Stoffen met een lage deeltjesgrootte voor slijpen/polijsten

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
IlPadrino
Foton

Stoffen met een lage deeltjesgrootte voor slijpen/polijsten

Post by IlPadrino » 28 Oct 2012, 09:49

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal brandende vragen waar ik van hoop dat jullie mij er verder mee zouden kunnen helpen.
Als hobbyist hou ik me al een tijdje bezig met slijpen en polijsten van de oude barbiersmessen.
Nu gaat dat allemaal prima maar ik vind het toch altijd leuk om een beetje te blijven te experimenteren met het doel zo'n
mes nog scherper te krijgen dan ie al was. Zoals jullie misschien wel voor de geest kunnen halen wordt een mes nadat het
op de slijpblokken is geweest, vaak "aangezet" op een lederen riem. Zo'n riem wordt meestal voorzien van een stof met een
polijstende werking om het mes nog scherper te maken dan het al was. Bekend voorbeeld hiervan is chroomoxide, wanneer zuiver
zou dit een stof moeten zijn met een deeltjesgrootte van rond 0,5 micron. Met dit principe boots je eigenlijk een slijpsteen na met
een korrel van ongeveer 60.000. Dit concept is eigenlijk een beetje uit armoede geboren want slijpstenen lopen doorgaans niet tot
zo'n hoge korrel op een paar Japanse stenen na maar die zijn onbetaalbaar. Nu heb ik de volgende vragen met betrekking tot verhaal.

Vragen:

Er zijn een aantal poeders die algemeen bekend zijn onder slijpers (chroomoxide/diamantpoeder), na wat deskresearch
kwam ik tot de ontdekking dat carbon black(roet), Titaandioxide en rood ijzeroxide doorgaans ook een lage deeltjesgrootte hebben.
Zullen deze stoffen geschikt zijn voor dit doeleinde en zijn er nog meer stoffen die rond 0,1/0,2 micron liggen die vrij te koop zijn?

Vaak wordt leer gebruikt als drager, het poeder wordt in water gemengd om vervolgens op het leer gesmeerd te worden.
Zou er ook iets anders als leer gebruikt kunnen worden dat als drager van poeder zou kunnen dienen?

Hoe zuiver is poeder-pigment en wat zou de deviatie zijn in korrelgrootte wanneer je een zakje zou bestellen bij een winkel?
Is er een methode om alleen deeltjes onder bijvoorbeeld 0,2 micron van een pigment te filteren, zoals bij een waterfilter?

Een Naniwa Japanse slijpsteen heeft een maximale korrel van 12000, deze steen is kunsthars gebonden met aluminiumoxide.
Zou het mogelijk zo'n steen te maken als amateur of in ieder geval iets wat dezelfde eigenschappen heeft en als het grit hiervoor
naar 100k zou lopen zou dan de kunsthars grover zijn dan de korrel die erin zit?

Wat ik er nog bij wil vermelden is dat wanneer je een mes slijpt op een steen, je tegen de snede ingaat. Wanneer je een mes op een
riem slijpt ga je met de snede mee. In ieder geval het is een heel verhaal geworden maar ik hoop dat jullie er iets mee kunnen.
Reacties zie ik uiteraard graag tegemoet.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Stoffen met een lage deeltjesgrootte voor slijpen/polijs

Post by Wouter » 28 Oct 2012, 17:18

De deeltjesgrootte is niet inherent aan een verbinding, hoewel sommige verbindingen zich gemakkelijk kleiner laten maken. Bovendien zijn lang niet alle kleine materialen hier voor geschikt. Zo is diamant weinig geschikt om messen mee te slijpen omdat diamant snel slijt in contact met ijzer; het koolstof "lost" op in het mes. Daarnaast moeten de materialen ook echt harder zijn dan het staal, wat ook lang niet alle middelen zijn. Talk is ook heel fijn, maar daar ga je geen mes mee geslepen krijgen, bijvoorbeeld. Titaniumdioxide is niet hard genoeg. Aluminiumoxide daarentegen wel. En dan kan ik mij ook voorstellen dat de vorm van de deeltjes (kristallijn/amorf) van belang is.

Let er ook op dat zulke fijne materialen heel erg ongezond kunnen zijn omdat ze diep in de longen kunnen dringen.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 30 Oct 2012, 21:35

Als poeders niet geselecteerd zijn op korrelgrootte, ga dan maar uit van een groot bereik. Het is goed mogelijk dat er dan ook wat grote stukken in zitten. Voor jouw toepassingen lijkt me dat ongewenst. Bij keramiekers (winkel voor pottenbakkersbenodigdheden, bijvoorbeeld de Beeldhouwwinkel) kun je bijvoorbeeld aluminiumoxide kopen, wat een standaard slijpstof is. Hieruit bestaan de witte slijpstenen die je bijvoorbeeld in bouwmarkten vindt. Ze bestaan in en redelijk scala aan korrelgroottes. Ik heb dit poeder zelf en het loopt bijvoorbeeld vrijwel niet door en fritte type F heen (de fijnste frittes), wat wil zeggen dat de porieën van deze fritte, 4-5.5 micron, te fijn zijn voor deze korrelgrootte.

Wat jij zoekt is heel fijn. In het schaatsen wordt bijvoorbeeld voor polijsten een steen gebruikt van microkristallijn kwarts. Hier is de steen compact. Deze natuursteen bestaat dus uit samengeperst kwarts waar met name de porieën in de steen voor de schurende werking verantwoordelijk zijn. Maar ik vermoed dat jij nog een paar stappen fijner wilt. Bij het polijsten met deze steen wordt het ijzer glimmend en verdwijnen de zichtbare fijne krasjes die na het normale fijnslijpen achter zijn gebleven.

Mogelijk is vanuit de schaatswereld voor jou interessant dat er een slijpdriehoek bestaat. Dit is een aluminium driehoekig kokerprofiel met op iedere zijde een strook geplakt van polijstmateriaal. Deze stroken polijstmateriaal kun je los kopen bij de betere schaatswinkel. De "grove" van deze polijststroken is blauw, de middelmaat groen en de roze is het fijnst. Voor mij zijn eigenlijk alleen de blauwe en evt. de groene nuttig, maar die roze doet voor mijn gevoel niets mee dat ik aan het ijzer kan merken en bij het schaatsen voel. Misschien is die voor jou juist wel heel nuttig?

Ga er maar vanuit dat ook polijstpoeders als ceriumdioxide (check e-bay) nog te grof zijn voor wat jij wilt, maar je kunt allicht een mailtje sturen naar een van de verkopers en informeren naar de korrelgrootte.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 09 Nov 2012, 12:29

Hier staan misschien nog paar tips: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=7&t=652.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Post Reply