Zelfgemaakte oven

Over de instrumenten en chemicaliën in het chemisch laboratorium.
Wouter
Krypton
Chemistry interests: Organic

Re: Zelfgemaakte oven

Post by Wouter » 01 Dec 2011, 19:08

Twee vuilniszakken vol.
Organisch chemicus

Reap
Argon
Chemistry interests: Inorganic

Post by Reap » 01 Dec 2011, 20:07

Dan bestel ik denk ik gewoon 1/2 hl , heb ik genoeg voor een tijdje :P.
Antraciet zou toch ook langer moeten branden dan houtskool briketten?

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 01 Dec 2011, 20:42

Ja. veel langer.
Organisch chemicus

pact
Helium
Chemistry interests: --------------

Post by pact » 01 Dec 2011, 21:07

Vergeet niet houtskool briketten zijn absoluut niet zuiver. Als wij willen wellen gebruiken we vet oftewel smeedkolen

Image

Dit is een ijzer reductie oven gevoed met houtskool en ijzer oer
het materiaal op de voorgrond is de slak ( mengsel van gesmolten zand en ijzer )
in het midden vormt er een wolf ( brok ruw ijzer )

de temperatuur hier is ongeveer 1200 C

Image

dit is het gieten van brons
verwarms met houts kool en hand balgen !

Reap
Argon

Post by Reap » 02 Dec 2011, 00:50

smelt ijzer niet pas bij 1538C?

spidey
Kobalt

Post by spidey » 02 Dec 2011, 02:14

Reap wrote:Oke spidey had ik geprobeerd, maar ik heb moeite met het zaakje luhctdicht te houden/maken of problemen met de gas opbrengst voor een vlam. (verbruikt meer gas dan je zou verwachten!)
Ik zal wel foto's maken maar op het moment ziet het er niet erg goed uit :P.
Binnenpot is helemaal gebarsten, buitenpot een beetje, zand refractory materiaal tussen het gips is eruit gelopen, hoop as op de bodem, etc. :$
Vrijdag gaat moederlief misschien naar een hobbyzaak en neemt ze 5 Kg gips voor mij mee. :P
De beide video's geven al een aardig beeld van wat je hebt gemaakt.

Ik heb zelf het e.e.a. geprobeerd voor het maken van metalen mallen. Toen viel me al op dat de meeste vuurvaste (=refractory) materialen niet zo'n lang leven hebben. Gips is daar een voorbeeld van. Ook als je het helemaal droogt, bijvoorbeeld 24 uur in een hetelucht oven waarbij de temperatuur oploopt tot 150C, dan is er altijd nog water gebonden aan het gips. Ik meen me te herinneren dat als al het vocht wat zeg maar geabsorbeerd zit aan het gips is verdampt, dat je dan CaSO4.H2O overhoudt. Dit is helemaal niet zo'n sterk product en is bijzonder poreus. Het heeft daardoor wel een uitstekende isolerende waarde. Ik heb hierin vloeibaar zink gegoten en daarbij komt dat kristalwater dan vrij, omdat het bij een graad of 450 wel loslaat. Het gips dat op die manier watervrij is gemaakt, heeft vrijwel geen mechanische sterkte meer.

Een aanrader is om om te zien naar een emmertje vormzand. Vormzand hoort 8% water te bevatten en heeft dan optimale eigenschappen. Het is wat kleverig waardoor je het in een bepaalde vorm kunt drukken, die het dan behoudt. Metaalgieterijen hebben dit in grote hoeveelheden en als je even een praatje maakt, dan willen ze je vaak wel wat meegeven. Omdat het zand uit tamelijk grote korrels bestaat, is de verdamping van het water gering. (Voor fijnere toepassingen heb je aangepaste soorten.) Omdat het vormzand niet verpoedert, zoals gewoon zand, blijven de beide potten goed op hun plaats.

Ik denk dat je winst kunt halen door een grotere diameter luchtbuis te nemen (eerste deel kan van PVC of zoiets zijn). Misschien is enige verdeling van de instroom van de lucht in je over ook een goed idee.

Overigens is hl inderdaad hectoliter. Vraag je wel af waar je al die kolen gaat opslaan. Ik denk dat je met antraciet van een hoop problemen af zult zijn. Dit is een betrekkelijk schoon product, heel anders dan bijvoorbeeld bruinkool.

Misschien ook interessant om te overwegen een muffle furnace (moffeloven?) te bouwen. Als je Duits kunt, vind je hier wat hints.
Reap wrote:smelt ijzer niet pas bij 1538C?
Onder standaardomstandigheden smelt zuiver Fe bij die temperatuur, ja.

Reap
Argon

Post by Reap » 02 Dec 2011, 10:42

spidey wrote:Ik heb zelf het e.e.a. geprobeerd voor het maken van metalen mallen. Toen viel me al op dat de meeste vuurvaste (=refractory) materialen niet zo'n lang leven hebben. Gips is daar een voorbeeld van. Ook als je het helemaal droogt, bijvoorbeeld 24 uur in een hetelucht oven waarbij de temperatuur oploopt tot 150C, dan is er altijd nog water gebonden aan het gips. Ik meen me te herinneren dat als al het vocht wat zeg maar geabsorbeerd zit aan het gips is verdampt, dat je dan CaSO4.H2O overhoudt. Dit is helemaal niet zo'n sterk product en is bijzonder poreus. Het heeft daardoor wel een uitstekende isolerende waarde. Ik heb hierin vloeibaar zink gegoten en daarbij komt dat kristalwater dan vrij, omdat het bij een graad of 450 wel loslaat. Het gips dat op die manier watervrij is gemaakt, heeft vrijwel geen mechanische sterkte meer.

