Reactievat

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Reactievat

Post by spidey » 19 May 2014, 16:36

Voor het maken van Brownsgas ben ik op zoek naar een reactievat.

Bij voorkeur is dit vat van glas gemaakt, zodat het zichtbaar is wat er binnenin gebeurt. De inhoud moet ergens tussen 1 en 3 liter zijn. De vorm is cilindrisch. Het vat moet een demonteerbaar deksel hebben. Door het deksel moeten er diverse ingangen zijn, die bij overdruk tot een halve atmosfeer geen gas doorlaten.

De volgende ingangen zijn nodig:
* voor het controleren van de electrodeafstand (1 electrode, de andere staat vast)
* voor de stroomvoorziening (groot genoeg voor 2 polen, ca. 100A)
* voor de externe vloeistofpomp (2 buizen: in en uit)
* een gasuitlaat voor het Browns gas
* een inlaat om de ruimte voor het Brownsgas te spoelen (bijv. met stikstofgas)
* een overdrukbuis, zodat als de druk te groot wordt, de vloeistof of het gas hierdoor het vat uit kunnen
* een extra poort voor een kabel voor meetsignalen is voor latere metingen nodig. De extra poort moet uiteraard afsluitbaar zijn als hij niet gebruikt wordt.

In totaal dus minimaal 8 poorten. Alles moet een overdruk van een halve atmosfeer aankunnen.

Heeft iemand enig idee waar je iets dergelijks kunt kopen?

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Reactievat

Post by Wouter » 20 May 2014, 15:44

Gewoon glaswerk is niet geschikt voor overdruk. Overdrukglaswerk is gecoat met een kunststof om explosies in toom te houden. Kleine scheurtjes in het glaswerk kunnen desastreus zijn. In principe is dit glaswerk te koop, zij het duur. Een glazen reactor is wat je zoekt. Alleen een overdrukbeveiliging voor een halve atmosfeer kan ik niets voor bedenken. Misschien kan je een dun plastic folie gebruiken en testen bij welke druk deze knapt.

OFFTOPIC:
Ik moest even zoeken naar Brown's gas, ik kende het niet. Noemen we dit normaal gesproken niet gewoon knalgas? :P

Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Reactievat

Post by spidey » 21 May 2014, 01:49

Dank je voor je reactie. Zoeken op "glazen reactorvat" brengt me naar nuttige sites. Ik ga maar eens een offerte aanvragen, dit gaat centen kosten....

OFFTOPIC:
Er is een eindeloze verwarring over wat het Browns gas precies is. In elk geval heeft het andere eigenschappen dan knalgas en daarom is het ook interessant. Voor knalgas zou ik een normaal electrolyseapparaat bouwen en geen vlamboogelectrolyse toepassen.

Post Reply