Je elementencollectie

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Jor
Zwavel
Chemistry interests: --------------

Je elementencollectie

Post by Jor » 10 Jan 2010, 12:22

ik was benieuwd te horen welke elementen de leden hier in hun bezit hebben, in een zuiverhuis van 99+%. Misschien ook leuk als er mensen zijn die er wat van kunnen missen om te ruilen!

Ik heb:

S, P (wit en rood), Si, Se, Te, Br, I, Al, Sn, Zn, Fe, Cu, Ni, Co, Cr, Ti, Na, Mg, Ag, Au, (poeder).

Van deze ben ik bereid te ruilen:
Au poeder, S, P (rood), Se (heb er 50g van), I, Sn, Zn, Cu (van poeder tot mooie stukjes), Ni (poeder), Cr (kleine stukjes/poeder), Ti (poeder), Na (stukjes).
Ik kan ze eventueel insmelten in een reageerbuis (ampullen heb ik niet).

Wat ik nog zoek is:
Eu, V, Tl, As (al kan ik dit ook maken uit mijn arseenpentoxide, maar heb er maar weinig van), Pd, Sb, en andere zeldzame aarden, zoals Dy.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Je elementencollectie

Post by Wouter » 10 Jan 2010, 14:35

C, Na, Mg, Al, S, Cr, Fe, Co, Ni, Cu, Zn, Ag, I, Pt, Pb

Mijn verzameling is vrij beperkt en voorlopig toereikend, denk ik.
Organisch chemicus

woelen
Kobalt

Post by woelen » 10 Jan 2010, 23:03

Ik kan beter aangeven welke ik nog niet heb Image

Ik mis nog: F, Rb, Rh, U, Pt, P(zwart)

Er zijn er natuurlijk meer die ik mis, maar dat zijn allemaal sterk radioactieve elementen die je niet zomaar tegen komt. Uranium is al een grensgevalletje, maar verarmd zou het wellicht nog wel kunnen, goed verzegeld in een ampul of dik-glazen potje. Op die manier heb ik ook een stukje thorium kunnen bemachtigen. Thorium is echter zo weinig radioactief dat het echt niks voorstelt (het zit als oxide in kousjes voor gaslampjes, die je op de camping kunt gebruiken, het heeft een halfwaarde tijd van pakweg 14 miljard jaar). In de USA kun je uranium kopen (bijv. bij United Nuclear), maar ik durf het niet aan om dat te laten versturen met de post. Ik kreeg ook al een keer uranium aangeboden van iemand van sciencemadness, samen met andere speciale stoffen als RhBr3, RuCl3 en IrCl4, maar dat uranium heb ik toen vriendelijk afgeslagen (ook iemand uit de USA). Als het iemand uit de EU was geweest had ik het wel gedaan. Gelukkig maar dat ik dat uranium had afgeslagen, want het pakketje is wel gecontroleerd door de douane. Nu was er niks aan de hand (RhBr3 e.d. mogen gewoon met de post), maar als bij de controle radioactiviteit zou zijn gemeten dan was er hoogstwaarschijnlijk een hoop gezeur geweest Image.

Er zijn nog wel een paar elementen waar ik een beter sample van zou willen, van sommige heb ik maar een klein stukje en van sommige metalen heb ik alleen sterk geoxideerde samples. Toch ben ik zeer tevreden met de collectie die ik heb.

Van alles wat ik heb heb ik foto's gemaakt. De meesten kennen de pagina denk ik al wel, maar voor nieuwelingen post ik het toch nog maar een keer:

http://woelen.homescience.net/science/c ... ndex2.html.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Jor
Zwavel

Post by Jor » 10 Jan 2010, 23:47

Maar woelen, hoe hbe je al die elementen op de kop getikt? Heb je gewoon veel geld betaald?

Ik vraag me bijvoorbeeld af, je hebt meer dan 10g rhenium, 2,7g iridium, ruthenium, een hoop goud, osmium. Heeft je dat geen fortuin gekost?