Ik denk dat je winst kunt halen door een grotere diameter luchtbuis te nemen (eerste deel kan van PVC of zoiets zijn). Misschien is enige verdeling van de instroom van de lucht in je over ook een goed idee.
Toen ik mijn oven gister bekeek leek het gips nog wel een vaste vorm te hebben. Vanmiddag heb ik tijd om aan de oven te werken. Ik ga het wel repareren met gips en zie hoe het gaat, ik kan altijd nog zand gaan halen anders. Ik moet misschien ook nieuwe potten kopen met een groter diameterverschil.

Als ik een vast vuurvast materiaal kan krijgen (lijkt gips in iedergeval nu nog wel op). Kan ik gaatjes rondom de bodem boren en de buis laten eindigen in het vuurvaste materiaal. Wordt de lucht ook meteen voorverwarmd. En kwa diameter van de buis: Ik kan gewoon het motortje hader laten draaien (variabele weerstand). Maar dan moet ik wel even de isolatie verbeteren, want die tape blijft niet goed zitten bij stand 3.

pact
Helium

Post by pact » 02 Dec 2011, 10:57

Voor ons is het de kunst om de stukjes ijzer net niet te smelten
maar dat ze in een bad van gesmolten zand ( de slak ) rond drijven en aan elkaar gaan kleven
dit geeft een spons van metaal en slak die met zeer vel liefde uitgesmeed moet worden om de slak steeds verder uit te drijven
en een mooi homogeen stuk metaal te krijgen

Voor vuurvaste materialen kan je terecht bij keramikos is Haarlem
voor giet aarde die absoluut geen water bevat maar olie als bind middel heeft kan je terecht bij de hazelaar in soest
dat is de bruine aarde die je in de foto ziet bij het brons gieten

Een oven is ook heel goed te maken uit een oude propaan fles en een speciaal deken
die ook in ovens gebruikt word deze is ook in Haarlem verkrijgbaar
en als je dan een zelf aanzuigende propaan brander gebruikt heb je een geweldige oven

Het probleem met steen kool is dat het gaat schilveren en in je smelt bad gaat zitten en dus ook in je voorwerp wat je wil gieten
Houts kool doet dit ook wel maar verbrand beter als het in je smelt bad komt en zal je veel minder problemen geven

Heel veel plesier
Piet

Wouter
Krypton

Post by Wouter » 02 Dec 2011, 12:32

Er bestaat ook vuurvast beton. Dit spul is echt heel erg goed bestendig tegen enorme hitte, tot zo'n 1800 °C als ik het wel heb. Voordat het überhaupt barst zal het smelten naar een glas.
Organisch chemicus

Reap
Argon

Post by Reap » 02 Dec 2011, 17:48

Oke bedankt!
Alleen is Haarlem wel een eindje weg. Ik heb namelijk niet een auto tot mijn beschikking. :)
Bij mij is het smeltbad gescheiden door een kroes dus er zou sowieso niet al te veel materiaal in de smelt moeten komen.
Oven model nummer 3 staat te drogen. Een beetje mislukt helaas, maar eens zien hoe die het zal doen. (die uit de videos was nummer 2)
IMG_0510.JPG

Z4x
Gallium
Chemistry interests: Overall

Post by Z4x » 02 Dec 2011, 19:30

Theoretisch zou fijnere kolen (of ander spul waar jullie het over hadden) een veel hogere temperatuur kunnen bereiken dan grote blokken/bollen.
De kunst is om te blijven oefenen, oefenen en oefenen...

Reap
Argon

Post by Reap » 02 Dec 2011, 20:03

Blokkeert de airflow volgensmij, en omdat ze een kleinere massa hebben, heb je kans dat je ze uit de oven blaast zonder deksel. (zoals de mijne)

Nu lekker tijdje laten drogen:
Naamloos.png

Reap
Argon

Post by Reap » 04 Dec 2011, 00:30

Ja, als ik maar 1/2 hl kolen moet hebben zou dat 21,50 kosten en dan nog + 20 euro bezorgkosten, dan houd het voormij een beetje op haha.
Dus dat wordt marktplaats afstruinen!

Het gips in oven 3 is nog aan het drogen, het valt me wel op dat er een laagje helder water komt te staan in het midden van de oven, dit loopt er weer via de luchtbuis uit.
Volgensmij werkt die binnenste pot als een "micropore filter". :p

Reap
Argon

Post by Reap » 05 Dec 2011, 17:30

Hey spidey,
Ik heb nu 4 kleine (ik denk 20ml) porseleinen kroesjes weten te regelen. Dit werkt niet makkelijk in een grote oven dus ik wacht op je H2 brandertje. Ik hoop dat je er binnenkort aan begint. :)
Ben benieuwd wat er van komen gaat!

pact
Helium

Post by pact » 05 Dec 2011, 20:20

ik zal even kijken in me archief
de kans dat ik een beter passene kroes heb is wel aanwezig

groetjes Piet

Post Reply