Pipeteerhulp

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Phlogiston
Waterstof

Pipeteerhulp

Post by Phlogiston » 13 Dec 2012, 10:50

Hallo allen,

op school gebruiken we sinds kort pipeteerhulpen.

Image

Geen ballonnen meer, helaas...

Waarom helaas? Omdat we rode hebben besteld om 25 ml pipetten te kunnen gebruiken. Maar om de een of andere reden werkt dat niet. 10 ml is nog (net) geen probleem maar als het volume daar boven komt dan loopt het pipet leeg, de hulp trekt niet genoeg vacuum als je begrijpt wat ik bedoel.

Heeft iemand dezelfde ervaring als ik/wij? We hebben er nu een stuk of 20 gehad (en weer retour gestuurd, 'men' zou het probleem oplossen).
Vandaag kreeg ik een nieuwe binnen (zelfde model, andere leverancier) en deze heeft hetzelfde probleem...

Een optie zou kunnen zijn om weer terug te gaan naar de balonnen maar omdat het hier om VO gaat is het gemakkelijker/sneller om met deze hulpen te werken. Mits ze werken natuurlijk! :D

Iemand een indee? Of een oplossing voor dit probleem (ander/beter vet in de hulp oid...?)?

Ik hoor het heel graag!

Jan
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 500 tekens.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Pipeteerhulp

Post by Wouter » 13 Dec 2012, 12:37

Ik ken deze apparaten niet, wel pipetmannen (heel precies) maar die ken ik tot slechts 5 mL. Werken deze met een veer? Ik kan mij voorstellen dat 25 mL wel erg veel gewicht is voor een veer, zeker als het een geconcentreerde oplossing van een zout is.
Organisch chemicus

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 13 Dec 2012, 13:36

Nee, niet met een veer.
Je hebt een (kunstof) tandwiel aan de zijkant welke een zuiger in beweging zet. Deze zuiger moe de vloeistof omhoog trekken.

De hulpen worden geleverd in 5, 10 en 25 ml (sowieso). Maar om de een of andere reden lukt die 25 ml dus neit, zelfs niet met water. ik heb het met een vleoistof met een hogere viscositeit nog niet eens geprobeerd..!

Overigens: plaatje komt van labstuff.nl, maar dat is niet een van de leveranciers waar ik het over heb.

Als iemand anders een goede methode weet (een makkelijke, vooral) om vlot 25 ml te pipetteren voor leerlingen op het voortgezet onderwijs (havo/vwo) dan hoor ik dit graag.
Met de mond is geen optie --> 'gevaarlijke' stoffen en kans op besmetting (mond-pipet-mond) onderling.
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 500 tekens.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Dec 2012, 17:18

Werken de 25 mL pipetten helemaal niet of zuigt het de vloeistof maar tot een bepaald niveau?
Organisch chemicus

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 13 Dec 2012, 19:11

Waarom zijn de pipetteerbalonnen afgeschaft? zelfs op het MLO/HLO worden die nog gewoon gebruikt, ze zijn betrouwbaar en gemakkelijk in omgang.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 13 Dec 2012, 21:50

Pipetteerballonnen zijn ondingen, een beetje lucht aanzuigen en je stof zit in je ballon. :P
Organisch chemicus

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 17 Dec 2012, 08:44

Precies daarom (ballonen met troep er in).

Leerlingen die naar het MLO of HLO gaan zullen er inderdaad mee moeten leren omgaan.
Het vereist wat 'skill' om er goed mee te kunnen omgaan. Oefening baart kunst, dat soort dingen.
En ik ben er voor om de leerlingen goed te laten oefenen in het gebruik van een ballon, echter, je hebt te weinig tijd hier voor.

Het zelfde geldt voor veel experimenten/proeven bij NLT, Scheikunde, bio, natkunde,... tegen de tijd dat de leerlingen echt doorhebben hoe het werkt en ze de proef dus echt GOED zouden kunnen uitvoeren ben je als docent bij een volgend onderwerp geland en ga je ze wat nieuws aanleren.

Enerzijds zit je met het 'instant succes' effect dat de leerlingen verwachten (of lijken te verwachten), anderzijds is je methode hier ook vaak op gebouwd dus je moet snel weer door naar het volgende.
Je wilt dus niet te veel 'kookboek experimenten' aanbieden maar je ontkomt er eigenlijk niet aan. Heel jammer.

terug naar de pipeteerhulpen: goed met een ballon leren omgaan kost tijd die je niet hebt op het voortgezet onderwijs. Op de MLO en HLO krijg je veel meer Sk en SK Praktijk, hier niet. Ook bij bio moet je af en toe wat pipetteren, een 'hulp' werkt dan beter en sneller.

Overigens: ik heb er nu een via VOS laten komen, dis was 'beter' in die zin dat hij niet gelijk leegliep.
De truc is vooral langzaam omhoogtrekken en de punt in de vloeistof houden.
Het idee van die apparaten is goed maar nu zou ik graag willen dat ze ook daadwerkelijk GOED werken.
Tot nu toe nog zonder resultaat, helaas. Althans geen bevredigend resultaat.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 17 Dec 2012, 12:24

Ik vind het toch wel een beetje zwak, om eerlijk te zijn. Als ze het moeilijk vinden om hiermee te werekn, is dit juist een mooi moment om ook even een motorische vaardigheid te leren. Ik zou zeggen: bewaar de vervuile balonnen en laat ze daarop een keer of wat oefenen. Dan moet het daarna toch ook goed gaan in z'n echie.

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 17 Dec 2012, 13:31

Ja,... en nee. Ik snap wat je bedoelt maar soms is de planning te vol om de kinderen allerlei praktische dingen te laten oefenen.

