...

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Locked
Vanadylsulfaat
Elektron

...

Post by Vanadylsulfaat » 22 Sep 2014, 14:36

...
Last edited by Vanadylsulfaat on 29 Sep 2014, 08:46, edited 1 time in total.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: PAS OP: wel betaald, niet geleverd!

Post by Wouter » 22 Sep 2014, 15:42

Ik heb wat informatie uit je bericht gehaald omdat ik denk dat het geen goed idee is om bedrijven of personen aan de publieke schandpaal te nagelen. Ik snap je verontwaardiging, maar helaas kan je nooit zeker weten of er kwaad in het spel is.
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 23 Sep 2014, 23:08

Klinkt nogal treurig allemaal. Is dat een clausule in je rechtsbijstand dat er onder de 250 euro niets gedaan wordt? (Ik geef zelf zelden grotere bedragen uit...)

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Re: ...

Post by Ilmenite » 29 Sep 2014, 09:48

Je bracht het in je bericht wel zo, alsof er kwaad in het spel is.
Je roept ook mensen op om niet bij dat bedrijf te kopen. Dat is vooral heel vervelend voor het bedrijf, zeker als het niet terecht is.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Vanadylsulfaat
Elektron

Intentie

Post by Vanadylsulfaat » 29 Sep 2014, 09:49

Wouter wrote:Ik heb wat informatie uit je bericht gehaald omdat ik denk dat het geen goed idee is om bedrijven of personen aan de publieke schandpaal te nagelen. Ik snap je verontwaardiging, maar helaas kan je nooit zeker weten of er kwaad in het spel is.
Het was simpelweg de bedoeling om de situatie te beschrijven en behulpzaam te zijn door andere mensen te informeren over de mogelijkheid dat er heel wat malafide webshops bestaan. Iemand die mij werkelijk echt goed kent weet dat schandpalen en dergelijke niet mijn hobby zijn :-). Verontwaardiging is ook niet aan de orde, het gaat puur om de informatie op zich en niet over personen.

Vanadylsulfaat
Elektron

Re: oproepen?!

Post by Vanadylsulfaat » 29 Sep 2014, 11:01

Ilmenite wrote:Je bracht het in je bericht wel zo, alsof er kwaad in het spel is.
Je roept ook mensen op om niet bij dat bedrijf te kopen. Dat is vooral heel vervelend voor het bedrijf, zeker als het niet terecht is.
Nergens stond iets over "oproepen tot" wat dan ook.

Taal is een beperkt hulpmiddel en communicatie via internet altijd lastig want het is onmogelijk om precies je werkelijke intenties over te brengen en mensen zullen altijd dingen willen blijven interpreteren zoals zij dat verkiezen, ook als je al 100 keer geprobeerd hebt iets toe te lichten. We hebben allemaal zo onze eigen waarheid.

De enige oplossing is accepteren en vertrouwen dat alle mensen in wezen hetzelfde zoeken, namelijk geluk.

Wouter
Krypton

Re: Intentie

Post by Wouter » 29 Sep 2014, 12:20

Vanadylsulfaat wrote: Het was simpelweg de bedoeling om de situatie te beschrijven en behulpzaam te zijn door andere mensen te informeren over de mogelijkheid dat er heel wat malafide webshops bestaan. Iemand die mij werkelijk echt goed kent weet dat schandpalen en dergelijke niet mijn hobby zijn :-). Verontwaardiging is ook niet aan de orde, het gaat puur om de informatie op zich en niet over personen.
Ik snap je beweegredenen, ik vind het goed dat je anderen waarschuwt voor slechte praktijken. Maar wij zijn niet bekend met jou en misschien ben jij de ene rotte appel uit een groter geheel van klanten. Dat kunnen wij niet verifiëren, maar negatieve berichten kunnen ernstige gevolgen hebben voor een klein bedrijf. Dat is een reden waarom we voorzichtig zijn met het noemen van bedrijven. Een andere reden is dat het in de regels staat dat we geen bronnen vermelden (uitzonderingen daargelaten) vanwege het politiek fragiele karakter van onze hobby en de helaas daarbijbehorende vluchtigheid van bronnen.

Natuurlijk zullen er altijd bedrijven zijn die misbruik maken van hun klanten. Daarom is het altijd oppassen waar je iets aanschaft, dat geldt ook voor bronnen op Marktplaats of eBay.

Laten we deze discussie vriendelijk houden en het geen persoonlijke kwestie maken. Daarom heb ik enkele zaken uit dit onderwerp verwijderd.
Organisch chemicus

Vanadylsulfaat
Elektron

Re: Intentie

Post by Vanadylsulfaat » 02 Oct 2014, 15:37

Ik snap je beweegredenen.

Dat is onmogelijk na zo weinig informatie :-). Bovendien bestaat er geen "ik" en geen "jij": dat zijn simpelweg aangeleerde verhalen zonder enige werkelijkheidswaarde.

Ik vind het goed dat je anderen waarschuwt voor slechte praktijken.

"Goed en slecht" zijn antropocentrische illusies. Alles is gewoon zoals het is.

Geen idee trouwens of er sprake is van een 'slechte' praktijk. Eigenlijk was het gewoon een opsomming van ervaringen en wat feiten, met als titel: PAS OP: wel betaald, niet geleverd. Iemand anders fantaseerde ook al dat dit een hysterische oproep was om massaal in actie te komen of zoiets; totaal dus niet :-). Als dat de bedoeling was geweest, dan had dat er ook wel letterlijk zo gestaan. Het is niet nodig om te veronderstellen dat er van alles wordt bedoeld dat er niet staat.

