Elektrode

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Z4x
Germanium
Chemistry interests: Overall

Elektrode

Post by Z4x » 13 Jul 2010, 20:18

Ik weet niet of er al een 'speciaal' topic was voor/over elektroden. Misschien handig om hier alles neer te zetten. :)

Ik heb direct ook al een beetje gek idee.
Op wikipedia las ik iets over silicium als elektrode. Dit spul zit toch in chips?

Wat nou als ik een oude processors ontdoe van zijn plastic bescherming, zou ik dan de silicium kunnen gebruiken als elektrode? Of reageert de silicium?
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Z4x
Germanium

Re: Elektrode

Post by Z4x » 16 Jul 2010, 12:24

Als jullie het niet zeker weten, ik heb voldoende slachtoffers om het uit te proberen. Oude IC's, PIII en transistors (die vaak wel paar ampère aan kunnen). Waar zou ik het plastic van zo'n ding in op kunnen lossen? Aceton?

edit
Talking about the devil.

http://hackaday.com/2010/07/16/decappin ... -with-sap/.

Nernst
Stikstof
Chemistry interests: Organic

Post by Nernst » 16 Jul 2010, 22:37

Z4x, graag berichten wijzigen en niet meermaals achter elkaar posten. Ik heb nu 2 berichten samengevoegd.

Paul
Koolstof

Post by Paul » 17 Jul 2010, 13:19

Op ebay of marktplaats kan je silicium wafers kopen. Neem gewoon een afgedankte wafer, die kosten misschien een paar euro of dollar en bestaat uit puur silicium. Meestal zitten er ergens fabricage fouten in waardoor ze afgekeurd zijn. Meestal worden ze als verzamelobjecten aangeboden. Je zou misschien ook siliciumcarbide kunnen gebruiken? (Of moet het puur silicium zijn?) Siliciumcarbide (ook wel carborundum genoemd) is ook gemakkelijk aan te komen.

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 Jul 2010, 15:13

Bedankt voor de tip.

De vraag is natuurlijk of silicium inert genoeg is voor elektrolyse. Inert genoeg voor waterstof en zuurstof (met zwavelzuur/natronloog) of zelfs inert genoeg om bijvoorbeeld chloor te maken. Dat laatste lijkt me niet, maar dat eerste zou best wel kunnen misschien.

Als je een aanbieding vindt op ebay/marktplaats voor paar euro en weinig verzendkosten, mag je het zeggen. Ik kan geen kleine vinden met weinig verzendkosten. Blijkbaar kennen ze niet brievenbuspost.....

//edit: het zou ook kunnen dat bij elektrolyse je gewoon siliciumdioxide krijgt en dus zand. :P

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Jul 2010, 16:28

Geleidt puur silicium überhaupt wel electriciteit? Grafiet doet dat wel, maar dat is te danken aan de aparte structuur van grafiet.
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 Jul 2010, 20:21

Hoe werken anders die chips? Of etsen ze op de silicium nog koper ofzo?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 17 Jul 2010, 21:31

Silicium wordt volgens mij gebruikt in of als halfgeleider(s). Ik heb geen idee hoe het zit. Het was dus een oprechte vraag. :)
Organisch chemicus

Z4x
Germanium

Post by Z4x » 17 Jul 2010, 22:25

Dan geleidt ie in ieder geval voor de helft. :+

Na dit gelezen te hebben: http://nl.wikipedia.org/wiki/Halfgeleid ... tronica%29.

Si zelf geleidt niet, maar door verontreiniging zoals fosfor/broom wel weer. Afhankelijk van de sporen/gates op de wafer of chip die ik sloop zou ik daar mee elektrolyse kunnen doen. Dan is er nog de vraag of de Si (met broom/fosfor) niet gaat reageren.

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 04 Aug 2010, 17:51

Ik ben trouwens zelf ook op zoek naar Titanium of Mixed metal oxide elektroden voor wanneer ik weer een keer geld heb, maar ik kan ze echt nergens vinden, zelfs niet op ebay. Grafiet ben ik niet zo tevreden over vanwege de suspensie van zwarte troep die ontstaat aan een van de elektroden.
Weet iemand waar ik deze elektrodes kan vinden?
Verder zag ik op de site van Woelen ideale zelfmaak elektrodes met platina draad, maar ik ben niet zo'n held in glas smelten en mijn portemonnee is ook geen platina-liefhebber :P

Gruson
Neon

Post by Gruson » 05 Aug 2010, 11:01

Via Pyroforum op deze link gekomen: http://www.5bears.com/mmo.htm.
Erg goedkoop.
It could be that the purpose of your life is only to serve as a warning to others.

