Sterk zuur filtreren

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Post Reply
Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Sterk zuur filtreren

Post by Reap » 06 Oct 2011, 16:01

Ik heb op school eens nagevraagd hoe men een sterk zuur (H2SO4) filtreert.
ik heb namelijk een mengsel van dit:
CuSO4
Cu2+
SO42-
H3O+
H2O
HSO4-
in het kort: zwavelzuur, water, kopersulfaat.
ik wil zoveel mogelijk kopersulfaat uit deze oplossing krijgen.
ik dacht, "kook het water eruit en filtreer het dan".
maar papierfilters kunnen denk ik niet tegen zo'n hoge concentratie H2SO4.
Het antwoord dat ik kreeg was, een glasfilter gebruiken.
ik heb geen glasfilter of vacuum pompje tot mijn beschikking.
ook wil ik de oplossing niet verontreinigen met Na+ ionen.
zijn er nog andere alternatieven dan behalve deze oplossing bewaren om kopersulfaat mee te blijven maken? (als dat al mogelijk is vanwege de geleidingsproblemen uit een ander topic.)

spidey
Kobalt

Re: Sterk zuur filtreren

Post by spidey » 06 Oct 2011, 20:32

Als je "echt" filtreerpapier gebruikt (bijv. Schleicher & Schull), dan kun je nog opvallend zure oplossingen filtreren. Wat echt dodelijk is voor je filtreerpapier, is de combinatie van zuur en oxidatief, dus bijvoorbeeld zuren met waterstofperoxide of aqua regia en sterk salpeterzuur.

Als je je kopersulfaatoplossing alleen hebt aangezuurd met een beetje H2SO4, dan kun je zonder problemen filtreren met filtreerpapier.

Een alternatief is om er wat koperhydroxide in te doen. Als dat niet meer wil oplossen, dan kun je zeker filtreren. Het overtollig koperhydroxide blijft sowieso in je filter hangen, ook bij grof filtreerpapier.

Reap
Argon

Post by Reap » 07 Oct 2011, 18:13

ja er zit dus ook H2O2 bij, echter in beperkte mate.
ik kwam vanmiddag op een idee om de oplossing in tweeen te splitsen, en bij 1 van de 2 NaOH bij te doen.
zodra de pH boven de 7 uitkomt zou Cu(OH)2 neer moeten slaan denk ik.
filtreren.
en dit kan ik als base gebruiken voor de nog zure oplossing, zonder dat ik mijn 2e oplossing verontreinig met Na+ ionen.

even over dat filterpapier:
nee ik heb gewoon alleen simpele koffiefilters, ik wilde ze bij labstuff bestellen alleen waren op dat moment uitverkocht.
ook al had ik het besteld, en waren ze op voorraad, ik wacht nu al 7 weken op mijn bestelling. dus zou ik ze nog niet gehad hebben :).

spidey
Kobalt

Post by spidey » 07 Oct 2011, 22:16

Als het een beetje H2O2 is, dan is dat waarschijnlijk niet zo'n probleem, maar die koffiefilters lossen een stuk gemakkelijker op dan goede kwaliteit filtreerpapier. De pH en oxidatiepotentiaal van koffie vereisen nou eenmaal geen kwaliteit B)

Ik denk dat je aanpak met NaOH goed is. Wel even het neerslag spoelen en goed schudden met water, om ook het laatste Na2SO4 weg te krijgen (hydroxides, ook die van koper, zijn erg volumineus en houden dus een hoop oplossing vast -- suctiefilteren is ook hier weer een voordeel).

Reap
Argon

Post by Reap » 08 Oct 2011, 01:22

Ja ik ben ook niet erg blij met koffiefilters, maar ik verzamel mijn wensen voorlopig zodat ik veel dingen tegelijk kan bestellen bij labstuff.
Die koffiefilters laten bijvoorbeeld ook fijne koolstof deeltjes door
Kwam ik achter toen ik gespoelde en gedroogde C-Zn batterij pasta (C + MnO2 + elektrolyt) met H2O2 en H2SO4 behandelde (om MnSO4 te maken) en vervolgens afgefiltreerd heb.
(ja ik ben mezelf bewust van het feit dat H2O2 decompositie gekatalyseerd wordt door MnO2, maar ik heb volgensmij geen beter geschikte reductor beschikbaar)
Maar bedankt voor het advies en bevestiging :D

spidey
Kobalt

Post by spidey » 08 Oct 2011, 09:44

Al eerder heb ik me bezig gehouden met uitzoeken van de verschillen van de diverse soorten filtreerpapier. Verder nog wat basis over suctiefiltreren. (Misschien handig, mocht je dit nog niet zelf hebben gevonden.)

Post Reply