Maar wij zijn niet bekend met jou en misschien ben jij de ene rotte appel uit een groter geheel van klanten.

Misschien gaat het wel om die ene, mooie appel die zonder meer meteen te vertrouwen is. Het is ook mogelijk om eerst te vragen wat er echt wordt bedoeld in plaats van meteen te veronderstellen dat het wel zonder meer om rottigheid zal gaan.

Met iemand bekend zijn is onmogelijk want het is zelfs niet eens mogelijk "jezelf" te kennen omdat een directe interface met datgene wat we de realiteit noemen onmogelijk is. Alles gaat altijd via (subjectieve) interpretaties van ervaringen.

Dat kunnen wij niet verifiëren, maar negatieve berichten kunnen ernstige gevolgen hebben voor een klein bedrijf.

Een berichtje op een site die door een handjevol mensen wordt bezocht zal wellicht niet veel teweegbrengen. Overigens zal de inval door de politie wel wat meer teweegbrengen voor deze verkoper ...

Niets is te verifiëren en het is alleen maar een idee dat iets "negatief" zou zijn of "ernstig". De massa heeft duidelijk een voorliefde voor hysterie en drama :-). Waarom zo hysterisch doen over materie? Men is ook niet zijn lichaam en zelfs het meest "erge", namelijk de zogenaamde dood, stelt niets voor want wij zijn niet ons "fysieke" lichaam. Niks is fysiek, het is allemaal informatie die door een ontvanger wordt omgezet in de ervaringen die we als "echt" wensen te betitelen en we kiezen ervoor die informatie willekeurig van betekenissen te voorzien. Informatie betekent op zich eigenlijk niets en komt niet met een intrinsieke ondertiteling zo van: deze emotie of die materie betekent dit of dat en dus moet je nu dit of dat doen.

Dat is een reden waarom we voorzichtig zijn met het noemen van bedrijven.

Wat is "we"? Voorzichtig? Hi-hi. Angst is vaak een krachtige motivator, het is ook een belemmering voor spirituele groei.

Een andere reden is dat het in de regels staat dat we geen bronnen vermelden (uitzonderingen daargelaten) vanwege het politiek fragiele karakter van onze hobby en de helaas daarbij behorende vluchtigheid van bronnen.

Wat heb je met politiek te maken? Met enige creativiteit is erg veel mogelijk, zelfs levering door een bedrijf dat op internet "officieel" meldt 'geen verkoop aan particulieren' en dan gaat het niet bepaald om alledaagse stofjes :-).

Regels zijn aangeleerde verhalen die een soort dogmatische waarheidswaarde kunnen krijgen alsof het om de absolute waarheid gaat. Net als een religie worden ze daardoor onbespreekbaar.

Het lijkt ook wel alsof men denkt dat er hier iets aan de hand is en dat men zich verplicht moet voelen om zich ergens voor te verantwoorden of te verontschuldigen of zo :-).

Natuurlijk zullen er altijd bedrijven zijn die misbruik maken van hun klanten. Daarom is het altijd oppassen waar je iets aanschaft, dat geldt ook voor bronnen op Marktplaats of eBay.

Euh ja, en dan? Wat is de bedoeling van deze informatie?

Laten we deze discussie vriendelijk houden en het geen persoonlijke kwestie maken.

Op welke veronderstellingen is deze uitspraak gebaseerd?

Dit is geen discussie, maar gewoon een uitwisseling van informatie en waar staat dat dit (on)vriendelijk zou zijn (en wat doet dat er ook toe?). Wat is persoonlijk? Wanneer is iets een "kwestie"? Is daar iets mee aan de hand? Is "persoonlijk" beangstigend (als dat al aan de orde zou zijn)? Stel dat iets (on)vriendelijk zou zijn: maakt dat dan iets uit? Ben jij iemand die alleen mensen helpt die jij aardig denkt te moeten vinden? Uitgesproken voorkeuren zijn een teken van emotionele onvolwassenheid: uit de weg gaan waar je toch ooit doorheen zult moeten is onzinnig want het zal blijven terugkomen. Je nachtmerries willen alleen erkend worden, meer niet; omarm ze en dan gaan ze weg. "Je" is hier niet letterlijk "jij".

Het is misschien niet erg "vriendelijk", noch democratisch om van alles te veronderstellen en dan al meteen te handelen terwijl de veronderstellingen wellicht totaal niet kloppen :-).
Last edited by Vanadylsulfaat on 02 Oct 2014, 16:03, edited 1 time in total.

Vanadylsulfaat
Elektron

Post by Vanadylsulfaat » 02 Oct 2014, 15:50

spidey wrote:Klinkt nogal treurig allemaal. Is dat een clausule in je rechtsbijstand dat er onder de 250 euro niets gedaan wordt? (Ik geef zelf zelden grotere bedragen uit...)
Is dit een "groot" bedrag?! :-). Overigens is er geen sprake van treurigheid.

Wouter
Krypton

Re: ...

Post by Wouter » 03 Oct 2014, 10:41

Goed. Ik krijg niet het idee dat we hier een constructieve discussie voeren. Dit onderwerp is hierbij gesloten.
Organisch chemicus

Locked