Zandbad vs oliebad

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Zandbad vs oliebad

Post by Reap » 05 Aug 2012, 15:40

Ik vroeg mij af of ik in plaats van een oliebad niet een zandbad kan maken? "Schoon" zand kan ik wel relatief makkelijk aan komen en het lijkt mij een stuk minder geknoei dan olie. Ander voordeel is dat warm/heet zand mij ook een stuk veiliger lijkt dan warm/hete olie.

Zijn er nadelen voor een zandband tegenover een oliebad? (Zal wat langer duren om op temperatuur te komen neem ik aan, geen stroming om warmte te verdelen.)

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Zandbad vs oliebad

Post by Wouter » 05 Aug 2012, 15:49

Je hebt precies het nadeel gevonden. Het verwarmt langzamer en minder precies.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Aug 2012, 15:53

Het is dus wel gewoon bruikbaar om bijvoorbeeld thinner te destilleren? ;)
Dan komt de temperatuur toch niet zo nauw, als het maar warm genoeg is lijkt me.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 05 Aug 2012, 18:20

De warmteoverdracht is wat trager, maar ik denk niet dat dat veel zal uitmaken voor destillatie.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 06 Aug 2012, 21:08

Heeeeeel wat trager. Na 2 uur heeft de kolf eindelijk een temperatuur van 65C bereikt. (met de hotplate op 300C)
Ik heb nu een stuk aluminium tussen de emmerbodem en de hotplate gedaan voor een groter contactoppervlak en dus betere geleiding. En ik heb het bad zelf wat afgedekt met oude poetsdoeken.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Aug 2012, 10:36

Een emmer is ook nogal groot. Volstaat een aluminium bakje niet? :D
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 07 Aug 2012, 14:11

Klein kinder emmertje. :P Uiteindelijk zat er maar 1/2cm tussen de bodem van de emmer en de kolf. (als de temp niet boven de 70C komt is het overigens wel ideaal om ether mee te destilleren :D )
Op school hebben we van die "ijzeren mallen" waar we die rondbodemkolven op kunnen zetten voor een hotplate. Kan ik niet zo iets maken uit Alu folie oid?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 07 Aug 2012, 15:46

Drysin? Dat zijn massieve blokken. Een bakje van aluminiumfolie zal relatief goed isoleren.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Aug 2012, 19:10

Er zijn toch ook van die quasi-keramische materialen, die wel een redelijke warmtegeleiding hebben? Moet je daar natuurlijk wel eerst aan zien te komen, maar is misschien toch een aantrekkelijke gedachte.

Maar waarom gebruik je niet gewoon kaarsvet of stearinezuur? Als je toch onder de 100C blijft vliegt dat ook niet in de hens. En als je het mengt met zand nog minder. Ik stel me voor dat een mengsel van kaarsvet en zand wel goede warmtegeleidende eigenschappen heeft, zonder zo goed te geleiden dat het niet meer werkt. Dit soort mengsels hebben trouwens enigzins de werking van vormzand. Zo kun je het mooi om je kolf heen vormen.

Reap
Argon

Post by Reap » 07 Aug 2012, 19:37

De reden dat ik geen vloeistof wilde gebruiken oa was omdat het in de hens kan vliegen eventueel (je weet maar nooit en de thinner destillatie heeft wel meer dan 100C nodig ;) ) en bij zand is dit gewoon simpelweg niet mogelijk. Ook moet je de kolf schoonmaken. Zand veeg je er simpelweg zo van af. (Als het er al op zit) Voordeel van het zandbad is dat die ook mooi ondersteund is.

Wat ik nu heb gedaan en wat vind ik goed werkt is gewoon een mal gemaakt van Al folie. :) Ik heb fotos, ik zet ze erop als ik mijn iphone niet meer nodig heb om de tijd te volgen. Ik zit temperaturen etc op te schrijven van de xyleen thinner destillatie op het moment. Loopt nu vrolijk te borrelen. kookte na 15 min (150-200ml) en had 100-150ml gedestilleerd na 1 uur en 10 minuten grofweg. 1 druppel per sec ongeveer. Zeer grote verbetering tov het zandbad.

edit: 138,5C en nog 10ml te gaan ofzo.

edit: Klaar, resultaten komen later vanavond in chemicalien zuiveren thread.
IMG_0556.JPG

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 14 Aug 2012, 14:35

Toevallig heb ik nu een rxn lopen op een oliebad van olijfolie, (ik houd van Italiaans koken :P) ik moet zeggen dat dat best mooi verwarmd en bij temperaturen onder de 130 graden valt de stank ook nog wel heel erg mee. Glycerol schijnt het ook erg goed te doen en heeft als voordeel dat het het af te wassen is met water.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

spidey
Kobalt

Post by spidey » 14 Aug 2012, 20:45

Met een kookpunt van 290C lijkt glycerol me een prima keuze.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 22 Aug 2012, 19:35

Je zou ook een "bad" kunnen maken van allemaal kleine kraaltjes van een metaal. Bijvoorbeeld van die kogellager bolletjes. :)
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Aug 2012, 19:49

Z4x wrote:Je zou ook een "bad" kunnen maken van allemaal kleine kraaltjes van een metaal. Bijvoorbeeld van die kogellager bolletjes. :)
Als je je glaswerk wilt slopen is dat een goed idee, anders vooral niet doen. :P
Organisch chemicus

Post Reply