Glaswerk voor o.a. zoutzuur

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Glaswerk voor o.a. zoutzuur

Post by Z4x » 16 Nov 2015, 11:46

Ik heb een grote fles 30% zoutzuur waarvan ik ongeveer 200ml wil 'aftappen' in een mooie kleinere fles. Wat raden jullie aan?

Kan de fles doorzichtig zijn? Of is bruin* beter?
Moet er een speciale dop in om lekken (van gas) te voorkomen?
Kan het plastic zijn of is glas beter?
Aan wat voor prijs moet ik denken? Waar te koop?

Ik vind deze flesjes wel mooi, maar mogelijk te overdreven?: http://www.laboratoriumglas.eu/index.ph ... 99&lang=NL

*De bruine kleur is door het UV filter? Of is het gewoon goedkoper glas?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Re: Glaswerk voor o.a. zoutzuur

Post by Ragbips » 16 Nov 2015, 14:16

Je kunt 30% prima bewaren in gewone glazen flessen, ze hoeven niet per se bruin te zijn omdat UV geen rare dingen doet met zoutzuur.
Gewone PE flessen werken ook prima bij kamertemperatuur.
http://www.tedpella.com/company_html/Pl ... stance.htm

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 16 Nov 2015, 14:20

Dergelijke flessen zijn ideaal. De plastic doppen zijn degelijk en voorkomen dat er zoutzuurdamp in de omgeving komt. Je kunt ze stevig aandraaien. Ik denk dat deze blauwe doppen voor 30% HCl geschikt zijn. Voor hogere concentraties (ik heb hier 36%) heb je de befaamde (dure) rode doppen nodig.

Ik zou geen glazen doppen/stoppen nemen. HCl damp is behoorlijk corrosief en heel kleine hoeveelheden (ook van en koel en donker opgeslagen fles) geven op termijn van een jaar toch aantasting van de omgeving.

Tip: bewaar alle dampende vloeistoffen in dit soort flessen. Ik heb ze voor salpeterzuur, zoutzuur, ammonia, ethanol en zelfs zwavelzuur en azijnzuur en sindsdien is de corrosie van mijn omgeving en vorming van aanslag aan de buitenkant van de flessen opgehouden. Ik ben om die reden een groot voorstander van die GL45 doppen.

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 16 Nov 2015, 14:23

spidey wrote:HCl damp is behoorlijk corrosief en heel kleine hoeveelheden (ook van en koel en donker opgeslagen fles) geven op termijn van een jaar toch aantasting van de omgeving.
Ik heb dit jaren geleden ook ervaren met maar 5% zoutzuur in een oud apothekerspotje met glazen stop. Alles van metaal in een straal van 3 meter was aangevreten en verroest na een paar maanden :$

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 16 Nov 2015, 19:07

Zoutzuur moet je niet in plastic flessen bewaren. Veel soorten plastic zijn heel licht poreus voor HCl. Glazen flessen met goede dop zijn geschikt. Stoppen zijn niet geschikt, er komt altijd wel wat damp langs die stoppen. Tot 30% voldoen glazen flessen met degelijke plastic dop, daarboven moet je echt gebruik maken van de rode doppen, zoals Spidey die noemt. Als je 30% HCl koopt, dan kun je het beste die nog iets verdunnen (door op 1 liter zuur ca 70 ml gedestilleerd water toe te voegen om echt zeker te zijn dat je geen last hebt van nevels). Er is een groot verschil tussen 28% HCl en 30% HCl wat betreft nevelen en corrosie van omringende materialen, maar voor heel veel experimenten maakt het geen moer uit.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 17 Nov 2015, 10:56

Bedankt voor de reacties. De zoutzuur-concentratie kon inderdaad ook wel lager zijn, ik weet het niet zeker.

Ik ga denk ik gewoon een paar sexy Duran GL45 flessen met blauwe dop kopen. :P

Ik vraag me alleen wel af of er geen overdruk-ventiel of iets dergelijks in de dop moet zitten? Aangezien ik ook ammonia, salpeterzuur (~53%) en zwavelzuur (~30%) in kleinere flessen wil gaan doen.

Kan waterstofperoxide (~30%) ook? Of heb ik dan een speciale dop nodig?

