Je elementencollectie

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
woelen
IJzer
Chemistry interests: --------------

Re: Je elementencollectie

Post by woelen » 06 Dec 2013, 20:39

Spidey, hier moet ik toch wel een en ander corrigeren. ThO2(2-) zal niet voorkomen. Thorium heeft als enige oxidatietoestand de waarde +4 in waterige oplossing. Ik geloof niet dat het je gemakkelijk zal lukken om het in welke andere dan ook oxidatietoestand te krijgen. In vaste toestand, in een thermiet-achtige reactie zou je het misschien naar +3 of zelfs tot het metaal kunnen terugbrengen, maar ik zou er niet blij mee zijn als ik wist dat mijn buurman zich bezig houdt met thermiet-achtige reacties met ThO2 als oxide.

Uranium komt in waterige oplossing in oxidatietoestanden +6 en +4 voor. Oxidatietoestand +6 als uranyl ion, UO2(2+). Dit is een geel/groen ion en komt voor als chloride, sulfaat, nitraat, acetaat, vaak ook nog (enigszins) gecoordineerd aan het anion. Oxidatietoestand +4 komt ook voor als U(4+), maar alleen bij heel lage pH. Dit ion is donker groen.

Ik ben bang dat maken van thoriummetaal niet iets is dat je in een amateursetting op een verantwoorde manier kunt doen. De risicos van vervuiling in/rondom je huis zijn veel te groot. Hoewel het slechts zwak radioactief is, is het wel een probleem als je het binnen krijgt, bijv. ingeademde deeltjes.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 08 Dec 2013, 15:47

woelen wrote:Spidey, hier moet ik toch wel een en ander corrigeren. ThO2(2-) zal niet voorkomen. Thorium heeft als enige oxidatietoestand de waarde +4 in waterige oplossing. Ik geloof niet dat het je gemakkelijk zal lukken om het in welke andere dan ook oxidatietoestand te krijgen.
Sorry. Ik had het handboek er even bij moeten pakken. Volgende opmerkingen van mijn kant zijn gebaseerd op Comprehensive Inorganic Chemistry (Trotman-Dickenson et al., Pergamon Press, 1e editie, 1973).
woelen wrote:In vaste toestand, in een thermiet-achtige reactie zou je het misschien naar +3 of zelfs tot het metaal kunnen terugbrengen, maar ik zou er niet blij mee zijn als ik wist dat mijn buurman zich bezig houdt met thermiet-achtige reacties met ThO2 als oxide.
Juist. Ik hoop niet dat mijn vorige post zo is overgekomen dat je dat moest gaan doen! U en Th zijn beide gewoon vreselijk slecht als je ze binnen krijgt. De effecten openbaren zich bij Th vaak pas op lange termijn. Hoewel Th verbindingen niet extreem giftig zijn, zijn de gevolgen van de radioactiviteit voor onze organen wel heel serieus te nemen, check ook de Engelse wiki. (U is niet alleen radioactief maar bovendien zeer giftig.)

Th kan gewonnen worden door reductie van het fluoride of dioxide met calcium bij 1000C onder argon (geen trucje voor thuis dus). Electrolyse van gesmolten KThF5 is de industriele methode voor het hoge zuiverheidsproduct. Ook niet geschikt voor thuis. Het van Arkelproces met ThI4 kan ook en is ook echt niet geschikt voor de hobby.
woelen wrote:Uranium komt in waterige oplossing in oxidatietoestanden +6 en +4 voor. Oxidatietoestand +6 als uranyl ion, UO2(2+). Dit is een geel/groen ion en komt voor als chloride, sulfaat, nitraat, acetaat, vaak ook nog (enigszins) gecoordineerd aan het anion. Oxidatietoestand +4 komt ook voor als U(4+), maar alleen bij heel lage pH. Dit ion is donker groen.

