Reparatie van een glazen kraan

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Reparatie van een glazen kraan

Post by spidey » 09 Mar 2016, 01:48

Afgelopen weekend heb in een glazen kraan aangepast. Instrumenten zoals een buret of een exsiccator hebben doorgaans glazen kranen om de vloeistof- of gasstroom mee te regelen. In mijn geval ging het om de kraan van een exsiccator. Het uitlaatstuk dat naar de pomp gaat was ooit afgebroken en omdat ik krap bij kas zat, heb ik toen een nieuwe opzet in China gekocht. Dat scheelde de helft van de prijs met de goedkoopste aanbieding die ik in Nederland/Duitsland kon vinden voor dit onderdeel.
20160311_003419_adj_small.jpg
Uiteraard klink dit te goed om waar te zijn en dat was dan ook zo. Zulke kranen bestaan uit een geslepen conisch stukje glas met een boring er dwars doorheen voor de vloeistof-/gasstroom. Dit stukje glas vormt samen met een hol conisch deel de kraan. Zie de foto hierboven. Met vacuümvet wordt ervoor gezorgd dat er geen lucht (vloeistof) tussen de beide delen naar binnen/buiten kan stromen. Nu moet het conische deel aan de achterkant (de smalle kant) worden tegengehouden, om te zorgen dat je hem bij het draaien niet uit de houder trekt. Daarvoor is er aan de smalle kant een sleuf uitgeslepen, waarin een plastic ring valt die hem tegen de conushouder drukt. Het probleem was dat die sleuf te ver naar achter zat, waardoor de plastic ring hem niet op zijn plaats hield. (Ook lekker snugger dat ze die plastic ring er dus niet bij hadden gedaan.)
20160310_220554_small.jpg
Een dergelijke ring is gemakkelijk te maken van PTFE (of een andere plastic) als je een draaibank hebt. Maar het verbreden van de sleuf is lastiger. Ik heb dat als volgt opgelost. Van zacht plastic (PTFE - was het enige dat ik had liggen) heb ik een conushouder gemaakt voor het conische deel van de kraan. Zie de foto hierboven. De tophoek van de conus heb ik bepaald op ca. 6.0°.
20160310_220833_small.jpg
Met een conushouder van zacht plastic kun je een glazen onderdeel inspannen in een vierklauwtje, zonder dat je het glas beschadigt of breekt. Met een diamantslijpschijfje op een rechte slijper (Dremel) kun je vervolgens de sleuf wijder slijpen. Het is opmerkelijk dat dit prima wil lukken als je de slijper in je hand houdt en je hand een goede steun heeft (beitelhouder van de draaibank).

Omdat ik blij ben dat het zo goed is gelukt, dacht ik: ik post het even. Foto's volgen (heb ik niet tijdens het werken gemaakt).

Edit 2016-03-11: foto's toegevoegd.

Edit 2016-03-11: Hieronder het eindresultaat. De PTFE ring was aanvankelijk 3.1mm dik, maar omdat die wat losjes zat, heb ik er een gemaakt van is 3.2 mm dik. Deze vult de sleuf goed op, zonder dat de kraan moeilijk draait. Omdat PTFE zo'n zachte kunststof is, was het gunstig om het asgat 9.5mm te boren, terwijl de kraan een diameter van 10mm heeft in de sleuf. Buitendiameter heb ik 17mm genomen. HDPE is mogelijk een gunstigere kunststof om de ringen van te maken, omdat het goedkoper is en wat sterker.
20160310_221708&221912_adj_small.jpg

spidey
Kobalt

Re: Reparatie van een glazen kraan

Post by spidey » 11 Mar 2016, 01:41

Het is trouwens ook mogelijk om het probleem van de speling als gevolg van een verkeer gepositioneerde sleuf in de kraan op te lossen door de plastic ring anders te maken. Je zou hem aan de buitenkant dikker kunnen maken dan binnenin, waardoor hij om het uitstekende gedeelte van het conische kraandeel heen loopt. Dat bespaart een hoop werk omdat je dan het glazen deel niet hoeft te bewerken.

Waar het me hier echter om ging, was om te laten zien dan eenvoudige bewerkingen op glas dus thuis te doen zijn met relatief eenvoudige apparatuur. De gebruikte draaibank is zeker geen professionele kwaliteit. (Alhoewel ik er veruit de meeste bewerkingen met voldoende nauwkeurigheid mee kan uitvoeren.)

Ik denk dat als je een rechte slijper op je draaibank monteert, het mogelijk moet zijn om glas te slijpen. Denk bijvoorbeeld aan het maken van een NS-slijpstuk aan een glazen buis.

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Mar 2016, 14:06

Mooie post. Een draaibank lijkt mij ook wel handig en vet. :)

Het viel mij, aardig tijdje terug, ook al op hoe redelijk makkelijk het was om glas te slijpen. Je moet wel geduld hebben.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Mar 2016, 21:49

Ik was zelf bijzonder verrast hoe snel dat slijpen ging. Twee minuten of zo.

Een draaibank is uitermate handig. Maar in aanschaf duur. Naast de machine heb je nog voor honderden euro's aan snij-, klem- en meetgereedschap nodig.

Post Reply