Voedsel testen op radioactiviteit

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Vrager
Waterstof
Chemistry interests: --------------

Voedsel testen op radioactiviteit

Post by Vrager » 29 Apr 2014, 14:53

Beste forummers,
(ik weet niet zeker of ik hier goed zit, want ik weet niets van chemie en of ik de juiste keus heb gemaakt)
Hoe moet ik voedsel testen op radioactiviteit?

woelen
Kobalt

Re: Voedsel testen op radioactiviteit

Post by woelen » 29 Apr 2014, 16:39

Waarom zou jij voedsel willen testen op radioactiviteit? Waar gaat het om en waar komt het vandaan?

Als je daadwerkelijk wilt testen op radioactiviteit, dan moet je weten wat voor type straling het om zou gaan (alpha, beta of gamma). De meest geëigende manier om te testen is met een Geigerteller. Dit is een apparaat waarmee je ioniserende straling (normaliter alpha straling, welke het meest ioniserend, echter ook minst doordringend is) kunt meten. Iedere keer als er een bepaalde hoeveel ionisatie plaats vindt, dan loopt er een stroompje en dit wordt hoorbaar gemaakt met een tikje. Hoe sneller de tikjes elkaar opvolgen, hoe meer straling. Als het apparaat goed geijkt is en het type ioniserende straling is bekend, dan kan het aantal tikken worden omgerekend naar stralingsintensiteit.

Dit lijkt me allemaal niet iets voor iemand die helemaal niks van de materie afweet en wellicht spookverhalen heeft gehoord over radioactief materiaal in voedsel. Als je echt gegronde redenen hebt om (jouw) voedsel te verdenken van radioactieve besmetting, dan zou ik er een professioneel lab bij halen om de boel eens te laten onderzoeken. Vandaar ook mijn eerste vraag, waar gaat het om en waar komt het vandaan?
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Vrager
Waterstof

Post by Vrager » 29 Apr 2014, 19:00

@woelen,
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik denk dat ik duidelijker kon zijn en daarom het volgende. Omdat ik tot voor kort niets wist van radioactiviteit en nu eens wilde weten hoe het werkelijk zit met radioactiviteit en de spookverhalen en andere verhalen daarover, ben ik me erin gaan verdiepen. Dat onderzoek heeft geresulteerd in het maken van een website (http://www.dereporters.nl.) die nog niet helemaal af is. Als je daar op de homepagina mijn inleiding leest, dan denk ik dat duidelijk zal zijn waar het mij om gaat. Het is dus niet zo, dat ik mijn voedsel verdenk van radioactieve besmetting, maar ik wil er gewoon meer van weten en hoe en waarmee ik dat meet. Daar heb je deels al antwoord op gegeven, in grote lijnen wist ik al wat je schreef. Ik ben, zoals je nu zult begrijpen, inmiddels niet meer iemand die helemaal niets van de materie weet.

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Heisenberg » 17 Jul 2014, 02:00

Sws is veel voedsel radioactief omdat levende organismen het koolstof isotoop C14 bevatten. Dat komt door kosmische straling dat een neutron toevoegd aan de nucleus van C13. Het is zelfs zo dat bijvoorbeeld vodka radioactief moet zijn omdat men zo weet dat het van organische fermentatie komt en niet gemaakt is uit aardolie, dat komt doordat C14 een vervaltijd heeft van 5730 jaar. Omdat aardolie veel langer dan dat onder de aardboden zit zal ongeveer alles C14 zijn vervallen tot N14, dit is betaverval. Deze manier van radioactiviteit meten wordt ook gebruikt om bijvoorbeeld dinosaurierbotten te onderzoeken hoe oud deze zijn door het percentage C14 atomen te meten en dan kan men de leeftijd ervan uitrekenen met behulp van de vervaltijd.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 17 Jul 2014, 17:16

Het verhaal over C14 klopt wel ongeveer, maar het is niet bruikbaar voor dateren van dinosaurus botten. Die zijn nl. zo oud (tientallen miljoenen jaren) dat de C14 methode hier niks meer oplevert. Een isotopen detectie methode werkt slechts voor tijdperiodes in de grootte orde van de halfwaardetijd tot misschien 10 keer de halfwaardetijd (dan is er nog maar 0,1% over van wat er oorspronkelijk was).

Bovendien zijn er geen dinosaurusbotten meer, deze zijn volledig versteend.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

JulietMikeBravo
Elektron

Post by JulietMikeBravo » 27 Aug 2014, 00:17

Voedsel testen op radioactiviteit is niet makkelijk, tenzij de besmetting vrij duidelijk is. Een besmetting welke in het lab vrij duidelijk is kan heel goed langs een redelijk gevoelige geigerteller glippen. Dit heeft diverse redenen:

- De straling kan door het voedsel zelf worden verzwakt. Als je een sinaasappel vol met Po-210 zou spuiten zou je aan de buitenkant niks meten omdat de alfastraling van deze isotoop niet door de schil komt. Eet je de sinaasappel op dan is dat zeker niet goed voor je. Ook beta en gammastraling kunnen door het voedsel zelf worden geabsorbeerd worden waardoor de besmetting minder ernstig lijkt.
- Geiger Müllerbuizen zijn niet goed in het detecteren van gammastraling, vooral als deze van hogere energie ( >100 keV)is. Geigertellers laten nauwelijks wat horen bij de uranium in zwerfstenen in de binnenstad van Utrecht. Maar met de scintillatieteller welke alleen gammastraling detecteert en dat ook nog eens vele malen beter doet zie je opeens dat de stenen 4,5x de achtergrondstraling zijn:

Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=V2fUvr1gPzA[/youtube]

Als ik met mijn hobbyspullen een besmetting zou willen aantonen zou ik eerst met een buis met micavenster een geheel opgedroogd en vermalen monster van het voedsel testen op alfa en betastraling. Daarna zou ik het met mijn scintillatiedetector met loden afscherming controleren op gammastralers. De meest lompe besmettingen zou je dan wel kunnen zien. Je mist dan wel kleinere besmettingen en beta/gammastralers met lage energieën. Voor dat soort dingen moet je echt naar het lab.

Leuke site trouwens Vrager, niet helemaal accuraat hier en daar maar wel in de geest van de wetenschap! :)
Ik heb ook een site, wat meer technischer van aard: http://www.dynode.nl/straling.

Post Reply