Ik ben bang dat maken van thoriummetaal niet iets is dat je in een amateursetting op een verantwoorde manier kunt doen. De risicos van vervuiling in/rondom je huis zijn veel te groot. Hoewel het slechts zwak radioactief is, is het wel een probleem als je het binnen krijgt, bijv. ingeademde deeltjes.
Er staan ongeveer 150 pagina's aan informatie over de oplossingschemie van actiniden in het eerder genoemde naslagwerk (deel 5, vanaf pg. 465). Aangezien Th dus inderdaad veelal als Th4+ in oplossing voorkomt (i.t.t. U), is misschien inderdaad electrolyse mogelijk. Het zou me alleen niet verbazen als je een sterke overpotentiaal nodig hebt om terugreactie met water tegen te gaan. Thorium metaal reageert langzaam met water.

stakkes
Foton

Post by stakkes » 19 Jan 2014, 00:08

Goedenavond,

Ik vind jullie verzamelingen allemaal zeer knap en ik zou graag ook aan een verzameling beginnen maar kan er iemand mij op weg zetten door wat staaltjes die je kan missen te schenken aan mij? Je helpt mij er al een heel eind mee verder. Stuur nu een berichtje als je mij wil jelpen

Alvast Bedankt,
Stakkes

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 26 Jul 2014, 08:24

Ik ben in m'n labje nog niet echt begonnen aan experimenten maar ik heb al wel enkele elementen:
-Al - aluminium (poeder)
-Mg - magnesium (rolletje)
-P - fosfor (rood)
-C - koolstof (houtskool in de schuur)
-Hg - kwik (van een kapotte thermometer)
-S - zwavel (poeder)

Wat ik binnenkort ga doen:
-I2 - dijood (ga ik binnenkort isoleren uit KI)
-P - fosfor (wit, ga ik maken uit rode fosfor)
-Br2 - broom (wil ik ooit een keer gaan doen als ik meer ervaring heb :D )

Kalium of natrium lijkt me ook wel leuk om te hebben, alleen is zelf maken een beetje moeilijk... En om het nou te kopen lijkt me dan ook weer overdreven...
Technically, the glass is always full.
Eigenaar van http://www.chemiewinkel.com.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 26 Jul 2014, 18:29

Heisenberg wrote: -P - fosfor (wit, ga ik maken uit rode fosfor)
-Br2 - broom (wil ik ooit een keer gaan doen als ik meer ervaring heb :D )
Ik zou voor witte fosfor meer oppassen dan broom.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 26 Jul 2014, 18:42

Wouter wrote: Ik zou voor witte fosfor meer oppassen dan broom.
Als ik witte fosfor maak, is dat maximaal een gram, als ik broom ga maken wordt dat al snel een gram of 10, en daarbij is broom zeer giftig en geeft het veel damp af...

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 26 Jul 2014, 22:47

Witte fosfor is ook nogal giftig en vliegt spontaan in brandt bij aanraking met zuurstof.
Organisch chemicus

Heisenberg
Beryllium

Post by Heisenberg » 27 Jul 2014, 08:20

Ik weet dat het giftig is en in contact met zuurstof fosfor pentoxide zal vormen, maar broom is sws ook gevaarlijk door de dampen en re reactiviteit. Met beide moet je oppassen maar broom maken is toch een proces waar ik me nog niet aan wil wagen...

Ilmenite
Helium
Chemistry interests: Analytical

Post by Ilmenite » 21 Oct 2014, 16:16

Ik heb vandaag zilver en dibroom aan mijn collectie mogen toevoegen. Zij het broom als (lage concentratie) broomwater, voor de veiligheid.

