Pottenbakker Chemicaliën

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Re: Pottenbakker Chemicaliën

Post by spidey » 17 Jun 2010, 08:21

Soda

Wat je ook nog zou kunnen kopen is soda. Ik heb eens een kilo gekocht en als je dit oplost in water, dan gaat maar een deel in oplossing. De temperatuur daalt hierbij heel behoorlijk -- 400 ml water + 100 ml soda en de temperatuur daalde van iets boven de 20 naar iets onder de 10 graden C.

Het overige deel is vermoedelijk watervrijde soda (normale soda bestaat uit Na2CO3.10H2O), dat maar heeeeeel langzaam oplost (test: over maanden) en nog wat spul dat helemaal niet wil oplossen. Misschien is dat laatste wel een silicaat.

Ik gebruik de gefilterde oplossing hiervan om dampen van zuren af te vangen als ik een zure oplossing vacuüm zuig, om de (rotatie)pomp te beschermen. Gewoon door een koffiefilter gooien en de oplossing wordt geheel helder.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 17 Jun 2010, 08:47

Soda koop je beter bij de supermarkt. Dat is echt zuiver en lost (zij het langzaam) helemaal op tot een kleurloze en heldere oplossing. Neem zgn. kristalsoda.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 17 Jun 2010, 13:15

Zilversoda (of kristalsoda) is echt heel goed in de supermarkt te koop, inderdaad. Zuiver en bovendien goedkoop.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 05 Aug 2010, 10:52

Vandaag langs geweest, ziet er allemaal goed uit en redelijk verpakt. De cobalt(II)sulfaat was op, er was wel cobalt(II)carbonaat, maar dat is duurder en minder veilig (bruisen enzo). Koper(II)sulfaat ga ik ook nog wat meer van kopen, o.a. een mooie kristal voor me broer maken.

Ik ben blij, allemaal mooie nieuwe stoffen. :D
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 05 Aug 2010, 16:35

Zuiveren van de koper(II)sulfaat via verwarmen en koelen - gaat erg goed lijkt me zo.

Heb 150g water samengevoegd met 250g koper(II)sulfaat. Dan in magnetron gedaan tot koken, roeren en nog een keer koken. Vervolgens in een bak met water met ijs gedaan. Misschien is langzaam afkoelen nog beter. :)

Paul
Koolstof

Post by Paul » 09 Aug 2010, 18:08

Leuke foto's en mooie kristallen. Ik denk echter dat als je doel is een mooi groot kristal te maken het niet eens nodig is om het kopersulfaat te zuiveren. Ik weet niet welke zuiverheid ze erbij geven, maar ik maak prima kristallen van technisch zuiver kopersulfaat, scheelt je misschien weer wat werk. Ik heb trouwens wel een keer gehad dat mijn glaswerk barste omdat er een dikke koek van kristallen op de bodem zat, waardoor het water tussen de kristallen en het glas niet weg kon tijdens het verwarmen. Ik maak er dus altijd wat grotere brokken van voor ik het verwarm.

Hoe groot ben je van plan het kristal voor je broer te maken? Langzaam en ongestoord afkoelen geeft grotere kristallen, misschien dat je nog wat piepschuim hebt liggen ofzo, dat is wat ik meestal gebruik om het zaakje te isoleren. In een groter volume met heet water zetten werkt ook, of gewoon op een verwarmingselement dat je goed kunt regelen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 09 Aug 2010, 19:08

Paul wrote:Hoe groot ben je van plan het kristal voor je broer te maken? Langzaam en ongestoord afkoelen geeft grotere kristallen, misschien dat je nog wat piepschuim hebt liggen ofzo, dat is wat ik meestal gebruik om het zaakje te isoleren. In een groter volume met heet water zetten werkt ook, of gewoon op een verwarmingselement dat je goed kunt regelen.
10 cm of meer. Het is de vraag of het goed wil. Gelukkig is koper(II)sulfaat niet zo duur en je kan het keer op keer weer oplossen en kristalliseren.

