Toestel van Kipp

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Phlogiston
Waterstof

Toestel van Kipp

Post by Phlogiston » 17 Jan 2013, 11:21

Hallo allen,

We hebben hier op school een toestel van Kipp. 2 zelfs...! :) en ook hebben we binnenkort een open dag.
We ebben bedacht dat het wellicht leuk is om onzichtbaar een brandje te blussen. Dus Marmer met zoutzuur, het onstane CO2 in een ebkerglas laten lopen en vervolgens dit op een waxinelichtje 'gieten' om deze uit te laten gaan.

De theorie is goed, nu praktijk nog!
We hebben genoeg marmerstukken in elk geval, maar ik zou graag willen weten welke molariteit zoutzuur in het apparaat moet om, min of meer betrouwbaar, een ochtend lang CO2 te produceren.
Om het hele apparaat te vullen met geconcentreerd zoutzuur... nee, lijkt me geen goed idee.

Heeft er iemand van jullie eerder met zoiets gewerkt? Heeft iemand een diee over welke concentraties we het hier hebben?
Op Google vond ik (in eerste instantie) niets, en de docenten op school hebben geen idee (meer) welke concentraties werkbaar zijn.

Kan iemand van jullie mij van enige informatie voorzien?

Alvast bedankt! :)

Jan
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 500 tekens.

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Re: Toestel van Kipp

Post by Pyrochemistry » 17 Jan 2013, 22:48

De snelheid waarmee je CO2 produceerd hangt enkel af van de concentratie HCl die je gebruikt, echter is het alleen nauwkeurig uit te rekenen in lage concentraties (entropie gaat dan een grote rol spelen). ik denk dat het een kwestie van experimenteel uitproberen is. Met een kipp toestel kan je inderdaad gassen in grote hoeveelheden maken. Ik zou veel kalk toevoegen en gewoon een hoeveelheid zuur toedruppelen over een bepaalde tijd. Je ziet dan wel hoeveel zuur je toe moet voegen om een betrouwbare gasstroom te krijgen. Overigens is het gebruik van hele geconcentreerde oplossing (+/- 25%) niet echt aan te raden, dit vormt zuurnevels die op je longen werken (niet fijn voor een open dag). Bovendien gaat de reactie met geconcentreerd HCl veel te hard voor een fatsoenlijke gasstroom. Ik vermoedt dat iets in de orde van 2 - 5 M prima geschikt is. Gewoon even uitproberen dus.

P.S.
Probeer eerst in een reageerbuisje of bekerglas of een reactie niet te zacht of te heftig verloopt bij een bepaalde concentratie, als je op het oog denkt dat er genoeg gas wordt geproduceerd schaal je de reactie op naar het kipp-toestel of een driehalskolf met druppeltrechter (als dergelijk syntheseglaswerk voor handen is).
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 18 Jan 2013, 12:31

Gebruik zwavelzuur, dat is wat minder smerig dan zoutzuur qua dampen en kan je in alle concentraties van 1-98% gebruiken. Ook hier zal de reactie erg heftig zijn, maar je zal geen HCl-dampen krijgen. :)
Organisch chemicus

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 18 Jan 2013, 14:40

Zwavelzuur gaat niet werken, want er ontstaat dan onoplosbaar CaSO4 wat de boel al snel laat dichtslibben. Deze reactie werkt prima met 5 ... 10% zoutzuur.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 21 Jan 2013, 11:51

Okee, 5-10 % dus, ongeveer.

Ik ga het uitproberen, bedankt voor de reacties!

Jan
Een stukje tekst die je optioneel aan al je berichten kunt toevoegen. Er is een limiet van 500 tekens.

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 25 Jan 2013, 14:08

Ik heb e.e.a. geprobeerd met ongeveer 7% zoutzuur.
Ziet er goed uit (marmer bruist nog voldoende, ziet er uit alsof het al 100 jaar in dezelfde fles/pot zit, wat me niet zou verbazen).

Nogmaals bedankt!

Phlogiston
Waterstof

Post by Phlogiston » 25 Feb 2013, 09:48

Kleine, verlate update:

7 % werkte prima, leuke open dag gehad en het apparaat heeft goed gewerkt.
Welk heb ik enkele verloopstukken met parafilm alfgesloten, omdat er toch lucht bij kwam. Daardoor steeg het zoutzuur niveau weer, waardoor het bij het marmer kwam, etc. enz.
Hou het maar op onvoldoende kranenvet tussen de stukken :).

Post Reply