III)-kleur. Ik verwacht dat bij laten staan van de oplossing aan de lucht, dat het na verloop van tijd uit een neutrale oplossing wordt gevormd. Anders gezegd: laten indrogen to geheel droog en opnieuw in water oplossen tot een neutrale oplossing, scheidt het vermoedelijk af.

----

De manier die ik heb gebruikt om Fe van Mn te scheiden is via het maken van het chloride. Als je het droge chloride met een beetje aceton spoelt, dan lost daarin het ijzerchloride op, terwijl het meeste mangaan(II)chloride niet oplost; ijzer(III)chloride lost in aceton gemakkelijker op dan mangaan(II)chloride.

Reap
Argon

Post by Reap » 20 Feb 2012, 22:38

Ik heb nog 50-70ml van de HCl leech oplossing liggen, daar kan ik dan een extra testje mee uitvoeren. Maakt het nog iets uit welke temperatuur de aceton/oplossing heeft?

Mijn verwachting is dat MnCl2 neerslaat net zoals Cu(NH3)4SO4 door toevoeging van ethanol. (verbreekt de waterstofbruggen een beetje zodat de oplossing minder polair is en minder goed polair opgeloste stoffen in oplossing kan houden). Of moet ik de oplossing indampen en het residu behandelen met aceton? Waardoor MnCl2 zou moeten blijven liggen?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 21 Feb 2012, 10:20

Of het neerslaan met ethanol werkt, weet ik niet. Hangt ervan af hoe (a)polair de binding in FeCl3 en MnCl2 is. Of de aanwezigheid van HCl storend is, weet ik niet. Ik had dat grotendeels afgedreven in een destillatie opstelling. Zie voor de details hier.

Aceton wil je niet warm gebruiken, want dan verdampt het nog sneller. Dat van mij zal rond de 15C geweest zijn. Ik heb ingedampt en toen gespoeld met aceton.

Reap
Argon

Re: IJzer(II)acetaat stabiliteit

Post by Reap » 21 Feb 2012, 18:31

Nee spidey ik bedoel niet dat ik dat met ethanol wil doen maar ik vroeg me af of het volgens hetzelfde principe werkt net zoals ik gebruikt heb bij mijn tetraminekoper(II)sulfaat en ethanol.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 23 Feb 2012, 22:50

Nee dus, MnCl2 en FeCl3 lossen beide op in aceton.

Reap
Argon

Post by Reap » 24 Feb 2012, 17:06

Bedankt de kleur is nu inderdaad een stuk meer wat ik zou verwachten van MnCl2 maar er zit nogsteeds duidelijk verontreiniging in. Nog wat beige en bruine stukjes zichtbaar.

Post Reply