Ik ben van plan om de laatste optie te gaan proberen (geleidelijk regelbaar verwarmingselement), met misschien wat piepschuim. :)

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 12 Sep 2010, 16:47

Na de barium-affaire :), ga ik proberen het nu beter aan te pakken. Daarom zou ik graag van jullie wat meer informatie willen over het onschadelijk maken van de andere stoffen die ik heb gekocht. En dan met name verbindingen van vanadium en mangaan (zoals -sulfaat, -chloride, -acetaat oplossing).

Wikipedia heeft veel info, maar niet over onschadelijk maken (of minder giftig).

Vanadium is net zo erg als nikkel (carcinogeen), beide stoffen heb ik nog niet gebruikt om die reden.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 12 Sep 2010, 18:38

Zoals ik al vermeldde: gewoon alle stoffen die je gebruikt als chemisch afval behandelen. Let er ook op dat je geen oxidatoren bij reductoren gooit, en zuren bij basen. In ieder geval niet zonder dat je weet wat er gebeurt. ;)
Organisch chemicus

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 13 Sep 2010, 13:22

Z4x wrote:Na de barium-affaire :), ga ik proberen het nu beter aan te pakken. Daarom zou ik graag van jullie wat meer informatie willen over het onschadelijk maken van de andere stoffen die ik heb gekocht. En dan met name verbindingen van vanadium en mangaan (zoals -sulfaat, -chloride, -acetaat oplossing).

Wikipedia heeft veel info, maar niet over onschadelijk maken (of minder giftig).

Vanadium is net zo erg als nikkel (carcinogeen), beide stoffen heb ik nog niet gebruikt om die reden.
Mangaan is niet echt giftig, vanadium is wel giftig, vooral in oxidatietoestand +5. In het laatste geval moet je je ook weer niet bang laten praten, want vanadyl sulfaat (bevat vanadium in +4 oxidatietoestand) wordt ingenomen door bodybuilders en anderen die sterke spieren willen (zoek maar eens op 'vanadyl sulfate' en dan zie je allerlei sites waar pillen met deze stof er in worden verkocht). Nu denk ik zelf dat het niet goed is om vanadiumverbindingen in te nemen, maar gezien de populariteit van vanadyl sulfaat zal het ook wel weer niet zo giftig zijn.

Wat betreft afval-verwerking, transitiemetalen kun je niet onschadelijk maken, ze blijven bestaan en je kunt ze niet afbreken zoals bijv. wel kan met organische oplosmiddelen. Zelf heb ik een fles op mijn werkblad staan, waarin de oplossingen met de transitiemetalen in gaan en eens in de zoveel tijd, als ik toch een keer spul wegbreng naar de gemeentewerken (bijv. schilderafval, sloopafval, grof vuil) neem ik ook die fles of twee flessen met zware metalen oplossing mee. Ik zeg dat het fotografie afval is en zet op de fles "zware metalen". Hierin gaan oplossingen van Se, Te, V, Cu, Co, Ni, Mo, W, Hg, Ag, U, Ba en Cd. Oplossingen van lanthaniden, Cr (na reductie tot +3), Mn, Ti, Nb en Ta gaan als het maar gaat om een mespuntje gewoon het riool in, anders in de fles voor zware metalen. Oplossingen van Li, Na, K, Mg, Ca, Sr, Fe gaan gewoon onvoorwaardelijk het riool in, maakt niet uit hoe veel.
Wat betreft niet-metalen, nitraten, nitrieten, sulfaten, sulfieten, fosfaten, fosfieten, halogeniden gaan het riool in (mits niet verontreinigd met andere giftiger stoffen). Selenieten en selenaten gaan in de fles voor "zware metalen" en tellurieten idem dito. Hypohalogeniten, halogenaten en perjodaten gaan ook het riool in, samen met wat overmaat sulfiet. Zuren en basen gaan ook het riool in, want dat maakt niet uit, de gootsteenontstopper is ook allemaal NaOH of een hoop zuur. Perchloraten bewaar ik, die werk ik op tot ruw materiaal (heel makkelijk met KCl) en die eindigen hun tweede leven op 31 december op een iets spectaculairder wijze :) Afval kan soms ook nog leuk zijn :D

