Droogmiddel

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Re: Droogmiddel

Post by woelen » 03 Jun 2010, 16:31

Dergelijk glas laat wel degelijk een zoutoplossing door. Het is een gesinterde glasfrit (een laagje poreus glasachtig materiaal), waar oplossingen van zouten langzaam door heen lopen. Als je zo'n ding vacuum trekt, dan trek je van de andere kant de zoutoplossing er vrij snel doorheen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 05:42

Is natriumsulfaat geen geschikt droogmiddel? Ik heb dit eens gebruikt in een etherige oplossing van en organische stof om te kijken of het nog water bevatte, en zo ja, dan ging het klonteren, en zo niet, dan ging het niet klonteren. Het lijkt mij toch niet zoń probleem om dit spul nadat het water heeft opgenomen, het kristalwater er weer uit te koken en het weer opnieuw te gebruiken?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2010, 09:01

Natriumsulfaat is volgens mij niet hygroscopisch.
Organisch chemicus

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 15:26

Niet? Dus de enige reden dat je dat toevoegt in een organisch mengsel is om te kijken of er nog water in zit, ipv het meteen te verwijderen? Dit wist ik niet :P

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 11 Jun 2010, 15:40

NaOH is wel hygroscopisch, misschien bedoel je dat?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 15:46

Neenee ik bedoel zeker weten natriumsulfaat. NaOH is sowieso niet handig om gewoon bij een organisch product te gooien om het droog te krijgen, want dan wordt het hoogstwaarschijnlijk kapotgeoxideerd :P Dat natriumsulfaat gooi je er wel gewoon bij en kan je er weer uitfilteren, maar of het nu ook hygroscopisch is of alleen maar een indicator dat er water in zit is mij onduidelijk.

Gruson
Neon

Post by Gruson » 11 Jun 2010, 16:28

Natriumsulfaat is wel degelijk hygroscopisch, het watervrije zout wordt inderdaad gebruikt om bijvoorbeeld na een extractie je organische laag te drogen. Het vormt het decahydraat als ik het me goed herrinner.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2010, 17:03

Dat klopt inderdaad, het neemt vocht op uit organische oplosmiddelen. Maar neemt het ook goed vocht op uit de atmosfeer? Dat is namelijk de definitie van hygroscopiciteit, niet of het water uit een oplossing kan halen. Handbook of Chemistry & Physics zegt niets over de hygroscopische eigenschappen van de stof. Cacliumchloride krijgt het predicaat "deliquescent" mee, oftewel, het vervloeit in z'n eigen aangetrokken vocht. Natriumchloriet wordt hygroscopisch genoemd (als voorbeeld).
Organisch chemicus

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 11 Jun 2010, 17:07

Oh nu is het al duidelijker, ik dacht namelijk dat hygroscopiciteit en water uit een oplossing kunnen halen hetzelfde waren. Niet dus :P

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2010, 18:00

Neemt niet weg dat ik het nog steeds niet zeker weet of het nu wel of niet een hygroscopische stof is. Wikipedia zegt wel dat het hygroscopisch is. Ik heb zelf geen voorraad staan, iemand die een gram wil opofferen? :P
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 11 Jun 2010, 19:07

Ik heb een natriumsulfaat kristal en die is nog steeds droog, volgens mij trekt het geen vocht aan.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 11 Jun 2010, 19:31

Het gaat hier om watervrij natriumsulfaat. Dus zonder kristalwater.
Organisch chemicus

Gruson
Neon

Post by Gruson » 11 Jun 2010, 21:14

Ah zo, interessante nuance. Ben nu wel benieuwd, wie heeft wat watervrij natriumsulfaat liggen?
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 13 Jun 2010, 13:36

Ik zou zelf voor een goedkopere oplossing kiezen namelijk natriumcarbonaat. Dit is de driehoek soda die je in de supermarkt kan kopen. Het vormt een decahydraat, maar even in de oven maak je er zo een anhydraat van. Daarna zuigt het zichzelf wel weer vol. Dit werkt dus op dezelfde manier als natriumsulfaat, maar is vele malen goedkoper, namelijk 1 euro voor een kilo. Ammoniumnitraat is erg hygroscopisch en kan gewonnen worden uit bepaalde type kunstmest.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 13 Jun 2010, 14:25

Drogen met natriumcarbonaat, klinkt goed. Dit is ook vocht uit de lucht, hé? Dus hygroscopisch.

Ik bedacht me dat je kopersulfaat zonder water ook zou kunnen gebruiken voor droogmiddel. Voordeel tegen over natrium-varianten is dat je kan zien wanneer het vol vocht zit, dan is het weer blauw. :)

Post Reply