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Aug 2010, 13:39

Die MMO electrodes zien er aardig uit. Misschien probeer ik wel zo'n setje. Ze zijn alleen wel erg groot, zelfs die kleine research electroden zijn nog steeds zo'n 80 mm hoog en 40 mm breed. Dat vereist veel electrolyt. Voor zout en kaliumchloride is dat geen probleem maar als je wilt werken met exotischer stoffen (wat ik wil), dan wordt het toch wel vervelend. Dan gebruik ik liever die platina draadjes waar toch ook zeker 5A door heen gejaagd kan worden.

Hoe dan ook, wil je echt een beetje een serieuze cel voor maken van chloraten e.d. reken dan toch maar gauw op EUR 100, ook met die electroden van 5bears.com. De voeding komt daar nog over heen.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 05 Aug 2010, 16:32

Dank je Gruson, pagina even gebookmarked :P
Woelen, die elektroden van platinadraad, hoeveel heeft je dat gekost? Ik weet namelijk niet hoeveel cm platinadraad je erin hebt verwerkt. Maar die elektrodes zijn dus alleen geschikt voor kleine hoeveelheden?

woelen
Kobalt
Chemistry interests: --------------

Post by woelen » 05 Aug 2010, 16:44

Die electroden van platinadraad hebben me ca. EUR 30 gekost per stuk. Ik heb via iemand van sciencemadness (volgens mij Fleaker, maar helemaal zeker weet ik het niet meer) platinadraad gekocht met een doorsnee van 0,5 mm voor $5 per cm. Dat is echt goedkoop.

De draden zijn niet bedoeld om kilos chloraten of bromaten mee te maken. Ik heb ze gebruikt om bromaat te maken, enkele tientallen grammen per dag zijn zeker haalbaar (stromen van 3A). Je moet platina alleen als anode gebruiken, voor de kathode gebruik je bijv. titaniumdraad zoals ik gedaan heb op mijn website.

Ik weet niet wat voor hoeveelheden jij in gedachten hebt, maar ik vind enkele tien gram per dag al meer dan voldoende. Ik hoef geen kilos chloraat of bromaat te maken. Als je het wilt gebruiken voor maken van vuurwerk, tja... dan heb je natuurlijk wel meer nodig dan 100 gram of zo, maar dat is iets wat ik niet doe.

De platinadraden heb ik vooral gekocht vanwege het universele karakter. Die anoden van de 5bears.com site zijn uitstekend voor chloraat-produktie en misschien ook voor bromaat (niet voor perchloraat!), maar je kunt er niet veel anders mee. Platinadraad heeft een grotere research waarde. Ik heb er ook experimenten mee gedaan zoals electrolyseren van acetaat-oplossingen, molybdaat-oplossingen en nog meer exotische dingen, simpelweg omdat ik het interessant vind om de electrochemie te bestuderen van diverse elementen zonder dat de electrode oplost en allerlei nevenreacties geeft. Die electroden van 5bears.com zullen in veel electrolyten met zware metalen snel 'vergiftigd' worden en onbruikbaar worden. Dat probleem heb je niet met platinadraad.

Dus kort samengevat: wil je produktie van chloraat en/of bromaat in vrij grote hoeveelheden in korte tijd, ga dan voor een flinke MMO-electrode zoals 5bears.com die aanbiedt (basic setje van $55 lijkt mij uitstekend hiervoor), wil je kleine hoeveelheden chloraat en/of bromaat kunnen maken (bijv. 50 gram), maar wil je ook allerlei andere leuke electrolyse experimenten doen met wie weet wat voor stoffen allemaal, ga dan voor platinadraad.
The art of wondering makes life worth living...
Want to wonder? http://www.oelen.net/science

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 05 Aug 2010, 17:09

Woelen, bedankt voor de info! Ik ging er van uit dat MMO ongeveer zo onkwetsbaar zou zijn als platinadraad, maar dat is dus niet zo.
Dan zou ik toch een keer platinadraad moeten kopen, aangezien ik ook van plan ben om te experimenteren met vanadaten en molybdaten in de toekomst. Bovendien gaat het me er ook niet om om kilo's chloraten te maken, dat lijkt me efficient, aangezien je dan een paar dagen bezig bent met elektrolyse terwijl je voor zo'n 5 euro per kilo gewoon zuivere chloraten kan kopen :P
Ik wil me vooral wat meer verdiepen in elektrochemie, omdat ik merk dat ik hier veel te weinig verstand van heb. Zo'n MMO elektrode leek mij wel een all-round dingetje, maar nu heb ik zo mijn bedenkingen :P

Post Reply