Elektrode

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
lapidee
Helium
Chemistry interests: Inorganic

Re: Elektrode

Post by lapidee » 13 Jul 2011, 20:18

Er zijn geplatineerde titanium anodes in de handel, die zijn welliswaar prijzig maar een stuk goedkoper dan platina.
Die kunnen in vrijwel alle vloeistoffen gebruikt worden, op HF na natuurlijk.

Groet Ruud

Ragbips
Natrium
Chemistry interests: Organic

Post by Ragbips » 13 Jul 2011, 23:23

In PbO2 vallen er nog wel eens zuurstofatomen weg uit het kristalrooster. Door dit niet perfecte rooster krijg je volgens mij van die vage roostertrillingen en dat het Ferminiveau vlakbij de geleidingsband ligt en weet ik veel wat :P

spidey
Kobalt

Post by spidey » 14 Jul 2011, 09:57

lapidee wrote:Er zijn geplatineerde titanium anodes in de handel, die zijn welliswaar prijzig maar een stuk goedkoper dan platina.
Die kunnen in vrijwel alle vloeistoffen gebruikt worden, op HF na natuurlijk.

Groet Ruud
Mja. Ik weet niet hoe en of chloor op platina inwerkt bij electrolyse. Op titanium werkt het in elk geval wel in en wordt je electrode gepassiveerd. Uit Woelen's electrolyse experimenten met MMO electrodes bleek volgens mij dat die redelijk lang meegaan, maar ook niet het eeuwige leven hebben.
Ragbips wrote:In PbO2 vallen er nog wel eens zuurstofatomen weg uit het kristalrooster. Door dit niet perfecte rooster krijg je volgens mij van die vage roostertrillingen en dat het Ferminiveau vlakbij de geleidingsband ligt en weet ik veel wat :P
Klinkt als: Halfgeleider met donoren. (Het kan zijn dat PbO2 een kleine bandgap heeft. Dat vergroot het aantal vrije electronen in de geleidingsband voor T > 0K. Maar waar ik dergelijke gegevens vandaan moet halen, weet ik dus niet.)

Betekent dit dat dat je een Pb staaf kunt nemen en die aan de buitenkant oxideren tot PbO2?

Pyrochemistry
Zwavel
Chemistry interests: Organic

Post by Pyrochemistry » 14 Jul 2011, 16:38

Nee je gaat een Ti staaf coaten met PbO2. MnO2 schijnt ook goede resultaten te leveren.

Dat coaten met MnO2 doe je door een mangaannitraat oplossing aan te brengen op een dragermateriaal, (bijvoorbeeld Ti). De elektroden wordt vervolgens dan gebakken in een oven bij een paar honderd graden Celsius, wat de Mn(NO3)2 doet ontleden in mangaandioxide en stikstofoxiden.

Het exacte proces staat beschreven op pyroforum.

Voor de duidelijkheid, wanneer je Pt gaat gebruiken (het metaal dat practisch nergens in op is te lossen) hoef je je weinig zorgen te maken over elektroden die weg corroderen, zelfs met MMO anoden kan je heel wat elektrolyse runs doen zonder dat deze significant worden aangetast.
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

tim
Waterstof

Post by tim » 27 Nov 2013, 20:05

Hallo allemaal,

Als jullie nog op zoek zijn naar erg goedkope titanium elektrodes, dan heb ik er nog een paar liggen. 20 vierkante centimeter voor 10,-
PM me voor de afmetingen van de elektrode etc.
zeer zuiver product en werkt prima als kathode in combinatie met een mmo/platina gecoatte anode.

groetjes, Tim

Post Reply