Image Generator Hazard Symbols for Chemicals

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Image Generator Hazard Symbols for Chemicals

Post by Z4x » 13 Oct 2010, 23:42

Ik weet niet of op dit topic op de goeie plek is, maar je zou het als een instrument kunnen zien.

Het idee kwam van hier: http://www.amateurchemie.nl/viewtopic.php?f=20&t=589.

De gevaren symbolen zijn erg handig voor bij de beschrijving van een uitgevoerd experiment. Voor het maken van deze symbolen leek het mij handig dit te versimpelen. Ik kon kiezen tussen het schrijven van grote programma's waar ik niet uitkwam of gewoon een makkelijke bereikbare website waar de persoon nog wel iets meer werk moet doen. Ik heb de laatste optie gekozen.

De website: http://lars.stonerocket.co.uk/hazards.html.

Misschien kan deze webpagina ook gebruikt worden voor het maken van eigen etiketten? Met een kleine aanpassing dan tenminste. Hoe dan ook, graag wat commentaar/kritiek. :)

Voorbeeld (klik voor scherpere afbeelding):
voorbeeld.png
Website:
webgui.jpg
Last edited by Z4x on 06 Feb 2012, 14:29, edited 3 times in total.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Paul
Koolstof

Re: Image Generator Hazard Symbols for Chemicals

Post by Paul » 14 Oct 2010, 10:28

Een erg handig stukje software! Ik ga hem zeker gebruik als veiligheids indicator bij experimenten en voor het labelen van mijn voorraad potten. Bedankt voor de tip.

Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Post by Wouter » 14 Oct 2010, 11:02

Nitraten zijn O, niet E. :P Ziet er netjes uit.

OFFTOPIC:
Als je bijlagen scherper wil zien, dan moet je er op klikken

Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 14 Oct 2010, 11:34

Paul wrote:Een erg handig stukje software! Ik ga hem zeker gebruik als veiligheids indicator bij experimenten en voor het labelen van mijn voorraad potten. Bedankt voor de tip.
Bedankt. :)

Ik heb net zelf een test-afdruk gedaan, maar dat ziet er niet zo mooi uit helaas. De afbeelding is wat vaag en uitgerekt. Ik denk dat ik beter een print-knop kan toevoegen die een nieuwe (lege) pagina opent. Deze nieuwe pagina geeft alleen het gekozen etiket weer en dit is dan op een grotere resolutie. Vervolgens hoef je alleen via je webbrowser op printen te drukken. Met de printer opties van je webbrowser kan je het etiket dan ook makkelijker schalen, oftewel kleiner of groter maken. :)

Pyrochemistry
Zwavel

Post by Pyrochemistry » 14 Oct 2010, 19:56

Zo je hebt er wel wat tijd in zitten, erg netjes! :)
Will it work? You only know after the experiment!

Student (M.Sc) Scheikunde

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Oct 2010, 00:30

Ik heb het nog wat verbeterd en uitgebreid. Was vandaag vrij. :)
Phew, dat was aardig wat werk... het is nu 0:36 uur.

* Scherpere afbeelding.
* Drie nieuwe opties: lettertype grootte, rand-dikte en grote van symbool
* Uitgebreide print opties

Ik geef verder geen uitleg over de nieuwe dingen, ik hoop dat de website ze duidelijk kan maken. Zo niet, graag commentaar. :D

http://lars.stonerocket.co.uk/hazards.html.

//edit: ik heb roze gebruikt in de opmaak... zal we het late tijdstip zijn... :P fixed

///grote aanpassing
website is verhuisd naar een map. dus nu is het officieel, maar de oude link werkt ook nog wel (redirect .htaccess):
http://lars.stonerocket.co.uk/chemie/hazards/.

De bbcode chem website is direct ook verhuisd naar:
http://lars.stonerocket.co.uk/chemie/bbcode/.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Oct 2010, 14:42

Je kan ook sub en sup gebruiken in de teksten. Nu moet dat nog handmatig, dus zelf bijvoorbeeld <sub>2</sub> invoeren, maar ik zou daar ook gewoon mijn bbcode/html generator voor kunnen gebruiken. Mooi hoe die twee nu samen kunnen komen. :)

Voorbeeld van sub/sup:
Image

Niemand die commentaar heeft? Zit er dan nergens een fout of iets dat onprettig werkt? Lijkt me sterk. :)

In 'droom-modus' zou ik eigenlijk een webpagina willen maken waar je het A4'tje gewoon voor je ziet en dat je dan kan klikken op locaties en de boel kan invullen. Zo heb je direct overzicht en kan je in 1x keer alles printen. Plus dan natuurlijk nog de mogelijkheid dat je de vorige symbolen ergens kan opslaan. Of voor de web-images een php-script dat er echte afbeeldingen van maakt zodat je niet meer hoeft te printscreen'en en een vervelende witte ruimte tussen symbolen hebt. Z4x droomt nog even verder door...