Maar; waarschijnlijk gaanw e voor een stel balonnen die je goed kan los maken (deze waarschijnlijk:http://www.vosinstrumenten.nl/default.a ... lter=5,486) en gaan we de pipetteerles in de 3e klas iets verdiepen.

Het onderwijs is wat dat betreft wat aan de volle/snelle kant tegenwoordig. Het is soms qua tijd voor de leerlingen en voor ons lastig om (bijvoorbeeld) een destillatie te doen. Als deze mislukt en ze er dus van geleerd hebben zou je deze in principe moeten overdoen, ook omdat je dan echt geleerd hebt van je fouten. Vaak is het qua tijd te lastig om deze proef (het is vaak meer dan de destillatie alleen, zeg maar)volledig en goed over te doen omdat het domweg ontbreekt aan tijd. Heeft met planning te maken en vooral tijdsdruk. Echt onderzoeken en zelf uitvinden is op het VO vaak te kostbaar qua tijd.
Heel erg jammer maar het is iets waar we (dus OP en OOP) rekening mee willen/moeten houden.

Lastig om dit goed over te brengen via tekst, het is ook maar een voorbeeld maar ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.
Iedereen heeft ook last van het instant gratification syndrome, lijkt het... http://www.drhifi.net.au/Hi-Fi/Instant% ... tion/1.htm

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 19 Dec 2012, 11:32

Phlogiston wrote:Maar; waarschijnlijk gaanw e voor een stel balonnen die je goed kan los maken (deze waarschijnlijk:http://www.vosinstrumenten.nl/default.a ... lter=5,486) en gaan we de pipetteerles in de 3e klas iets verdiepen.
Dit is voor mij de gebruikelijke pipetteerballon. Welke gebruikten jullie dan, die je moeilijk kunt losmaken?

Tja, dat concept van Instant Gratification is bekend. Het is tegelijkertijd iets wat hoort in het huidige tijdsbeeld. Daarnaast is het ook ronduit onwaar. Iedereen gaat naar school en doet studies en opleidingen die veelal jaren kosten. Daarbij is juist sprake van investering op langere termijn en iederen weet dat, doet het en accepteert het. Daarom denk ik dat het ook een kwestie van mind set is. Er is nog nooit iemand in één dag topsporter geworden, directeur, of korpsleider. Ook zijn er tal van voorbeelden waaruit blijkt dat voor veel dingen Instant Gratification helemaal niet werkt. Zo is bekend dat voor het overgrote deel van de mensen die een groot bedrag winnen via loterijen en dergelijke, geldt dat ze nooit leren om met hun verworven middelen te werken.

Ik denk dat het leren het uitwerken en uitvoeren van een plan om een gegeven doel te bereiken een van de waardevolste vaardigheden is die iemand zich kan eigen maken. Ook als je de wat serieuzere "way to success"-literatuur leest, kom je dit steeds weer tegen: het volharden in de wil om een verwezenlijkbaar doel te bereiken is de belangrijkste factor in het behalen van succes. (Lees bijvoorbeeld Napoleon Hill's Think and Grow Rich.) Volharding, leren van je fouten, opnieuw proberen.

Maar goed, we dwalen af.... :)

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 25 Feb 2013, 09:53

Kleine update; we hebben ondertussen weer 'gewone' pipetteerballonnen aangeschaft, emt een stop op de bovenkant om deze makkelijk van binnen schoon te maken.
Best handig, die stop want ik heb al e.e.a. moeten spoelen...

Hopelijk leren de leerlingen een en ander aan hand-oog coordinatie, want die is wel nodig. onbegrijpelijk dat ze de meest ingewikkelde spellen op de ipad/smarphone whatever goed kunnen spelen maar dat het goed laten vol- en weer leeg laten lopen van een pipet best veel gevraagd is...!

Oefening baart kunst zullen we maar zeggen :)

spidey
Kobalt

Post by spidey » 25 Feb 2013, 23:24

Kun je een foto plaatsen? Ik heb wel een idee over hoe ze eruit zien, maar ken dit type nog niet. Lijkt me een bijzonder goede keuze voor jullie doeleind.

Je zou voor de aardigheid eens moeten kijken of leerlingen die een muziekinstrument bespelen gemiddeld beter zijn in het bedienen ervan dan die het niet doen. Dat is namelijk een heel ander type coordinatie dan de bediening van een computer of games. Ook in zijn bediening is de computer grotendeels digitaal: een knop is in- of uitgedrukt, maar niet 15% ingedrukt, snap je?

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 27 Feb 2013, 08:32

Ha! Dat zou een leuke proef zijn... :)

Plaatje:

zie link: http://www.vosinstrumenten.nl/default.a ... lter=6,486

spidey
Kobalt

Post by spidey » 27 Feb 2013, 14:28

Ik snap hem. Wel jammer dat je nu de uitlaat aan de bovenkant kwijt bent. Opnieuw lucht uitknijpen terwijl je een (halfvolle) pipet aan de ballon hebt, zit er nu niet meer bij. Bij grotere pipetten kan dat wel eens lastig zijn. (Ik pipetteer de laatste tijd veel, omdat ik met een kwantitatief proefje bezig ben.)

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 27 Feb 2013, 14:51

Ja, maar hier pipetteren we meestal 10 of 2m ml. Ik geloof neit dat we grotere (vol)pipetten hebben.
Aangezien de buretten 50 ml kunnen hebben is het mooi als het omslagpunt in het midden ligt, of iets daarboven.

Je moet inderdaad wel lucht bijvulllen tussen 2 pipetteeracties in, maar goed... Da's een leermoment :-)

Post Reply