Je elementencollectie

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
tim
Waterstof
Chemistry interests: Inorganic

Re: Je elementencollectie

Post by tim » 20 Sep 2012, 21:29

ik heb nog kalium metaal over, zijn er geïnteresseerde voor?

Reap
Argon

Post by Reap » 21 Sep 2012, 09:02

Ja ik wel, probleem is dat ik op het moment niks kan doen kwa hobby.
Hoe zit het met de "opslag" van kalium? Was er niet iets met explosieve (per)oxide vorming?

tim
Waterstof

Post by tim » 21 Sep 2012, 15:19

ja soms vormt zich een oxide laag, dat hangt af hoeveel lucht er in het potje zit en de tijd die je wacht, ik zou zelf geen maanden wachten totdat je het kalium gebruikt want dan kan er inderdaad een aardige oxide laag vormen. pb me maar over de hoeveelheid etc.
groet tim
Last edited by tim on 22 Sep 2012, 20:12, edited 1 time in total.

snaucke
Elektron

Post by snaucke » 22 Sep 2012, 12:29

Ben nu geheel compleet van H t/m Am (95 elementen, waarvan 11 in de vorm van sporen)

Zoetepasweiden
Stikstof
Chemistry interests: Overall

Post by Zoetepasweiden » 24 Jul 2013, 22:46

Reap wrote:Hoe zit het met de "opslag" van kalium? Was er niet iets met explosieve (per)oxide vorming?
Indien kalium lang wordt bewaard (óók wanneer dat onder vloeibare paraffine of iets soortgelijks geschiedt), kan zich inderdaad in de loop der tijd een peroxidekorst om het metaal vormen. Als kalium na lang bewaren wordt aangesneden kan de peroxidekorst in aanraking komt met het onderliggende "verse" metaal. Het peroxide kan dan gaan reageren met het kalium, hetgeen inderdaad tot spontane ontbranding of zelfs explosie kan leiden. Kaliummetaal heeft dus wel degelijk een "limited shelf life".

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 24 Jul 2013, 22:56

Zo lang het zuurstofvrij is zal er nooit een peroxidelaag kunnen vormen. Ik zou zulke samples onder argon of iets dergelijks bewaren, alhoewel dat waarschijnlijk slecht te verkrijgen is voor thuisgebruik.
Organisch chemicus

tim
Waterstof

Post by tim » 27 Nov 2013, 20:47

dit is mijn verzameling tot nu toe!
ik ben er best trots op! :)
Attachments
ps5.jpg
ps4.jpg
ps2.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Dec 2013, 10:48

Nooit geweten dat er dit soort speciale systemen bestaan om zo'n collectie aan te leggen.

Toen ik 3 decennia geleden met het doen van scheikundeproeven begon (ik had nog les van Roosevelt Jopie (lagere school dus)), was het altijd mijn doel om de elementen te winnen uit hun verbindingen. Het de enige elementen die ik ooit geisoleerd heb waren zuurstof en jodium....

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 04 Dec 2013, 11:09

spidey wrote:Nooit geweten dat er dit soort speciale systemen bestaan om zo'n collectie aan te leggen.

Toen ik 3 decennia geleden met het doen van scheikundeproeven begon (ik had nog les van Roosevelt Jopie (lagere school dus)), was het altijd mijn doel om de elementen te winnen uit hun verbindingen. Het de enige elementen die ik ooit geisoleerd heb waren zuurstof en jodium....
Niet eens waterstof... :'(
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

tim
Waterstof

Post by tim » 04 Dec 2013, 19:26

spidey wrote:Nooit geweten dat er dit soort speciale systemen bestaan om zo'n collectie aan te leggen.

Dit systeem heb ik zelf gebouwd door middel van een ps poster tegen een board te lijmen en daar vervolgens met houten latjes een rek op te bouwen. een perspex plaat beschermt de elementen.

het liefst had ik de edelgassen als hoogfrequentie buisjes gehad zodat je de kenmerkende kleur zou zien wanneer ik ze zou "aanzetten". jammer genoeg ben ik er nog geen een tegengekomen die klein genoeg is voor de vakjes ( 5 x 5 cm).

de mooiste elementen vind ik; superkritisch xenon bij 16 graden, zelfgemaakt vloeibaar chloor, 2,8 gram rubidium en 2,5 gram cesium.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 04 Dec 2013, 23:23

tim wrote:
Dit systeem heb ik zelf gebouwd door middel van een ps poster tegen een board te lijmen en daar vervolgens met houten latjes een rek op te bouwen. een perspex plaat beschermt de elementen.

het liefst had ik de edelgassen als hoogfrequentie buisjes gehad zodat je de kenmerkende kleur zou zien wanneer ik ze zou "aanzetten". jammer genoeg ben ik er nog geen een tegengekomen die klein genoeg is voor de vakjes ( 5 x 5 cm).

de mooiste elementen vind ik; superkritisch xenon bij 16 graden, zelfgemaakt vloeibaar chloor, 2,8 gram rubidium en 2,5 gram cesium.
Mooi idee en goed uitgevoerd bovendien. Complimenten, zeer zeker!

Alleen missen uranium en thorium nog, als ik het goed zie. Thorium is ongevaarlijk omdat het een alfa straler is, dus moet in een glazen potje zitten om de alfa's te blokkeren. Verarmd uranium zou ook nog ergens te vinden moeten zijn, maar is uiteraard lastig.

Ik ben benieuwd hoe dat vloeibaar chloor zelf hebt gemaakt. Hoe heb je dat vloeibaar in een ampul gekregen?
Z4x wrote:
Niet eens waterstof... :'(
Ja, waterstof. Vaker gemaakt, maar nooit puur. Wel zo dat het alleen een =plop= geeft in plaats van een =waf=, maar verder alleen verontreinigd. Vaak maakte ik het uit dakgootzink in zoutzuur. Begin jaren '80 zal daar mogelijk ook nog wel wat arsine of waterstofselenide in gezeten hebben, hoewel ik er nooit nevenreacties bij heb opgemerkt.

Ik had altijd de hoop dat het ooit zou lukken om mangaan uit bruinsteen te maken en borium uit gethermolyseerd boorzuur. Kinderwensen!

tim
Waterstof

Post by tim » 05 Dec 2013, 09:20

spidey wrote: Mooi idee en goed uitgevoerd bovendien. Complimenten, zeer zeker!

Alleen missen uranium en thorium nog, als ik het goed zie. Thorium is ongevaarlijk omdat het een alfa straler is, dus moet in een glazen potje zitten om de alfa's te blokkeren. Verarmd uranium zou ook nog ergens te vinden moeten zijn, maar is uiteraard lastig.

Ik ben benieuwd hoe dat vloeibaar chloor zelf hebt gemaakt. Hoe heb je dat vloeibaar in een ampul gekregen?
Haha, bedankt voor de complimenten Spidey!

het chloorgas loopt een dik glazen, zelfgemaakt ampul in die in droogijs (-80C) staat. Het Chloor condenseert (bp = -30C) dan in de ampul. Het lastigste was het daarna dicht smelten van de ampul, dit deed ik door een paar cm van de ampul boven het droogijs uit te laten uitsteken, met een gasbrander en een tang heb ik het boven eind dicht geknepen.
Na het laten opwarmen heb ik een prachtige chloor ampul!

Voor thorium en uranium ligt de lat inderdaad een stuk hoger. Daar is niet zo makkelijk aan te komen.
Attachments
chloorrrrrr.png

spidey
Kobalt

Post by spidey » 05 Dec 2013, 11:30

Goed bedacht. Ik zat eraan te denken dat je het chloor er misschien onder druk in had gebracht. Maar toen bleef dus de vraag over hoe je de ampul dan dicht had gemaakt.

En het chloor, heb je dat uit MnO2 of uit TCA gemaakt?

Thorium kun je trouwens halen uit sommige soorten laselectrodes. Sommige soorten bestaan uit wolfraam met 2% Th erin (vroeger had je ook 4%, maar die worden niet meer gemaakt voor zover ik weet). Probleem is dan hoe je van ThO2 naar Th komt.

tim
Waterstof

Post by tim » 05 Dec 2013, 17:42

spidey wrote:Goed bedacht. Ik zat eraan te denken dat je het chloor er misschien onder druk in had gebracht. Maar toen bleef dus de vraag over hoe je de ampul dan dicht had gemaakt.

En het chloor, heb je dat uit MnO2 of uit TCA gemaakt?

Thorium kun je trouwens halen uit sommige soorten laselectrodes. Sommige soorten bestaan uit wolfraam met 2% Th erin (vroeger had je ook 4%, maar die worden niet meer gemaakt voor zover ik weet). Probleem is dan hoe je van ThO2 naar Th komt.
Haha dankje :P Het chloor zelf heb ik gemaakt door zoutzuur bij kaliumpermanganaat te druppelen. Overigens kwam ik onlangs achter het feit dat een mengsel van waterstofperoxide en zoutzuur de typerende bruinsteen aanslag super goed weet te verwijderen, wat achteraf ook best wel logisch is.

Ik weet dat snaucke ook met de kwestie zat om uit thoriumoxide, thorium metaal vrij te maken. thorium poeder zou in ieder geval erg brandbaar zijn. misschien is elektrolyse een optie? Dat vergt in ieder geval nogal wat expertise.
Misschien zijn er andere met een suggestie?
Attachments
WP_000008.jpg

spidey
Kobalt

Post by spidey » 06 Dec 2013, 13:19

Bruinsteenaanslag lukt (bij mij in elk geval) gewoon met bouwmarkt kwaliteit zoutzuur (10%). Daarhoef ik geen H2O2 aan te spenderen.

Thorium winnen dmv electrolyse lijkt me nog niet zo eenvoudig. Vanuit een waterige oplossing denk ik niet dat het lukt. Ik verwacht dat je altijd [ThO2]2- in oplossing houdt en dat dit dan ook als ThO2 op je anode terecht komt en niet als Th. In dit opzicht zijn de chemie van uranium en thorium sterk vergelijkbaar.

Van uranium bestaan er echter ook zouten waarin het U6+ ion voorkomt, maar ik zou moeten opzoeken welke dat zijn en of in die gevallen de oplossing een speciale pH heeft, waardoor dat stabiel is. Als U6+ voorkomt is de kans groot dat Th6+ onder vergelijkbare omstandigheden kan voorkomen. Dit soort chemie is denk ik wel al gedekt in Mellor's Treatise on Theoretical and Inorganic Chemistry.

Edit: onjuiste opmerkingen doorgestreept

Post Reply