Oh, ik zou echt Irfanview (http://www.irfanview.com.) gebruiken om de afbeeldingen te bewerken (voor web-images). Er zit een erg handige functie op die je met ctrl+shift+y aanspreekt. Die haalt het wit om één symbool weg. Hij heet "auto crop border" en staat onder edit opties. Dus eerst globaal het symbool uit de printscreen croppen (ctrl+y) en dan shift+ctrl+y voor auto crop. (wel saven as .PNG. Dan is de afbeelding mooi scherp. jpg is echt uit den boze) B)

Nernst
Stikstof

Post by Nernst » 16 Oct 2010, 17:23

Z4x mooi systeem dat je hebt opgebouwd. Ik heb het nog niet echt getest, dus opmerkingen over de gebruiksvriendelijkheid heb ik nog niet. Om je droom nog verder aan te vullen heb nog wel enkele puntjes ;) Je kan er eventueel een database aan linken waar je gebruikers hun etiket aan kan laten toevoegen. Ik denk hier aan op naam van de chemicaliën, vormgeving van het etiket (randen, kleuren, ...). Op deze manier kan ik bijvoorbeeld zoeken op zwavelzuur/sulfuric acid en krijg ik misschien 4-10 verschillende layouts. Ik kan me er eentje uitkiezen en specificeren dat ik graag dit type wil gaan gebruiken voor mijn komende etiketten.

Just my 2 cents

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 16 Oct 2010, 18:33

Een database eraan koppelen is een goed idee. Ik heb wel wat ervaring met php-database, maar ben daar nu wat minder geneigd in. De website is ineens veel hack-gevoeliger en als de database stuk gaat (door update of foute invoer) dan werkt een groot deel niet meer en krijg je allemaal error's op de pagina. Het kan wel goed werken, zoals deze forums, maar dat is door echte php-kenners gemaakt. :) Een cookie is dan misschien beter. Maar het was een droom en daar kan alles in, dus het blijft een goed idee. :)

Ik probeer mijn website een beetje aan de man te brengen. Ik heb al op chemieforum, wetenschapsforum en hier gepost. Misschien wil iemand ook wel een topic met link op een ander forum zetten? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan zo'n Engelse forum (iets met een x?) en de Duitse die hier soms ook langs komt. Als er veel commentaar komt, dan registreer ik daar natuurlijk wel om te reageren.

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 16 Oct 2010, 18:49

Je kan het altijd proberen bij pyrochemie.nl, versuchchemie.de of sciencemadness.com.
Organisch chemicus

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 26 Oct 2010, 22:01

Moet nog veel gebeuren, maar hier is een kleine voorproef van de vernieuwde versie (en nieuwe symbolen). :)

http://lars.stonerocket.co.uk/t33/testing.html.

//edit: op IE doet de witte balk raar. is heel lang. dat is wel jammer, maar wordt gefixed. meeste mensen hebben IE waarschijnlijk. slechte release van mij, maar dit is dan ook test versie

spidey
Kobalt
Chemistry interests: Inorganic

Post by spidey » 26 Oct 2010, 22:13

Die uitvouwlijst is mooi, maar ik vind de oude oranje symbolen eigenlijk toch beter.
Wat ik zelf een handige aanduiding vind is de fire diamond. Die geeft voor mijn gevoel in meer detail, maar toch in een oogopslag aan wat er aan de hand is.

Edit: die oranje symbolen als vector grafiek zou wel cool zijn.
Edit: typo

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 26 Oct 2010, 22:29

spidey wrote:Edit: die oranje symbolen als vector grafiek zou wel cool zijn.
Edit: typo
grafiek? Please explain. Of bedoel je gewoon de oranje symbolen als vector? Die staan al op wikipedia, daar heb ik ze ook weg. Met tekst onder de symbolen in vector is meer werk en zal mij waarschijnlijk niet lukken in php/website.
spidey wrote:Wat ik zelf een handige aanduiding vind is de fire diamond. Die geeft voor mijn gevoel in meer detail, maar toch in een oogopslag aan wat er aan de hand is.
Helaas gaan de oranje symbolen en de fire diamond er uit en worden vervangen door de nieuwe GHS. Global Hazard Symbol betekend het dacht ik. Dit jaar mag het en in 2015 moet het. Misschien dat ik de oude symbolen wel ga ondersteunen in de nieuwe website, maar ben er nog niet 100% zeker over. Motivatie ontbreekt een beetje. De oranje symbolen kan je namelijk ook al maken met de oude website/design. Voor de fire diamond zijn ook al paar generatoren op internet. Eentje werkte wel aardig goed, maar je kon alleen een grotere versie van het symbool via .pdf krijgen door te betalen (1 dollar/euro ofzo).

Op de nieuwe website komt ook nog aan de rechterkant print opties. Dan kan je links allemaal ontwerpen maken en rechts direct plaatsen op een A4 voor printen. Dat is de bedoeling tenminste. Print en beeldscherm werken niet altijd samen. :P De pagina-schaal factor is bijvoorbeeld erg belangrijk.

Z4x
Gallium

Post by Z4x » 15 Dec 2010, 21:01

http://lars.stonerocket.co.uk/t33/testing.html.

Nog niet af!, maar heb helaas niet veel tijd op dit moment om er aan te werken. Februari misschien weer.

Ondertussen kunnen jullie de website wel proberen en zeggen wat je er van vindt.

Lars

Ragbips
Natrium

Post by Ragbips » 16 Dec 2010, 22:09

Wow, nu is hij nog gaver! (H)

Post Reply