Was nogal een gedoe. Ik wist niet dat broom zo slecht oplosbaar was in water(zoiets had ik op moeten zoeken vóórdat ik begon)... heb aardig wat thiosulfaat bij het afval moeten gooien om het te neutraliseren.
Dat was achteraf niet slim :$
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 22 Oct 2014, 10:36

Check regelmatig de seal van het potje. Broom heeft de sterke neiging alles op te eten, zelfs Teflon seals worden op den duur aangetast. Eigenlijk zijn alleen ampullen een goede methode om broom eeuwig op te slaan.
Organisch chemicus

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 22 Oct 2014, 11:12

Het lijkt niet te dampen. Ik heb het opgeslagen in een monsterpotje. Het teflonstukje in het deksel is heel licht bruin.
Image
Helemaal links staat het sample.
Daniëlle, 22 jaar oud, Technisch Onderwijsassistent Scheikunde, achtergrond MLO Analytische Chemie.

woelen
IJzer

Post by woelen » 25 Oct 2014, 00:06

Dat broom sample dat ik daar zie is behoorlijk verdund naar mijn idee. Broomwater van maximale concentratie is oranje/rood en heeft duidelijk zichtbare oranje/bruine damp er boven.

Hier zie je een foto van een klein potje met broomwater en ook wat puur broom onderin:

Image

Broom is naar spul om te bewaren, langzaam maar zeker vreet het een deksel aan. Alleen teflon is bestand tegen broom, hoewel het wel verkleurt (door absorptie van broom).

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 25 Oct 2014, 15:26

Zo was mijn eerste monster ook.
Echter, direct nadat ik het uit de zuurkast haalde rook ik de stekende geur van broom.
Daar concludeerde ik uit dat het deksel veel te weinig tegenhield om veilig in een slaapkamer op te slaan, dus ik heb dat oorspronkelijke monster verdund tot de huidige staat. Ik heb er wat spijkers rondom gelegd om als waarschuwing te dienen(roestvorming).
Dat is hoofdzakelijk om mijn stereo en laptop te beschermen.

woelen
IJzer

Post by woelen » 25 Oct 2014, 23:08

Je hebt gelijk. Broom is vervelend om te bewaren en het kan zeker leiden tot aantasting van materialen rondom. Als je een beter sample wilt bewaren, dan kan dat wel middels een pot in een andere pot. Je kleine potje moet je dan in een grotere pot zetten (bijv. een klein jampotje), waarin ook een klein open bakje met NaOH of Na2CO3 staat (een dop van een PET frisdrankfles, vol met vast NaOH voldoet prima). Eventueel vrijkomende Br2-dampen worden perfect geabsorbeerd door de NaOH of Na2CO3 en je krijgt geen Br2-geur in je kamer of aantasting van meterialen in de buurt van dat potje.

Nog veel mooier is aanschaf van een glazen ampul met een heel klein beetje broom. Dit lijkt me echt iets voor jou:

http://www.ebay.nl/itm/BROMINE-300mg-am ... 23432d2a83.

Een duidelijk en fraai sample van broom, maar wel zo weinig, dat als het ding breekt, je geen gevaarlijk hoge concentratie kunt krijgen in je kamer. Broom vervluchtigt ook heel snel en je bent het zo weer kwijt als je de deur open zet. Zelf heb ik een ampul gemaakt met iets meer broom er in (pakweg 2 ml), maar dat is te veel voor jouw situatie, waarbij je het sample in je slaapkamer bewaart. Met 2 ml vloeibaar broom heb je ruim 6 gram en dat is 20 keer zo veel als in de samples van die eBay verkoper. Hier volgt een foto van die zelfgemaakte ampul:

Image

Voordeel van dit soort ampullen is dat je absoluut geen broom kunt ruiken, ze sluiten echt 100% hermetisch af en in principe, zolang je ze niet per ongeluk breekt, voor onbepaalde tijd (die ampul van mij is al vele jaren oud en is nog net zo fraai als toen ik hem maakte).

Ilmenite
Helium

Post by Ilmenite » 26 Oct 2014, 10:28

Inderdaad mooi! Ook van de Ebay-verkoper.
Ik had laatst ook zelf geprobeerd om een ampul met broom te maken uit een glazen pasteurspipet, maar ook na herhaaldelijk proberen bleek het ampul nog steeds zo lek als een mandje. Daar moet ik dus eerst meer op oefenen.

Post Reply