En hoe ben je aan elementen zoals arseen en thallium gekomen?

Zou je misschien wat bronnen voor elementen kunnen mailen of PM-en, als dat hier niet op het forum mag staan?

woelen
Kobalt

Post by woelen » 11 Jan 2010, 10:51

Hier en daar heb ik zeker wel wat geld betaald, maar ik heb ook heel veel gekregen!

De 10 gram rhenium heb ik gekocht voor $50 (ca. EUR 35), maar dat was 5 jaar geleden. De prijs is sindsdien geexplodeerd.
De arseen en thallium heb ik verkregen door te ruilen met andere stoffen. Zo heb ik via Emovendo beryllium gekocht in de veilige vorm van bolletjes (30 gram voor $30) en daar wat van geruild voor thallium. De arseen heb ik geruild voor een gram pure capsaicine, waar ik toch niks mee deed, maar had gekregen van een hobbyist die er mee was gestopt.

De osmium is helemaal een leuk verhaal. Eind 2008 kreeg ik zomaar, ongevraagd, via de post een envelop met daarin het osmium. Een jaar eerder had ik van die persoon hele mooie samples gekocht van kwik, broom en chloor voor een habbekrats. Hij vond dat de osmium nog ontbrak en daarom heeft hij mij een mooi sample gestuurd (bijna 0,6 gram in de vorm van een kristallijn laagje).

Helaas zijn het geen echte bronnen die ik kan delen, maar dat geldt voor best wel veel van mijn stoffen. Erg veel van mijn bijzondere stoffen heb ik via contacten verkregen (sciencemadness, versuchschemie maar ook wel binnen Nederland, vooral vanwege mijn website) en niet via de normale bronnen voor chemicalien. Soms moet je ook wat geluk hebben, zoals pas geleden 160 gram RuO2 en 200 gram NH4ReO4, gewoon via eBay, voor een paar tientjes, terwijl dit normaliter extreem dure stoffen zijn van meerdere euros per gram. Ik heb gemerkt dat er mensen zijn, die mijn website kennen en als zij dan chemicalien hebben, die bijvoorbeeld weg moeten, dan word ik benaderd of ik er belang bij heb. Op die manier ben ik gekomen aan bijv. 25 gram 99.7% zuiver boor, 200 ml 60% perchloorzuur, 50 gram ammoniumperchloraat, 5 gram lithium onder olie (heel leuk sample, zie mijn website), het staafje echt mooi witte fosfor, zoals je ziet op mijn website, RuCl3, RhBr3, IrCl4.

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 12 Jan 2010, 00:54

Dus jij hebt wel Cs en Fr in de collectie!?

Bij mij houdt het op bij de paar elementen die ik voor proefjes nodig heb of denk te gaan gebruiken, te weten:
Co, Cr, S, Ho, Mg, B (onzuiver), Ti, Zn, Se, Te, In, en I.

Maar goed, op dit gebied ken ik ook geen verzamelwoede. Mijn chemische verzamelwoede richt zich op 2 categorieën stoffen:
* stoffen die goed uit water, of een andere gebruikelijke vloeistof, te kristalliseren zijn en fraaie kristallen vormen
* zouten met fraaie kleuren (kobaltmolybdaat is dus een goede aanwinst, net als het zuivere zout dat gevormd wordt in de chroom-molybdeen kameleon)

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 12 Jan 2010, 08:07

Fr niet, vermoed ik, dat heeft namelijk een halfwaardetijd van nog geen 30 minuten :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt

Post by spidey » 12 Jan 2010, 13:23

Dus ik had moeten vragen: Had je dan ook Fr in je collectie? :$

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 28 Feb 2011, 21:21

Normaal gesproken blaas ik geen dode topics nieuw leven in, maar in dit geval maak ik een uitzondering. Ik ben nu ook begonnen met een collectie van elementen, ik heb er nog niet super veel, maar meer dan 1 is al een verzameling! ;)

- bismut *
- holmium *
- gadolinium *
- lood *
- tin *
- gallium *
- antimoon *
- koolstof
- goud
- zilver
- titanium *
- vanadium *
- platina
- ruthenium
- palladium
- koper

Van de elementen met sterretjes heb ik nog wat over, dus eventuele kopers/ruilers zijn altijd welkom!

