korte vraag: klemmen

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Faytje
Waterstof

korte vraag: klemmen

Post by Faytje » 17 Jan 2015, 21:54

Hallo!
Een kort simpel vraagje. Ik wil een stoomdestillatie gaan doen, en heb het glaswerk al in huis (jippie!)
Nu moet ik statief materiaal hebben, en ontdek dat dat lastig/duur is. Maar dat terzijde.

Ik heb nog nooit eerder een opstelling gebouwd en kan het antwoord hierop na veel zoeken niet vinden:
Is het noodzakelijk om de koeler in te klemmen met een speciale 'koelerklem'
Image
Of mag het ook een universele klem zijn met halfronde bekken? (of is dat te gevaarlijk mbt te strak inklemmen?)

Anders neem ik 3 klemmen met halfronde bek, 3 dubbelklemmen voor aan de statiefstaaf en 3 zelfgemaakte statiefstaven.
Dan klem ik de rondbodemkolven in op het slijpstuk en de koeler in het midden... en zou ik klaar moeten zijn om stevig te stomen ;) toch?

Alvast bedankt voor de hulp/tips!

Groetjes,
Fay

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: korte vraag: klemmen

Post by Wouter » 18 Jan 2015, 12:32

Nee, dat is absoluut niet nodig. Sterker nog, koelers klem je meestal niet vast omdat je dan spanning in de slijpstukken krijgt. Dat kan resulteren in een breuk en dat wil je niet wanneer je met kokende (dikwijls ontvlambare) stoffen werkt. Ik gebruik standaardklemmen om de koelers op de leggen, als het ware. Of in het geval van een verticale koeler gebruik ik een klem losjes om de koeler wel in de juiste positie te houden.
Organisch chemicus

Faytje
Waterstof

Re: korte vraag: klemmen

Post by Faytje » 18 Jan 2015, 14:27

Bedankt Wouter! Gelukkig maar dat ik het even heb gevraagd :)
Ik kan me niet herinneren dat ik op het vwo ooit iets heb hoeven inklemmen. Maar nu ik er over nadenk zou ik, als leraar scheikunde, dat vast ook liever niet door een stel onvoorzichtige leerlingen laten doen :P

Post Reply