Je elementencollectie

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
kiwichemicali
Waterstof

Re: Je elementencollectie

Post by kiwichemicali » 02 Sep 2011, 08:23

spidey wrote:Blijkbaar was er wat stikstof in opgelost, want ze zijn zwart uitgeslagen.

Blijkbaar is die vloeibare paraffine toch best licht van gewicht; je lithium dobbert, zo lijkt het.

Ergens op youtube heb je een filmpje van iemand die een lithiumbatterij uit elkaar haalt. Dan zie je dat in gewone lucht binnen 10 seconden de glans helemaal weg is.

Heb je een doel met het lithium, of is het gewoon een deel van je collectie?
Als er iemand interesse heeft in lithium, ik heb laatst 100g voor 25,- euro gekocht.

Kiwi

Paul
Koolstof
Chemistry interests: Overall

Post by Paul » 07 Sep 2011, 15:13

Dat van die batterij wil ik zelf ook nog een keer proberen, ik zal er wel voor zorgen de laatste stappen alles in olie te doen, dan blijft de oxidatie tot een minimum beperkt.

hier is nog een link naar het filmpje: http://youtu.be/ynJrU2sVedQ. (er zijn er meer hoor, maar hij heeft nog meer interessante filmpjes)

Ik heb de laatste tijd trouwens weer wat element toe weten te voegen aan mijn collectie, dit is de stand tot nu toe:

Al, Am, Sb, As, Bi, Br, Cd, Ca, Cr, P, Gd, Ga, Ge, Au, Ho, Fe, In, I, K, Co, C, Cu, Hg, Pb, Mg, Na, Ni, Os, Pd, Pt, Ru, Se, Si, Ta, Te, Tl, Sn, Ti, V, W, Ag, Zn, S

Dat zijn 43 elementen verdeeld over meer dan 160 objecten. Ik heb van een aantal elementen nog over (veel bismut, zwavel poeder, magnesium brokken, en nog veel meer) of samen dingen inkopen is ook geen probleem, vragen staat vrij!

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 11 Sep 2011, 14:35

Waar heb je Americium vandaan? Americium-241 sulfaat uit een brandmelder? :P

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 11 Sep 2011, 14:54

Kijk aub heel erg uit met Am. Dat spul is verschrikkelijk radioactief en daarmee extreem carcinogeen. Ook al heb je maar enkele microgrammen.
Organisch chemicus

Paul
Koolstof

Post by Paul » 12 Sep 2011, 20:18

Het americium komt inderdaad uit een oude rookmelder. Normaal gesproken zit er minder dan een microgram Am-241 in. Met een halfwaardetijd van zo'n 430 jaar blijft er nog genoeg over om als daadwerkelijk verzamelobject te gelden. Het vervalproduct is neptunium-237, dus ik zou nog kunnen beweren dat ik dan ook neptunium in mijn collectie heb. Ik moet nog wel even berekenen hoeveel dat zou zijn, aangezien de rookmelder uit 1997 komt. Er zit trouwens wel zeer puur Am in (geen sulfaat), vervuilingen zouden niet goed zijn voor de werking ervan in een rookmelder.

De straling van zo'n object is trouwens minimaal, zeker omdat het hier om alfa straling gaat. Dit type straling is niet sterk genoeg om ook maar een beetje in je huid door te dringen, laat staan door de metalen behuizing heen te komen, waar het in zit. Een dagje door de natuur fietsen levert je meer straling op dan een rookmelder in huis te hebben. Dat ze uit de handel genomen zijn heeft meer te maken met het feit dat er veel betere producten als alternatief zijn (en wellicht ook een beetje met hyperactieve overheden ;) )

Zoetepasweiden
Stikstof

Post by Zoetepasweiden » 18 Sep 2011, 15:56

Spidey wrote:Heb je een doel met het lithium, of is het gewoon een deel van je collectie?
Ik verzamel geen elementen, Spidey.Ik heb hier een bericht gepost omdat ik iets las over lithium, een metaal dat ik zo af en toe op m'n werk gebruik.
Met lithium kun je trouwens leuke dingen doen:

Youtube

RAvdHout
Foton
Chemistry interests: Inorganic

Post by RAvdHout » 28 May 2012, 17:00

Hallo iedereen,

Iemand hier op het forum interesse om wat elementen te ruilen?

Ik heb zelf hafnium, titanium, erbium, gadolinium, yttrium, chroom, zwavel en calcium om te ruilen.

Zelf zoek ik nog scandium, cerium, lanthanum, samarium, strontium, europium, terbium, dysprosium, holmium, telluur en seleen.

Alleen heb ik van het hafnium maar 1 brokje. Van de rest heb ik meerdere aantallen.

Gr,

snaucke
Elektron

Post by snaucke » 09 Sep 2012, 00:38

Ik heb nu alles behalve Rubidium.

Reap
Argon

Post by Reap » 10 Sep 2012, 15:00

Hoe zit je dan kwa actiniden? En overige superzware elementen? B)

snaucke
Elektron

Post by snaucke » 10 Sep 2012, 20:44

T/m americium heb ik alles behalve rubidium. De zwaar radioactieve elementen heb ik in de vorm van sporen.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 11 Sep 2012, 11:26

Snaucke (of een andere verzamelaar), weet je misschien een goedkope bron voor rhenium? Ik kan er alleen aankomen voor een veelvoud van de marktprijs en daar voel ik (gezien de prijs van het element) weinig voor. Overigens gaat het me niet per se om het element. Ammoniumperrhenaat is bijvoorbeeld ook prima.

Reap
Argon

Post by Reap » 11 Sep 2012, 13:40

ik heb een aantal links op mijn pc voor elementen. Kan ik helaas nog niet op kijken. Misschien in de loop van volgende week. (Nu heb ik echt BAGGER internet, maar ik verhuis zondag. Misschien kan ik remote acces dan wel gebruiken ;) )

snaucke
Elektron

Post by snaucke » 11 Sep 2012, 14:32

Ik kan aan rhenium komen. Hoeveel heb je nodig? Ammoniumperrhenaat kan je het best via ebay kopen.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 11 Sep 2012, 15:42

Rhenium is ondertussen best wel duur geworden. Een jaar of 5 geleden heb ik het metaal gekocht voor ruim een euro per gram. Nu zie ik dat de marktprijs (voor bulk aankoop) op ca. $4500 per kilo ligt. Dit betekent dat bij aankoop van enkele grammen de prijs al gauw op $10 per gram komt. De prijs voor een stof als KReO4 of NH4ReO4 zal ook wel aardig richting de 10 euro per gram gaan. Ook hier heb ik een paar jaar geleden wat van gekocht voor een paar euro per gram. Tegenwoordig is dit soort stoffen onbetaalbaar.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

snaucke
Elektron

Post by snaucke » 11 Sep 2012, 18:22

Ik heb eindelijk rubidium (in de vorm van mini-ampulles) op de kop getikt en ben eindelijk compleet met mijn elementencollectie.

Woelen, ik zie dat Rb ook in jouw collectie nog ontbreekt. Laat maar horen als je interesse hebt in een van die mini-ampulles. Ik kan je ook aan wat Platina helpen.

Post Reply