Ik heb wel gemerkt dat sommige elementen erg lastig aan te komen zijn. Een aantal giftige elementen, zoals arsenicum en kwik, zullen nog wel een tijdje niet in mijn collectie terechtkomen. Daarnaast zijn er zoveel elementen die slechts als sporen in mineralen voorkomen, dat het lastig is om ze te verzamelen. Maar dat maakt het juist een uitdaging! Ik probeer ook van ieder element een minerale en kristallijne vorm te vinden, naast de massieve vorm.

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 29 Aug 2011, 22:24

woelen wrote: ... 5 gram lithium onder olie (heel leuk sample, zie mijn website)...
Onder wat voor soort olie bewaar je dat lithium dan?

Lithium heeft een dichtheid van slechts 0,53 g/cm3, de dichtheden van (verreweg) de meeste oliën zijn groter. In het dagelijks leven spreek ik dan ook meestal van lithium op olie.

woelen
Kobalt

Post by woelen » 30 Aug 2011, 15:51

Het is inderdaad lithium op olie, kijk maar eens naar de foto van het sample zoals die op mijn website staat (link aan begin van topic). De olie is gewone zuivere paraffine olie (een mix van alkanen die dik vloeibaar is).

Paul
Koolstof

Post by Paul » 30 Aug 2011, 20:26

Ik zag laatst iemand die gewoon een stukje metaal (waarschijnlijk een blokje ijzer) op het lithium legde, zodat het helemaal bedenkt was met olie. Wellicht zou je er ook een propje watten met olie bovenop kunnen leggen. Ik heb ook wel gehoord dat je er vaseline bovenop kan doen, of het volledig in vaseline kan bewaren (niet echt bruikbaar als presentatiemateriaal in dat geval).

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 30 Aug 2011, 23:18

Hoewel mijn meeste experimenten betrekking hebben op koolstofverbindingen maak ik door mijn opleiding ook graag uitstapjes naar de anorganische kant van mijn vak.

In mijn elementencollectie:

-Na, Fe, Mn, Pb, S8, Br2, P4 (dus wit), C, Al, Mg, Zn, Cu, Ni

En meer elementen heb ik niet in hun geïsoleerde vorm. Ik ben nog opzoek naar een flink kristal Bi en een potje met Li staan nog op mijn verlanglijstje. (sterk) stralende stoffen staan wel op het randje voor mij, alhoewel het mij voor de "heb" wel leuk lijkt om een gram verarmt uranium in een potje te hebben. :D
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 31 Aug 2011, 22:07

Zoetepasweiden wrote:Lithium heeft een dichtheid van slechts 0,53 g/cm3, de dichtheden van (verreweg) de meeste oliën zijn groter. In het dagelijks leven spreek ik dan ook meestal van lithium op olie.

Helemaal vergeten om de begeleidende foto te uploaden... Hier is 'ie alsnog!

De plaatjes lithium vertoonden een sterke metaalglans toen ik ze in de vloeibare paraffine onderdompelde, helaas was die glans binnen een paar minuten geheel verdwenen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 31 Aug 2011, 23:59

Blijkbaar was er wat stikstof in opgelost, want ze zijn zwart uitgeslagen.

Blijkbaar is die vloeibare paraffine toch best licht van gewicht; je lithium dobbert, zo lijkt het.

Ergens op youtube heb je een filmpje van iemand die een lithiumbatterij uit elkaar haalt. Dan zie je dat in gewone lucht binnen 10 seconden de glans helemaal weg is.

Heb je een doel met het lithium, of is het gewoon een deel van je collectie?

Post Reply