Ik werk op micro-schaal, ook vanwege het afval. Een literfles voor afval gaat bij mij toch wel een klein half jaar mee. Als je maar 2 of 3 ml oplossing gebruikt in een reageerbuisje, dan kun je al 300 - 500 experimenten doen voor die fles vol zit. Ik heb dus nooit veel afval bij huis.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 01 Oct 2010, 11:22

Ik zou graag van de (onzuivere) ijzer(II)sulfaat (van de pottenbakker) verschillende zouten maken en deze laten kristalliseren. Ik zat te denken aan:

- ijzer(II)sulfaat
- ijzer(III)sulfaat
- ammoniumijzer(II)sulfaat-hexahydraat
- ammonium-ijzer-aluin

Ik wil dit deze keer het iets anders aanpakken, meer van te voren berekenen en dan pas wat proberen. (behalve dat je er zo meer van leert, is het ook erg koud in de schuur :P)

Het eerste obstakel is ijzer(III)sulfaat uit mijn ijzer(II)sulfaat kristallen krijgen. Ik zou voor het oplossen van de kristallen kunnen selecteren op kleur, daar scheid ik de twee al aardig, maar misschien is er een betere manier? Volgens mij lost ijzer(III)sulfaat niet zo goed op in water. Zou ik de opgeloste kristallen in een bak met gewoon ijswater kunnen koelen. De neerslag is dan voornamelijk ijzer(III)sulfaat?

snooby
Waterstof

Post by snooby » 20 Dec 2013, 21:30

Ik wil graag de stof tetraminocarbonato cobalt (III) sulphate trihydrate maken. Hiervoor begin ik met kobaltsulfaat. Ik heb het internet afgestuimd naar een goedkope bron en diverse bronnen gevonden.

http://www.robbelien.nl/shop/keramiek-b ... n.html?p=3.

en

http://www.hazelaar.nl/product/1340806123/cobaltsulfaat.

De bovenste bron verkoopt 500 gram voor 6 euro terwijl de tweede 100 gram verkoopt voor 4 euro :| :|

Het is een must dat het zuiver spul is en vooral de bovenste bron vertrouw ik niet helemaal, lijkt me té goedkoop eigenlijk.

spidey
Kobalt

Post by spidey » 21 Dec 2013, 18:26

Met geen van beide keramiekers heb ik ervaring. Wel is mijn ervaring dat veel keramiekerschemicalieën (niet alle) opvallend zuiver zijn (rond de 99%).

Als je uitgangsproducten echt zuiver moeten zijn, zou ik het bij Labstuff of Hinmeijer proberen. Maar daar betaal je uiteraard voor; keramiekersspullen zijn niet voor niets een stuk goedkoper.

snooby
Waterstof

Post by snooby » 21 Dec 2013, 19:09

Bedankt voor de reactie. Stemt me goed bij jou in ieder geval de meeste chems zuiver zijn bij pottenbakkers. Ik zie dat het koperchloride daar 98% puur is dus denk dat ik de gok neem. Bij Labstuff is dat spul 23 euro per 100 gram. Dat vind ik echt een beetje overdreven in dit geval. Maandag pleeg ik eff een belletje om te vragen of ze het zelf weten!

spidey
Kobalt

Post by spidey » 22 Dec 2013, 05:02

Vraag anders gewoon de MSDS van een paar zouten op waarin je geïnteresseerd bent. Dan heb je ook meteen een idee over welke onzuiverheden je kunt verwachten.

Post Reply