Moet ik de flessen ook eerst spoelen met iets om restanten van de productie te verwijderen?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 17 Nov 2015, 16:53

Goed spoelen, eerst met flink wat warm kraanwater en dan een laatste keer met enkele tientallen ml gedestilleerd water is altijd goed. Restanten van rommel (soms gewoon stof dat in de fles zit) ben je dan kwijt. Tenslotte spoel ik na de gedestilleerde water altijd na met een heel klein beetje van de stof die ik in de fles wil bewaren, dus bijv. met 20 ml van je zoutzuur, omdat dat ook restjes niet in water oplosbare rommel kan oplossen. Je ziet dan bijv. dat je 20 ml zoutzuur groen wordt, of geel. Na die spoelbeurt doe ik dan de te bewaren stof in de fles.

Die flessen zijn zeer geschikt voor opslag van salpeterzuur (tot ca. 50%), zwavelzuur (tot ca. 70%), zoutzuur (tot ca. 28%), waterstofbromide (tot ca. 40%) en perchloorzuur (tot ca. 70%). Zoutzuur, waterstofbromide en salpeterzuur maken de doppen wel wit na verloop van tijd, de blauwe kleurstof gaat kapot. De doppen blijven echter wel stevig en blijven goed afsluiten. Waterhoudend perchloorzuur en zwavelzuur werken niet in op de doppen. Deze zuren zijn niet vluchtig en geven geen damp af.
Ammonia kun je ook in dergelijke flessen bewaren, maar toch zie je na verloop van tijd dat het glas ietwat mat wordt. De ammonia is wel zo basisch dat het heel langzaam glas aantast. Dit is een proces van jaren. Na 10 jaar is het glas een beetje mat en heb je wat vlokkerig spul op de bodem van de fles. Dit weet ik uit ervaring met een fles met 33% NH3. Als je de NH3 verdunt tot 15% of zo, dan heb je geen last meer.

Waterstofperoxide moet je NIET in dergelijke flessen bewaren, zelfs 3% waterstofperoxide niet. Dat is bloedlink! De drukopbouw kan leiden tot exploderen van de fles, zeker als deze nog behoorlijk vol zit. Als het goed is, heeft je fles met waterstofperoxide een speciale dop en is de fles zwart of aan de binnenkant bedekt met een wasachtig laagje. Mooi in de originele fles laten zitten.

Zelf bewaar ik in kleine (50 ml of 100 ml) Duran flesjes ook nog de volgende stoffen, maar dan met rode dop die Teflon inlage heeft:
- 95+% HNO3 (40 ml zelf gemaakt rokend salpeterzuur, spul dat je nergens kunt kopen). Zelfs de rode dop laat damp door, maar de dop blijft wel stevig. Flesje zelf staat daarom in een afgesloten grotere pindakaaspot met een laag water onderin.
- 20% SO3 in H2SO4 (80 ml), wordt perfect opgeslagen zonder enige nevel/corrosie.
- 65% SO3 in H2SO4 (80 ml), wordt ook perfect opgeslagen zonder enige nevel/corrosie.
- Br2 (zelfgemaakt, goed gedroogd en gedestilleerd vanaf geconcentreerde H2SO4). De rode dop houdt het zeer goed.
- POCl3 (90 ml). Dit is een drama, ook met rode dop vervuiling van het materiaal, POCl3 is helemaal bruin geworden en bevat dikke olieachtige drab, inlage is vervloeid. Kwam als waterheldere vloeistof in de fles, moet ik nu opnieuw destilleren en dan direct insluiten in glazen ampullen.
- PCl3 (zelfgemaakt, ca. 70 ml). Werkt perfect, na jaren nog steeds alsof ik het er net in gedaan heb.
- PCl5 (ca. 25 gram in klein flesje met GL32 dop). Ook een drama, dop lijkt wel te vervloeien aan binnenkant. PCl5 kun je gewoon niet heel lang bewaren, tenzij je het in glazen ampullen insmelt. De PCl5 geef ik maar op, ik zie wel hoe lang ik het nog kan gebruiken, het is sowieso geen fijn spul om mee te experimenteren.
- NbCl5. Bijna net zo erg als PCl5. Ook hier last van vervloeien van de inlage in de dop en afgifte van nevel rondom de fles. Dit is wel heel jammer, NbCl5 is echt een heel bijzondere stof en ook behoorlijk kostbaar.

Je kunt dus best behoorlijk corrosieve stoffen opslaan, maar stoffen die echt veel gasvormig HCl opleveren, zoals NbCl5, PCl5 en 37% HCl zijn vreselijk om te bewaren. Deze moet je eigenlijk in glazen ampullen insmelten. Verrassend genoeg zijn HNO3 en Br2 minder corrosief voor de doppen en ook SO3 is niet corrosief voor de doppen en komen ook niet als nevel/damp door de doppen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Post Reply