gedestilleerd water

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
flanneau
Waterstof

gedestilleerd water

Post by flanneau » 04 Jul 2014, 00:17

hallo,

Kan iemand me vertellen wat het verschil tussen gedestilleerd water is dat je in de apotheek en dat je in de supermarkt koopt.

Gezien er is een aanzienlijk prijsverschil is, vermoed ik dat er ook een verschil is.

mvg

F

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: gedestilleerd water

Post by woelen » 04 Jul 2014, 12:00

Het enige verschil is de prijs. Apotheken zijn bijzonder duur voor heel veel gewone basisstoffen. Gewoon bij de supermarkt of een bouwmarkt kopen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 04 Jul 2014, 17:29

Koop je gedestilleerd water bij de supermarkt? Volgens mij is daar alleen gedemineraliseerd water te koop, maar ik kan mij vergissen. Gedestilleerd is per definitie gedemineraliseerd omdat mineralen niet meeverdampen. Gedemineraliseerd water kan nog steeds reststoffen bevatten die niet door de ionenwisselaar afgevangen worden (organische verbindingen bijvoorbeeld).

Voor de meeste toepassingen zijn beide even goed.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium
Chemistry interests: Inorganic

Post by Heisenberg » 06 Jul 2014, 19:41

Voor veel experimenten kan je gewoon kraanwater gebruiken omdat in de US het kraanwater slechtere kwaliteit is en NL bijzonder goed. Als je zouten wil oplossen kan je gewoon kraanwater gebruiken.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Jul 2014, 13:39

Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn regio's in Nederland waar er een hoop kalk en ijzer in het leidingwater zit (noordwest Friesland bijvoorbeeld). Die zijn vaak storend, bijvoorbeeld omdat ze gemakkelijk onoplosbare zouten vormen of je eindproduct kleuren.

Ik woon in Amsterdam, waar de ijzer- en calciumconcentraties heel laag zijn. Toch gebruik ik vrijwel altijd demiwater - better safe than sorry. Het is gwoon heel frustrerend als je een lange tijd met een proef of synthese bent bezig geweest en vervolgens is je resultaat niet helemaal zuiver of krijg je bij het gebruik van je stof zo'n vervelende nevenreactie.

Bovendien, een liter kost 49 cent bij de C1000.

flanneau
Waterstof

Post by flanneau » 09 Jul 2014, 20:21

dank u voor de informatie !

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 13 Jul 2014, 00:45

spidey wrote:Daar ben ik het niet mee eens. Er zijn regio's in Nederland waar er een hoop kalk en ijzer in het leidingwater zit (noordwest Friesland bijvoorbeeld). Die zijn vaak storend, bijvoorbeeld omdat ze gemakkelijk onoplosbare zouten vormen of je eindproduct kleuren.

Ik woon in Amsterdam, waar de ijzer- en calciumconcentraties heel laag zijn. Toch gebruik ik vrijwel altijd demiwater - better safe than sorry. Het is gwoon heel frustrerend als je een lange tijd met een proef of synthese bent bezig geweest en vervolgens is je resultaat niet helemaal zuiver of krijg je bij het gebruik van je stof zo'n vervelende nevenreactie.

Bovendien, een liter kost 49 cent bij de C1000.
Ik denk dat in de randstad voor veel simpele reacties kraanwaterkwaliteit goed is, vooral bij reageerbuisgrootte, ik gebruik het liefst gedemineraliseerd water, gewoon voor de zekerheid, maar kraaanwater is voor veel proeven gewoon goed.
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 14 Jul 2014, 16:57

Voor veel proeven is kraanwater inderdaad goed genoeg. Zelf gebruik ik dit ook vaak. Je moet echter wel weten wat je doet. Bij sommige experimenten is het niet goed genoeg. Zo is een oplossing van zilvernitraat in kraanwater altijd troebel en het zelfde probleem heb je ook met loodzouten.

Zo heb ik ook wel eens onverwachte resultaten gehad met kraanwater. Kijk maar eens op deze link, onder het kopje over vanadium in oxidatietoestand +4: http://woelen.homescience.net/science/c ... ons/v.html.

Dus, kraanwater kun je gebruiken, maar weet wat je doet.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply