Droogmiddel

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Droogmiddel

Post by Z4x » 17 May 2010, 12:10

Ik gebruik nu vochtvreter (calciumchloride), maar heb ergens gezien (Nurdrage?) dat NaOH ook (beter) werkt.

Als ik NaOH als droog middel gebruik, kan je het dan na de tijd weer verwarmen om het weer droog te krijgen of krijg ik dan steeds en steeds meer natriumcarbonaat?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Droogmiddel

Post by woelen » 17 May 2010, 13:08

Natriumhydroxide krijg je niet meer droog. Zelfs bij 200 graden houdt het nog water vast en krijg je een vloeibare zeer corrosieve smelt.

NaOH als droogmiddel is vooral goed in combinatie met zure dampen. Bijvoorbeeld als je CuCl2.2H2O, gekristalliseerd uit zoutzuur, zuiver wilt maken, dan kun je de koperchloride en de natrium hydroxide beide (in aparte kleine bakjes) in een grotere goed afgesloten bak doen. De NaOH absorbeert dan vocht en tegelijkertijd resten HCl uit je nog ietwat zure CuCl2.2H2O.

CaCl2 droogt alleen maar, het absorbeert geen zure dampen. CaCl2 kun je wel terugwinnen door het flink te verhitten totdat het geen water meer afgeeft.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 May 2010, 15:33

Ah mooi. Bedankt voor het antwoord.

Ik ga denk ik vooral dan calciumchloride gebruiken en voor stoffen met zuren misschien NaOH. Ik heb 5kg van NaOH, maar "weggooien" aan indampen is ook beetje zonde.

Wel leuk om te weten dat je calciumchloride weer kan terugwinnen. Zal Bison (verkoopt vochtvreter) niet zo leuk vinden. :P

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 May 2010, 19:26

Dat terugwinnen kost ook een hoop energie. :P
Organisch chemicus

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 18 May 2010, 12:49

woelen wrote:(...)
CaCl2 droogt alleen maar, het absorbeert geen zure dampen. CaCl2 kun je wel terugwinnen door het flink te verhitten totdat het geen water meer afgeeft.
Mijn ervaring hiermee is wel dat als je het CaCl2 eenmaal helemaal droog hebt, dat het dan niet meer helemaal wil oplossen. Wat daar de reden van is, weet ik niet.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 18 May 2010, 14:19

De hoofdreactie bij drogen is: CaCl2.2H2O --> CaCl2 + 2H2O
Er treedt echter ook een nevenreactie op.
Iedere keer als je CaCl2 weer droogt gaat er een beetje chloride verloren door hydrolyse: CaCl2.2H2O --> Ca(OH)Cl + HCl + H2O

Bovenstaande reactie is een sterk vereenvoudigde weergave van de werkelijkheid, maar feit is wel dat er een klein beetje HCl verloren gaat en er een basische stof achterblijft. Chloride ionen worden vervangen door hydroxide ionen. Deze hydroxide ionen nemen ook nog wat kooldioxide uit de lucht op onder vorming van carbonaat. Dit verklaart het niet meer volledig willen oplossen van het opnieuw gedroogde CaCl2. De kwaliteit gaat dus bij iedere droging wel iets achteruit.

Je kunt op deze manier toch wel een keer of 10 gebruik maken van je CaCl2 voordat het zo slecht wordt dat je het beter weg kunt gooien. Het hangt ook af van wat je er mee droogt. In combinatie met sommige basisch reagerende stoffen treedt die bovengenoemde hydrolyse sterker op dan met neutrale of zure stoffen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

spidey
Kobalt

Post by spidey » 19 May 2010, 15:25

Aha, bedankt voor de uitleg.
Dus als je CaCl2 in droge toestand zuiver wilt hebben, dan moet je wat anders verzinnen. Bestaat er een methode om het zuiver te maken voor het hobbylab?

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 May 2010, 15:40

spidey wrote:Aha, bedankt voor de uitleg.
Dus als je CaCl2 in droge toestand zuiver wilt hebben, dan moet je wat anders verzinnen. Bestaat er een methode om het zuiver te maken voor het hobbylab?
Vacuüm laten kristalliseren?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 19 May 2010, 16:43

Calciumchloride lost dermate goed op in water, dat kristallisatie niet lukt, alhoewel verdrijving van water met aceton misschien mogelijk is. Aceton is echter nogal duur voor de hobbyist, zeker voor zo'n toepassing. En hoe krijg je je aceton watervrij? :P
Organisch chemicus

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 19 May 2010, 17:21

Wouter wrote:Calciumchloride lost dermate goed op in water, dat kristallisatie niet lukt, alhoewel verdrijving van water met aceton misschien mogelijk is. Aceton is echter nogal duur voor de hobbyist, zeker voor zo'n toepassing. En hoe krijg je je aceton watervrij? :P
Door er watervrij calciumchloride bij te doen. Duh 8-)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 19 May 2010, 18:12

Gewoon continu vacuüm trekken. Dan kookt je water al bijna bij kamertemperatuur. Zou dat niet kunnen?

Fuzzwood
Koolstof

Post by Fuzzwood » 19 May 2010, 19:38

Dan moet je al een vacuüm van 30 mmHg trekken. Dat komt overeen met 0.04 atmosfeer. Een beetje verwarming zou toch wenselijk zijn.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 20 May 2010, 00:08

Is voor mij geen probleem. Dus gewoon vacuumdestilleren? En bij die lage druk krijg je niet de vorming van het basisch chloride?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 20 May 2010, 10:39

Ik vermoed dat de ontleding van het chloride naar zoutzuur voornamelijk thermisch is. Bij vacuüm zal dat dus minder zijn. Maar mogelijk raakt het kristal ook heelmaal geen water los, omdat dat water niet volledig los is. Anders zou het volstaan om je zouten net boven de 100 graden te brengen, terwijl dat voor lang niet alle zouten geldt. Andere zouten verliezen het kristalwater zelfs al eerder.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 03 Jun 2010, 12:11

Ik bedacht me net iets. Je hebt van de glas dat voor een zoutbrug wordt gebruikt. Dat laat toch geen zouten in oplossing door? Dat geleid stroom/elektronen alleen?

Wat nou als je een kant van zo'n zoutbrug pakt en daar NaOH of CaCl in doet en dan continu lucht/water aan de andere kant uit probeert te trekken. Dan neemt de NaOH of CaCl vocht op (waar het op is aangesloten) en trek je het meeste er weer van af met een pomp ofzo. Zo zou je water kunnen blijven onttrekken met het droogmiddel.

Ik ben bang dat het niet gaat werken en dat de verbinding water-droogmiddel te sterk is, maar misschien kan het?

Post Reply